Resident Evil 6 anmeldelse

Resident Evil 6 er helt klart og tydelig mer et action spill enn et survival horror spill, men er det nødvendigvis en dårlig ting?

La oss bare få noen ting ut av veien med en gang, om du forventer at Resident Evil 6 skal gi deg en surrvival horror opplevelse så kommer du til å bli veldig skuffet. Om du ikke likte Resident Evil 5, kommer du neppe til å like Resident Evil 6. Om du håpet Resident Evil 6 skulle bli mer likt de gamle Resident Evil spillene eller Resident Evil 4 så nok en gang kommer du til å bli skuffet. Nå som jeg har knust alle håp og drømmer om at Resident Evil vil gjenoppstå fra graven som et skrekk spill med det første er jeg her for å fortelle deg at Resident Evil 6 er et pokkers så underholdende action spill.

Det er ikke første gang et Resident Evil spill lar deg spille som ulike karakterer gjennom kampanjen. Resident Evil 6 gjør det derimot litt annerledes da hele spillet er delt opp i 4 ulike kampanjer, hvorav den fjerde låses opp når du har spilt igjennom de tre første. Hver kampanje består av to protagonister (foruten om den fjerde) og er delt opp i følgende grupperinger: Leon S. Kennedy og Helena Harper, Chris Redfield og Piers Nivans, Jake Muller og Sherry Birkin, alle disse kampanjene kan spilles i co-op mens Ada Wong må klare seg alene. Det er valgfritt hvilken rekkefølge du spiller igjennom kampanjene, men jeg vil foreslå rekkefølgen jeg skrev dem i. Hver kampanje er på lengde med et fullverdig action spill nå til dags. Men spillet krever at du spiller igjennom alle kampanjene for å få med det hele historien da hver kampanje bare blir fortalt fra den protagonisten du spiller som, ikke veldig ulikt filmen Vantage Point (2008).

Hendelsene i spillet er satt ca 3 år etter Resident Evil 5. Presidenten har planer om å avsløre hva som egentlig skjedde i Raccoon City, og han har kalt in Leon S. Kennedy for støtte under et seminar i Tall Oaks hvor han vil fortelle verden sannheten. Sammen med dem er også Helena Harper som jobber for en hemmelig militær organisasjon. Men før han får fortalt verden sannheten blir Tall Oaks angrepet av en ny Bio-terrorist gruppe som kaller seg for Neo-Umbrella, de slipper en bombe som infekterer en folkemengde på størrelse med Raccoon City med T-Viruset. Presidenten blir også smittet av viruset, og Leon har ikke noe annet valg, og må skyte Presidenten da han prøver å angripe Helena. Det viser seg at en av Presidentens nærmeste rådgivere Derek C. Simmons hadde planlagt det hele og bruker anledning til å anklage Leon og Helena for mordet på Presidenten. Resten av kampanjen bruker Leon og Helena på å skaffe bevis på deres egen uskyld og på hva Simmons har gjort.

Chris Redfield har forlatt B.S.A.A etter et oppdrag i Øst-Europa hvor han mistet flere medsoldater til det nye C-Viruset. Piers Nivans hans forrige partner finner ham på en bar, full, grinete og med et noe fortrengt minne. Piers klarer å overtale Chris til å vende tilbake til B.S.A.A for å hjelpe til med med et utbrudd av C-Viruset i Kina. Chris vet han har en jobb å gjøre, men samtidig er han også ute etter å få hevn over dem som kostet ham sine medsoldater. Siden jeg allerede har nevnt C-Viruet kan jeg fortelle at dette nye viruset gjør folk smartere enn de vanlige zombiene og skapningene de blir til har fått navnet J'avo. De er fullt kapable til å bruke våpen, de regenererer seg om de blir skadet, kroppsdeler som blir skutt av vokser ut igjen, og er mer groteske enn den originale kroppsdelen som ble borte. Det er også en sjanse for at etter sin død vil de bli forseglet inn i en kokong og skapningen som kommer ut er betraktelig verre en skapningen som ble forseglet.

Leiesoldaten Jake Muller bærer et ganske stort ansvar på sine skuldre, og får tilværelsen snudd på hodet da han iløpet av kort tid får vite han har antistoffer i kroppen som gjør at han kan kjempe i mot C-Viruset og hans far var Albert Wesker. Sherry Birkin har fått i oppdrag om å lokalisere Jake og bringe ham tilbake til D.O.S slik at de kan lage en vaksine. Mens Jake og Sherry prøver å komme seg tilbake har Neo-Umbrella sendt ut en dødelig B.O.W ved navn Ustanak (en Nemesis lignende skapning), for å fange Jake, død eller levende, slik at de kan gjøre viruset sterkere. Mer om Jakes kampanje vil jeg ikke si for ikke å spolere noe, jeg vil heller ikke si noe om Ada's kampanje da den brukes til å knytte opp de løse trådene.

Dette er virkelig ikke Oscar materiale, om du holder et halvt øye oppe kommer du til å se en god del plotthull. Men Resident Evil's historier har heller aldri vært noe annet enn en B-film med skuespill, dialog og manus som hadde passet perfekt inn i en såpeopera. Det var derimot en scene som fikk meg til å innse hvor langt fra virkeligheten Resident Evil er. Leon og Helena befinner seg ombord på et fly på vei til Kina, og det var ingen som reagerte på at de to gikk ombord med et helt arsenal av våpen. La oss være ærlige i dagens verden er nesten zombier og enorme monstre mer realistiske. Men fra spøk til alvor, selv med sine feil syntes jeg historien var ganske så underholdene, på samme måte som jeg syntes The Expendables 2 var en bra film. Historien er der mest bare for å bringe deg videre fra den ene action scenen etter den andre. De prøver seg også på noen emosjonelle øyeblikk, og jeg applauderer forsøket, men etter spill som The Walking Dead har nivået på historie fortelling steget ganske så kraftig. Historien beveger seg rett og slett for mye så du rekker aldri å slappe av og begynne å bry deg om karakterene på noe dypere nivå.

Capcom har nå kommet seg inn i det tjueførste århundret og for første gang i et nummerert Resident Evil spill kan du nå gå og skyte samtidig. Kontrollen i seg er ganske lik den fra Resident Evil 5, men det virker som de samtidig har sett på hva moderne skytespill har gjort og prøver å gjøre sin egen vri på det, noe som skaper blandede resultater. La oss bare få unna det dårlige først, spillet bruker en enrom mengde med Quick-time-events, jeg overdriver bare litt når jeg sier at Resident Evil 6 har like mange QTE som Heavy Rain. Det er vanskelig å vite intensjonen bak så dette er bare ren spekulasjon fra min side, men jeg får inntrykket av at spillet til tider prøver å være en blanding mellom Uncharted, Gears of War og Devil May Cry/Bayonetta, og at de ikke fullt har forstått hva som gjør hver og en av dem unike. Bare fordi jeg trykker på X-knappen 20 ganger i sekundet og kule ting skjer på skjermen, betyr ikke det dermed at jeg føler at 'jeg' gjør noe kult.

Dekningssystemet er heller ikke av beste sort og er noe klossete. Det fungerer greit, siden du har sjelden bruk for det, men føles litt som billig plastikk. Skytingen liker jeg derimot veldig godt og minner om en blanding av Resident Evil 5 og Dead Space. Kameraet kunne dog ha vært litt lengre unna da karakteren du spiller ofte fyller opp over 1/3 del av skjermen. Det fungerte i Resident Evil 5 fordi zombiene begynte å gå ekstra sakte når de kom for nærme, en spill mekanikk som ble gjort for å balansere vanskelighetsgraden siden du ikke kunne skyte og gå samtidig, nå stopper derimot ikke zombiene lengre.

Capcom har derimot ikke tatt høyde for at de har laget et action spill og ikke et surrvival horror spill når det kommer til ammo. Ikke misforstå, etter den første timen hadde jeg over 100 kuler til pistolen min, men du kommer til å bruke dem opp svært fort. Måten jeg konserverte ammo på overrasket meg da jeg selv innså på hvilken måte jeg spilte spillet. En fin taktikk for å konservere ammo i RE4 og RE5 var å skyte zombiene på gitte steder slik at du kunne løpe bort til dem og slå eller sparke dem. I Resident Evil 6 har du i tillegg til en health bar, en stamina bar som avgjør hvor lenge du kan banke zombiene med bare nevene. Jeg tror jeg ikke jeg overdriver om jeg sier at jeg har spilt ca 70% av Resident Evil 6 som et klassisk beat'em up spill. Spillet inneholder dessverre også like mange kampanimasjoner som klassiske beat'em up spill, men følelsen jeg får av å roundhouse sparke en zombie så hodet flyr av er forsatt like underholdende hver gang. Og du kommer aldri til å glemme første gang du utfører en suplex på en zombie.

Du kan argumentere for at det egentlig bare er mer QTE og du vil ikke ta helt feil, du må gjøre akkurat nok mye selv slik at det føles som at det er faktisk du som spiller, og ikke bare ser på. Hver gang noen prøver å angripe deg kan du nå også kontre ved å trykke inn RT, det gjelder derimot å ha lynkjappe reflekser, dette gjelder egentlig på alle QTE. Resident Evil 6's mest tydelig action mekanikk har vist seg å være dens nye stupe mekanikk. På likhet med så mange andre spill kan du nå kaste deg rundt i lufta mens det store monsteret som angriper bommer med en millimeter. Når du lander kan du også forbli på bakken og skyte, samt rulle rundt på bakken på dramatisk vis. Det høres kanskje litt tåpelig ut på papiret, men når du ser det i 'action' så ser det hele veldig bra ut. Å skli forbi en gjeng med zombier med en detonert bombe, plassere bomben rett foran føttene deres i fart, for så å trykke på knappen når jeg er langt nok unna i ekte "Hollywood" stil, eller å ligge på bakken og rulle unna i siste liten før motorsagen deler meg i to var utrolig tilfredsstillende.

Capcom har denne gangen fjernet hele oppgraderingssystemet fra RE4 og RE5. Isteden for å oppgradere våpnene, deler alle karakterene på 'Skillpoints'. Skillpoints får du ved å finne skatter eller drepe monstre. Du kan deretter kjøpe ulike evner som forbedret helse, mer damage etc. Alt i alt så liker jeg det nye systemet da jeg slipper å tenke på at jeg må oppgradere hvert enkelt våpen til hver enkelt karakter, de kunne derimot ha vært litt mer raus med utdelingen av poengene. Det er heller ingen begrensninger for hvor mange våpen du kan ha med deg denne gangen, så ryggsekken begrenser kun ting som ammo, granater, planter som nå gjøres om til piller som gir deg liv, etc.

Alle de tre første kampanjene kan spilles co-op enten splittscreen eller online, men Capcom imponerer veldig ved å la alle kampanjene krysse hverandre. Det vil si at på visse steder gjennom kampanjen kan du og en kompis spille alene, men når dere kommer til et visst punkt kommer dere til å møte andre som spiller igjennom sin kampanje. Dette skjer stort sett bare under boss-kamper, men jeg syntes det var en finurlig idé likevel. Når du har spilt igjennom alle kampanjene låser du opp Agent Hunt. Agent Hunt lar deg ta kontroll over zombier og monstre i spillet, og gir deg muligheten til å drepe en person som spiller igjennom sin egen kampanje. Jeg hadde neppe savnet den om den ikke var der, men den skader heller ikke spillet ved å være der. Mercenary mode er tilbake og er like underholdende som alltid, jeg var heldig som fant meg en partner som var omtrent like god som meg selv. Vi spilte begge også ulike karakterer som komplimenterte hverandre veldig godt, så sjansen er stor for at jeg kommer til å sette meg ned noen timer med mer Mercenary etterhvert.

På den tekniske og grafiske biten så er det mye godt, men også mye blandet. Karakter modellene er veldig detaljerte og har noen imponerende animasjoner og bevegelser. Monstrene og zombiene er groteske og gyselige, og jeg elsker at jeg aldri vet hva som vil komme ut av kokongene, eller hvilke armer og bein som vil vokse ut på J'avoene. Jeg lurer også på om Capcom har sett på Buffy og Blade, da måten ting dør på i Resident Evil 6 minner veldig om en blanding av måten vampyrene dør i de to seriene. Ja du kommer til å besøke noen av de samme stedene to ganger, men jeg ble veldig positivt overasket over hvor varierte områdene i spillet er. Teksturene ser dessverre ganske ofte veldig gamle og dårlige ut, spesielt på asfalt og vanlige vegger. Framraten dypper en del ned til tider, men ikke nødvendigvis når det er mange fiender på skjermen. Leon kampanjen prøver å hente litt av atmosfæren fra Resident Evil 4, men halvveis gjennom virker det som om de gav seg, og bestemte seg for å lage et rent action spill. Chris sin kampanje gav meg følelsen av å være tilbake i Gears of War 2, Jake's kampanje forsøker å gi deg følelsen av å være jaget, det funker bare ikke helt for da jeg kom til Jake's kampanje hadde jeg såpass full kontroll at jeg mest lekte meg. Spillets største problem er at det egentlig prøver å være alt for alle, men siden spillet prøver å gjøre så mange ting samtidig føles det ikke riktig som om den har sin egen identitet

Tro meg, jeg har forsatt ting jeg kan snakke om, men jeg velger å avslutte med dette. Resident Evil 6 inneholder alt det et høyrebudsjettert action spill burde inneholde, det er en bergogdalbane med mye opp og ned, men mest opp. Noen vil kanskje mene at Capcom har infektert Resident Evil serien med hjernedød inspirasjon fra mange av dagens generiske action spill, men jeg spilt i over 30 timer av Resident Evil 6, og jeg har forsatt lyst til å spille mer.
Screenshots (37)Se flere »