Carrier Command: Gaea Mission anmeldelse

Carrier Command: Gaea Mission er en gammel klassiker vekket til live etter 24 år. Det er et strategispill med et noen idéer.

I støvet fra XCOM: Enemy Unknown er det kommet enda et realtime strategispill, nemlig Carrier Command: Gaea Mission, som er en remake av en 24 år gammel Amiga klassiker fra Realtime Games. Det er kanskje ikke det optimale tidspunkt at Mastertronic har valgt å utgi spillet på; midt i den travleste tiden på året og så samtidig med XCOM.

Det ville nok ikke ha endret seg spesielt mye for Carrier Command, for det er absolutt ikke et særlig bra spill. Det mest positive man kan si her fra starten er, at Bohemia Interactive med stor respekt for originalen har skapt en etterfølger, som kjennere tydelig vil kunne se, er et nytt spill i Carrier Command serien.

Verden er blitt tom for vann og rivaliserende fraksjoner drar ut i rommet for å finne andre beboelige planeter og øynene har falt på planet Taurus’ rike vann-ressurser. Det later ikke til at de to rivaliserende fraksjoner kan finne ut av å dele planeten, så man tar nå rollen som kaptein på et futuristisk hangarskip og oppdraget går ut på å drepe fienden som også har et lignende hangarskip.

På sitt hangarskip har man en rekke enheter som er fordelt på to til tre typer, nemlig Mantas, Walruses og noen droner. Mantas er små fly mens Walruses er amfibiekjøretøy som både kan ferdes en smule i vann og på landjorden. Dronene finnes i forskjellige utgaver, f.eks. forsvars-droner og scout-droner. Man skal nå sette sine enheter i land på fiendens øyer rundt omkring, og ved å ødelegge fiendens bygninger og innstallasjoner på øyene, overtar man den og man kan bygge seg sitt eget kommandosenter. Naturligvis gjør fienden det samme på sine egne øyer, så det gjelder å bygge de riktige forsvars-installasjoner og lignende, så øyen ikke kan inntas så lett.

Konseptet i Carrier Command er faktisk ganske spennende, da det kombinerer både taktikk og strategi med ressurs management og action. Spillet må betegnes som et realtime strategispill, men som et godt eksempel på de forskjellige sjangre kan nevnes, at de første 40-50 minutter av spillet foregår som en first-person shooter, mens man beveger seg mot sitt hangarskip.

Inntil videre høres det jo meget bra ut, men spillets helt store problem er, at det er veldig kjedelig og enormt frustrerende å spille. Selve RTS-delen fungerer som okay, hvor man administrerer sine tropper, velger hvilke man vil sende på de forskjellige oppdrag og mye annet. Problemene kommer, når oppdragene går i gang. Et av de store problemene er den kunstige intelligensen hos troppene. Spesielt enhetene på jorden er helt håpløse, da de så lett som ingenting sitter fast i omgivelsene, kjører ut over stup og inn i hverandre. Det ser helt tullete ut når en Walrus mener at den letteste veien utenom et tre er enten gjennom det, eller ut over stupet ved siden av treet. Man blir konstant nødt til å ta kontrollen over enhetene, for å få dem fri der hvor de har kjørt seg selv fast. Det er faktisk nesten bortkastet med ressurser og penger å ta disse enhetene med på opprage på sin øy, da de med stor sikkerhet setter seg fast et eller annet sted, og blir sprengt til pinneved av forsvaret mens de forsøker å komme fri fra en busk de sitter fast i.

Noe annet er at oppdragene er bygget helt idiotisk opp, så man gang på gang blir jaget rundt på øyene for å skyte generatorer, som gir strøm til kraftskjold, som omgir den basen du skal ha tak i. Man blir hele tiden sendt rundt og rundt på øyen og det er bare utrolig kjedelig. Noe annet er de first-person-shooter oppdragene som man har valgt å klistre inn i spillet. Det er helt uforståelig hvorfor man har valgt det, for det fungerer utrolig dårlig. Disse seksjonene minner om et middelmådig 10 år gammelt spill, med dårlig styring, uklare oppdrag og kjedelige fiender. Det kunne Bohemia godt ha droppet. Og når vi nevner styringen her så går soldaten man styrer opp og ned hele tiden, og frem og tilbake akkurat som en fyllik. Jeg merket jeg ble regelrett dårlig i magen av å spille med han over lengre tid. Følelsen jeg fikk var en sjøsyke fra et spill nok en gang, kan ikke utviklere slutte å lage spill som faktisk gjør oss sjøsyke, greit nok nå er jeg litt vel landkrabbe, men hvorfor trenger man å ha soldaten til å gå opp og ned hele tiden. I tillegg til at en robotstemme forteller deg når du blir skutt på og skjoldet kommer opp igjen, dette fant jeg svært irriterende.

Men det slutter dessverre ikke her, for spillet inneholder en rekke direkte feil som gjør at man ikke kan komme videre i spillet. Noen ganger overser spillet at man har fullført en oppgave, så spillet venter fortsatt på at man klarer oppgaven og derfor kan man ikke komme videre – med mindre man stopper oppdraget og laster sitt spill og prøver igjen. Jeg kan ikke helt si meg fri for, at det er meg, som har misforstått oppdraget, for noen oppdrags-beskrivelser er så kryptiske, at det kan være vanskelig å finne ut av hva man egentlig skal. PS! Mesteparten av denne anmeldelsen er fra den danske redaksjonen da undertegnede faktisk ikke kom videre selv hvor mange ganger jeg lastet spillet på nytt, så det er nok ikke anmelderen som har misforstått oppdraget.

Rekken av underlige beslutninger og feil i Carrier Command er lang og generelt er det bare ikke et særlig bra spill. En av de merkeligste beslutningene overhodet er at det ikke er noen mulitiplayer funksjoner i spillet – det er ganske enkelt helt uforståelig i et spill i denne genre. Som jeg har vært inne på, så er den kunstige intelligensen forferdelig og frustrerende å spille med, oppbygningen av oppdragene er kronglete, og det kan være vanskelig å finne ut av hva man egentlig skal. FPS oppdragene er tåpelige og spiller som et 10-12 år gammelt actionspill. Det er altså bare ikke gøy nok.

Når grafikken, animasjonene og lydsiden også er et godt stykke under hva vi ser her i slutten av 2012, og uten noen form for atmosfære eller gjennomgående designlinje, ja så ender Carrier Command som et spill som er meget vanskelig å anbefale, selv til den mest hardcore RTS-fans. Men det skal sies en fin ting om spillet likevel, og det er musikken holder faktisk en veldig høy standard, og er fantastisk å høre på, med mørke mannskor som får en til å tenke på Skyrim, og musikalske godbiter som plasserer Masterchief fra Halo 3 på pallen, men et spill kan ikke overleve på bare god musikk. Bohemia Interactive har forsøkt å lage en oppdatert versjon av Amiga klassikeren fra 1988, og deres kjærlighet til originalen skinner gjennom, men for pokker da. Spillet kunne godt ha tålt 9-12 måneder ekstra i ovnen og å utgi et spill av denne kvaliteten midt i årets travleste periode, når årets største spill kommer, er kanskje ikke den smarteste idéen en eller annen marked-strateg hos Mastertronic har fått i år.

Anmeldelsen er stort sett skrevet av Palle Havshøi-Jensen for Xboxlife.dk, oversettelsen og noen innspill i anmeldelsen er av undertegnede.
Screenshots (19)Se flere »