Serious Sam 3: BFE anmeldelse

Serious Sam 3 gir deg ren og god skyting, men kan det noen ganger bli litt for mye av det gode?

Til tross for den seriøse tittelen så er det svært få seriøse ting å finne i Serious Sam. Dette er ikke en Call of Duty-killer, og de prøver ikke være det heller. Serious Sam fokuserer på det simple rundt skytespill: skytingen. Det er forfriskende hvor lett det er å hoppe inn i spillet, og i starten var det vanskelig å finne noe jeg ikke likte. Spillet er veldig grunnleggende, og det finnes svært lite nytt som du ikke har sett før. Dette er på mange måter et minus, men det er sjeldent man ser spill som er så grunnleggende som Serious Sam. Skytingen mangler tilbakestøt eller såkalt rekyl, noe som gjør at du har nesten maksimal treffsikkerhet. I tillegg er den kunstige intelligensen til fiendene forferdelig dårlig. De er faktisk på nivå med Wolfenstein 3D, et spill som ble lansert forrige århundre. Hver fiende har et eget mønster som er så lett å huske at det ikke skal være noe problem å spille hvis du har dårlig korttidshukommelse. Dette skal dog ikke stoppe Serious Sam fra å bli vanskelig.

For å veie opp for den svake intelligensen slenger spillet enten massive antall fiender, eller massive fiender generelt. I prinsippet er derfor spillet veldig lett: skyt noen uintelligente vesener og kom deg til neste mål. Likevel er det ikke slik. Spillet kan godt finne på å slenge inn 50 fiender på et og samme område. Disse fiendene er ikke alle like heller, da noen er selvmordsbombere, noen skyter fra avstand mens andre løper og slår deg helseløs. Serious Sam gir deg også noen gigantiske vanskelighetsgradshopp, og dette tok motet fra meg. Ikke nok med at det er en stor utfordring, men det blir ikke noe bedre. Serious Sam kjører dog veldig bra på Xbox 360, med veldig lite lagg. På et punkt ble det sendt over 300 fiender mot meg på en og samme strekning, uten at FPSen falt lenger ned enn 30.

Dette er nemlig også en ting Serious Sam gjør svært bra, alternativene. Serious Sam gir deg store muligheter for å justere ting du ikke liker i spillet, for å optimalisere din opplevelse. Blant annet kan du se i FPS inne i spillet, noe som var svært nyttig for min del. Spillet har også en quick save-funksjon, noe som jeg har sett svært lite til på konsoller. Spesielt hos Dishonored var det hardt å ikke ha en mulighet for quick-save, men jeg kan forestille meg at det hadde vært mye verre med Serious Sam.

Serious Sam 3 har også en historie, og den skaper litt trøbbel. Sam og hans kollegaer flyr over Egypt da en rakett treffer helikopteret og Sam faller ut ned i Egypts gater. Piloten og kollegaene dør, og det ser ikke ut til å være mulig for Sam og komme seg ut av gatene. Dette må gjøres på egen hånd. Det var også noe med en romvesen invasjon, men hele bakgrunnen er svært tynn og legger kun opp til litt vag historiefortelling.

Det som skal sies er at den tynne historien de forteller fungerer ganske godt. Sam får vist frem sin personalitet, og til tross for at det meste han sier er cheezy one-liners så kommer det inn noen gode replikker her og der. Spillet blir derfor ganske underholdende å følge med på. Dessverre så mister det også litt underholdningsverdi etter hvert. Oppdragene er de samme, hvor du bare skal marsjere fra det ene stedet til det andre. Selvfølgelig, fiender og bosser må bekjempes, og det er nettopp dette som gjør at spillet blir kjedelig og mister litt verdien. Spillet blir svært repetitivt, og ettersom story moden kan vare i over 7 timer så er det best å spille et par timer om gangen.

De klarer dog å skape en litt større variasjon i utvalget av våpen og fiender. Du får se nye fiender svært ofte, og det samme gjelder våpen. Allerede fra første gang du tar en titt i våpenmenyen får du vite at det vil bli flere våpen. Våpenhjulet kan nemlig romme en hel del våpen, og disse kommer fortløpende.
Fiendene blir også skiftet ut og inn, men de blir ikke så særlig mye smartere av den grunn. De blir flere, og de blir tøffere. De får også bedre våpen som rakettutløsere og den slags. Når du dog slenger inn 20 stykk av den nye fienden på 2 minutter, så mister de fort sin verdi som nyskapende, og de blir fort lagt i rekka med de du allerede er lei av.

Det er veldig lett å hoppe inn og ha det moro, heldigvis. Serious Sam 3 kommer nemlig også med en co-op modus både online og offline. Hvis du ikke har noen venner å spille med så kan det være noe dårlig med dette. Det er relativt få som spiller online, så hvis du har lyst på en god co-op opplevelse så trengs venner. Det er nemlig veldig lett å spille co-op og til tross for at FPSen trekkes en smule ned så er det svært fornøyelig å ha en venn til å hjelpe deg når det blir for vanskelig.

Du har også muligheten til å spille en overlevelsesmodus kalt Survival. Denne modusen er svært fin hvis du kun vil hoppe rett inn og ha deg litt grunnleggende skyte-moro. Ellers er overlevelsesmodusen som story mode bare at det går på tid, og du må starte helt på nytt hvis du dør. Story moden burde holde plenty, men Survival kan være fint å ha hvis du har noen venner på besøk og ikke orker kjøre gjennom en hel historie. Surival kan nemlig også bli spilt co-op, offline og online.

Grafikken i Serious Sam er ikke noe å ta av seg hatten for, men den er klart forbedret fra The Second Encounter. Jeg liker likevel at de har holdt det så simpelt, ettersom dette gir en mye bedre yteevne og dermed har de hatt muligheten til å slenge inn 100 fiender på et område. Det blir dog svært mange like områder, og da periodevis vekslende men likevel lite varierende. Du går fra utvaskede bygater, som kunne vært en smule finere det skal jeg innrømme, til en svært tom ørken i Egypt. Du rusler rundt i de samme bygatene i 2 timer, så i en ørken i 3 og så litt rundt i noen huler og noe slikt. Det er lite variasjon blant omgivelsene, noe som skaper enda mer repetisjon.

Lydene er også noe som kan være svært repeterende, og selvmordsbomberne har faktisk gitt meg fantomhørsel flere ganger. Fantomhørsel er altså at ørene dine tror at de hører den samme lyden om og om igjen. Dette er litt trist, for å høre hvor disse bomberne kommer fra kan vise seg å være svært vesentlig. Alle fiender av en type lager nøyaktig samme lyd, noe som blir etter hvert svært irriterende. Spesielt mutantsoldatene, da disse grynter på romvesen vis før de plaffer deg ned. Det frister å skru av lyden, dessverre.
På den andre siden vil du ikke skru av lyden, da musikken forteller om du har fiender rundt deg eller om du er fri. I tillegg spilles det fantastisk rock-musikk når du får 50 – 100 fiender mot deg, eller en gigantisk boss. Det setter virkelig preg på stemningen, og det er noe jeg kunne ønske var mer brukt i de moderne spill.

Sammen med Serious Sam 3 kom også en splitter ny DLC som ikke har vært tilgjengelig på verken PC eller Xbox 360 før. Denne DLCen er riktig nok et tillegg og mer gameplay, men prisen er svært stiv. Selve hovedspillet koster 1200 MSP, og for dette får du 12 oppdrag, overlevelsesmodus og co-op. ”Jewel of the Nile” som DLCen heter gir deg kun tre ny oppdrag, og en helt ny onlinemodus. Den nye online-modusen er klassisk og konkurransedrevet. Det finnes ikke noe nytt som du ikke får i Battlefield 3 eller Call of Duty. Jewel of the Nile koster like mye som hovedspillet, og dette synes jeg er en svært stiv pris for tre oppdrag og en ny onlinemodus. Hvis det var få som spiller co-op online på Serious Sam, så er det forferdelig få som spiller multiplayer online. Det er absolutt ingen. Jeg fikk dog testet dette splitscreen, men siden ingen spiller det så er det ikke vits i å teste det ut. Jewel of the Nile gir deg dog mer morsom dialog, og noen helt nye oppdrag som gir deg akkurat det du likte fra Serious Sam. Du får dessverre også mer av det du ikke likte.

Serious Sam 3 er mye moro for pengene, og et fint spill du kan hoppe inn i hvis det regner den dagen du skulle på piknik. Det er lett på noen måter, men dødelig vanskelig på andre. Poenget er at det er simpelt og det kjører veldig bra. Du skal dog være klar over at dette ikke er spillet for deg som blir fort irritert, for irritasjon er Serious Sam sin beste egenskap. Utviklerne har gjort en svært god port, det skal sies, for de har kommet med mye hjelpsomt som gjør at konsollversjonen blir stilt på lik linje som PC-utgaven. Blant annet et supert quicksave-system gjør spillet mindre frustrerende og slike detaljer gjør Serious Sam til en svært god port.