Portal 2 anmeldelse

Casper ser nærmere på det helt ferske hjernetrimspillet i den populære Portal serien.

Det var med store forventninger jeg satt Portal 2 inn i xboxen min for noen dager siden, det gjorde ingenting annet enn å innfri så til de grader!

Det er ikke ofte at jeg setter meg ned med et puzzle-spill og spiller igjennom hele greien samtidig som jeg koser meg glugg i hjel, men når jeg tilbake i 2008 spilte Portal, var det med et smil om munnen da jeg var ferdig med spillet. Det var, til tross for å være svært kort og gav følelsen av å være mer tilbehør enn et helhetlig spill, svært underholdende og humoristisk spill. I Portal 2 får vi et tilbakeblikk med Aperture Science Corp. og hvordan det ser ut etter årevis uten funksjonalitet. Det første møtet vi får med spillet er en kort og noe unødvendig innledning av kontrollene. Man lærer å se seg rundt og hvordan man hopper.

Deretter blir vi kjent med en artig liten robot som har den tilsynelatende oppgaven som oppsynsmann. Han er en morsom liten figur og man kan ikke hjelpe for å le når han begynner å bable i vei. Han forteller deg at du har vært inne på Aperture Science sine testrom i flere år, og at årene ikke akkurat har vært snille med deg. Det har seg nemlig slik at du våkner opp inne på et lite rom, og så sovner du igjen. Når du våkner er rommet du befinner deg i plutselig blitt helt ødelagt og alt ser gammelt og slitt ut. Man får ikke noe nøyaktig pekepinn på hvor lenge du har vært i "dvale". Men ut i fra bygningens tilstand går jeg personlig ut i fra at det er snakk om i hvertfall fem-seks år. Du blir med den lille roboten for å finne en vei ut av det som bare er ruiner av det tidligere Aperture Corp. Men for å lykkes i å komme dere ut, trenger dere en portal gun, og det er her eventyret ditt starter!

Ved første øyekast tenker nok gamle Portal-veteraner umiddelbart at grafikken er mye det samme som hva det var i originale Portal, hvilket ikke er fullstendig feil. Mye av det vi så i Portal kommer tilbake i Portal 2, til tross for en del tydelige oppgraderinger her og der. Men det er nemlig ikke slik at det er dårlig grafikk, det er vel heller bedre å si at det er veldig bra grafikk som leverer med den stilrene overflaten som Portal spillene skal ha! Det er også upåklagelig lyd og lys i bildet, da man kan høre alt i spillet krystallklart og uten at det blir for ustabilt lydnivå, for de som misliker det. Lyssettingen er satt på en slik måte at du får med deg enhver ting uavhengig av hvor langt unna det er, for det er nemlig en god del ganger i spillets gang at du må lage portaler som er svært langt unna!

Det som gav meg min første positive overraskelse er den at det nå går an å spille to stykker sammen, i en egen historie, uavhengig av hoveddelen. Her er det nemlig samarbeid som gjelder, og det er et ganske artig tillegg med tanke på spillbarhet og sosiale muligheter. Det setter noen ekstra timer til deg og din venn, som antakelig vil nyte samarbeidsmodusen like mye som jeg og min kamerat gjorde. I denne modusen styrer du nemlig to artige og søte roboter som skal "teste" for deg i stedet for karakteren i hovedspillet. I hovedspillet får man også vite hvorfor disse to krabatene ble til i det hele tatt.

Fremdeles den samme geniale humoren

Humoren er takk og lov like tilstedeværende som den var i det første spillet, og vel så det! Men spillet har dog fått et lite mer seriøst moment, da det er mye større fokus på historie eller handling, enn hva det var i forgjengeren. Nå er ting blitt et snev mer seriøst, men takket være galgen-humor og mange tilfeldige morsomme hendelser, vil man i mange situasjoner sitte og småflire mens man sitter og faktisk følger med på hendelsene som har en tendens til å eskalere voldsomt fra midten av spillets handling og utover. Til min store glede, da det gjør at spillet får litt mer kjøtt på beina enn bare portaler og tidvis humor, har det nå utrolig nok en småinteressant historie som gjør at man vil spille mer og mer.

Men hvordan fungerer det, i forhold til forløperen?

Lengden og generelt innhold i spillet har fått en kraftig oppgradering siden sist vi var i Portalenes verden. Nå kan man vente seg 7-8 timer++ alt ettersom hvor rask man er til å løse hver "gåte". Og dette er hvis jeg ser bort i fra flerspillermodusen. I originale Portal var det mye det samme om igjen og om igjen, mens i oppfølgeren derimot, har vi nå fått noe som kalles for "Gel". Det er tre ulike typer, oransje, blå og hvit. Hver og en med sin unike funksjon. De kan selvsagt farte gjennom portaler og er stort sett med i ulik setting fra halvveis i spillet og utover. Den oransje "gel" gjør at når den treffer bakken, blir alt det som sklir langs den oransje guggen, superrask. Slik at man kan komme opp i stor hastighet rett fremover uten bruken av portaler. Den blå gjør enkelt og greit at man kan hoppe betraktelig mye høyere enn vanlig, og den siste, den hvite, gjør at man kan lage portaler på overflater man vanligvis ikke kan lage portaler på. Så fremt det er den hvite guggen klistret på den overflaten du skal ha en portal på.

Enkelt og greit, Portal 2 gir deg mange timer med hjernetrim, og det er sant når jeg sier at du kommer til å sette deg fast mange ganger. Spillet bringer oss timesvis med underholdning i form vanskelige "gåter" å løse, massevis av humor og nå også en rimelig interessant handling i spillet. En stort sett upåklagelig affære, da det opplevdes ingen tekniske feil, og spillet i seg selv leverer for fullt for enhver som likte det forrige Portal spillet. Å være nykommer til Portal 2 er ikke noe problem, da du så og si begynner fra starten av, når du begynner på det andre eventyret i serien.

Alt i alt, en helhetlig karakter på 10/10. Det et utvilsomt det beste hjernetrimspillet der ute, og enhver som spiller spillet vil nok utvilsomt nyte hvert eneste minutt av det!
Screenshots (22)Se flere »