Assassins Creed III anmeldelse

Gjør deg klar til en reise til revolusjonens Amerika. Assassins Creed tar turen over atlanteren, og leverer en utrolig omfangsrik opplevelse. The Redcoats are coming!

Endelig er ventetiden over. Gjennom en lang tid har man fulgt nyhetene om det nyeste kapitelet i Assassins Creed serien, og personlig har jeg gledet meg utrolig mye til å flytte scenariet til det spirende Amerika. Muligheten for å snike seg av sted som en ypperlig snikmorder, hoppe over tak og være del av en mytologisk kamp mot en omfavnende fiende. Tredje omgang er absolutt ikke en skuffelse, selv om det noen ganger mister fokus.

I løpet av de første minuttene vet man allerede at man har med et utrolig vel produsert stykke underholdning å gjøre. Med noe nær filmatisk kvalitet legges nivået, og man indsluttes i den grunnleggende, nåværende historie, der Desmond som hovedperson forteller om kampen mot tempelridderne og en truende global katastrofe. Denne delen blir etterhvert godt krydret, og man kan godt tro at utviklerne forbanner seg over at det er denne historien, som reelt sett er ryggraden for resten. Ikke lenge etter er vi likevel lagt i Animus maskinen. Kjennere vet at dette åpner opp for kjernen. Et utplukk av tidshopp hvor Desmond besøker og tar rollen som sine forgjengere i et forsøk på å knytte den overordnede historie sammen.

Her avsløres spillets fantastiske nivå av detaljer, og man forbløffes over produksjonsverdiene. Ikke lenge etter er man på flukt fra England. Om bord på en stolt skute som bryter gjennom Atlanterhavet på vei mot de fortsatt vestlig, uutforskede amerikanske kyster. Snart er man fremme, og en rekke historiebærende oppdrag bærer en dypere ned i begivenhetene. Dette er vel å merke spillets prolog. Tre til fire timer senere skifter man først til spillets egentlige hovedperson – det sier altså litt om hvor mye man har i vente.

Vår hovedperson heter Connor. Halvt europeisk og halvt indianer. Fra en tidlig alder fylt med et ønske om hevn i hjertet. Du får lov til å gi ham mulighet for dette, samtidig med at du tar del i det som blir skapelsen av en helt ny mektig nasjon. Mulighetene er mange, det ene øyeblikket hopper du fra grein til grein i jakt på et bytte. Neste øyeblikk driver du å grunnlegger din helt egen grein av snikmordere. Ja, hvis du altså ikke er ute på et skip, som kan lede deg i kamp med flammende kanoner. Det er tydelig at utviklerne ikke ville skytes i skoene, for at det ikke var noe å foreta seg. Kan også nevne at i en av disse sjøkampene jeg spilte så ble jeg så sjøsyk av alle bølgene at jeg ikke klarte å spille et sjøkart til på mange timer så det er ganske så realistisk sjøgange.

Man sitter konstant med en følelse av at det her kunne vært noe av det ypperste. Noen ganger blir forventningene da også innfridd, men det er desverre også øyeblikk hvor illusjonen kræsjer i bakken. Styringen er bare ikke optimal. Når man – som jeg – nylig har sittet med Dishonored, er det bare tydelig at Assassins Creed serien vil ha godt av en fornyelse. Alt for ofte går der knuter i det, når man skal klatre, hoppe ned eller snike seg. Når spillet samtidig ofte gir deg vage objektiver, hvor du skal snike deg etter folk for å lytte til hva de sier – alternativt skal jakte en person. Så gir din lettere klønete styring altså grobunn for frustrasjon.

Det samme gjelder den kunstige intelligensen. Her er det tydelig at man har valgt å gjøre motstanderne dummere – mest sannsynlig nettopp for å kompensere for at styringen noen ganger tar bakdelen på en. Det medfører at fjender tilsynelatende har demens, og fort glemmer at de har sett deg. Beboere i byer er praktisk talt lkeglade med at du myrder folk like ved siden av dem, og vakter kan stå like over deg i et 20 centimeter høyt gress uten å se deg.

Nå vil jeg likevel understreke at det bestemt ikke er noe som ødelegger spillet – det er bare noe, som holder det rett under det øverste nivået. Faktisk er det i det frie spillet at Assassins Creed 3 virkelig strekker ut sine vinger. Når man tar en pause fra de strengt scriptede historiebærende oppdrag, og for noen timer lar fantasien utfolde seg. Det er her man merker hvor eventyrlig stor og detaljert verdenen er, imens man går sine egne uutforskende veier. Man finner små økonomier, et hav av minispill, skatter, dyr man kan jakte og et hav av andre ting, som vil true med å hive timene fra deg. Som om det ikke var nok, er selve historien utrolig godt fortalt. Levert i en sublim teknisk fortolkning, hvor arkitektur, stemmelevering, og tør jeg si reelt skuespill, går opp i en høyere enhet. Så tilgir man også at maskinen hakker litt til tider. Det er både pop-up og markant fall i hastighet ved større begivenheter.

Skulle kampanjen ikke være nok, får man reelt levert et ekstra spill med. Det ligger på en separat skive, som inneholder spillets multiplayer. Her tilbyr Assassins Creed nemlig et motspill til vanlige skytespill. Hele konseptet med å snike seg rundt grupper av kunstig intelligens, hvor man på den ene side skal jakte og myrde andre spillere samtidig med at man skal unngå selv å bli myrdet, er bare medrivende. Tempoet og det taktiske spillet passer meg godt. En ny tilføyelse er en form for co-op, hvor man i fellesskap skal jakte og myrde en person styrt av den kunstige intelligensen. Det fungerer veldig bra, og supplerer fint resten, som mer fokuserer på, at man kjemper alene.

Assassins Creed 3 er unektelig et stort anlagt spil, hvor det er tydelig at det er gått et utrolig stort antall timer i produksjon og planlegging. Man får et stort nivå av kvantitet, som heldigvis støttes opp med glimrende kvalitet. I mine øyne burde man gi styringen en overhaling, og i samme moment sørge for å skru opp den kunstige intelligens. Med det sagt, skuffet Assassins Creed 3 meg? Absolutt ikke. Den omfattende historien, bært av historiske fakta – supplert med en utrolig frihet – appellerer bare til meg. Et flott comeback av en stor serie. Spillet kommer med norske tekster og menyer, hvis man har sin ”lokale” på Xboxen stående til norsk. Ellers kan det også nevnes at de som har 3D tv kan spille hele spillet i 3D, har ikke fått testet dette så mye enda, men vurderer en artikkel om 3D spill rett over nyttår så les mer om dette der.

Anmeldelse skrevet av Alan Vittarp Rasmussen for Xboxlife.dk, oversatt av undertegnede
Screenshots (21)Se flere »