Lego: The Lord of The Rings anmeldelse

Traveller's Tales tar på seg en mektig oppgave og prøver å gjenfortelle historien til Tolkien med bruk av Lego klosser.

Om det er en ting som virkelig er merkbart med Lego: The Lord of The Rings så er det hvor store fans Traveller's Tales må være av universet til J.R.R. Tolkien og filmene som ble laget av Peter Jackson. Isteden for bare å lage et slapstick Lego spill satt i Lord of the Rings-universet, har TT isteden laget et Lord of the Rings spill som tilfeldigvis bruker Lego.

Spillet er sterkt basert på de tre første Peter Jackson filmene så om du mirakuløst har klart å unngå å se dem så kom tilbake om 10 timer når du har sett alle. Normalt sett er jeg egentlig sterkt imot spill som bare prøver å gjenfortelle historien til en film jeg allerede har sett. Men nå er det nesten 10 år siden Return of the King gikk på kino så TT har helt klart ikke blitt rushet til å laget spillet for å reklamere for filmene (selv om det kan argumenteres for at det er ment å reklamere for Hobbiten).

TT har i filmsekvensene tatt seg mye mindre frihet enn vanlig og har valgt å gjenfortelle trilogien bokstavelig talt ord for ord. De har klippet ut stemmene, til og med musikken fra filmene og gjenskapt dem i Lego form. Noen av de mer voldelige scenene har selvfølgelig blitt noe endret for ikke å skremme bort barn, noe slapstick må man forvente seg da dette tross alt er et Lego spill, men jeg må ærlig innrømme at jeg ble forbauset over hvor mye som faktisk ble igjen. Scenene som er tatt bort er egentlig bare scenene som ikke driver historien videre, altså de mer karakterbaserte, men alle de store scenene du forventer å se er der.

I likhet med Lego Batman 2: DC Super Heroes så har også Lego: Lord of The Rings en stor verden du kan utforske blandet med bane oppdelingen vi har lært å forvente oss av Lego spillene. Det er her spillet imponerer som mest, de har "gjenskapt" kartet til Middle-Earth i miniatyr form, så du kommer til å starte i the Shire og ferdes gjennom Bree, Rivendell, Moria, Rohan, alle de kjente stedene fra bøkene/filmene før du ender opp i Mordor og må klatre opp Mount Doom. Det er ikke like åpent som Lego Batman 2, og den virkelige utforskingen begynner heller ikke før du har spilt igjennom kampanjen. Kartet er ikke 1:1 men spillet har en helt grei størrelse med mye hemmeligheter du kan lete etter når reisen til Frodo og gjengen er overstått. Noen side oppdrag er også spredt rundt omkring men om du ikke bryr deg om å låse opp alle Lego figurene vil de neppe interessere deg.

Rent spillmessig bruker TT den samme formelen som før, spillet gjør lite/ingenting nytt. Du er forsatt "udødelig", din eneste motivasjon for å holde deg i livet er å ikke miste Lego-myntene. Du banker fiender ved å hamre løs på X-knappen, plattformingen er fortsatt stort sett automatisk, og du bytter mellom ulike karakterer for å løse ulike puslespill. Som vanlig blir også puslespillene veldig forutsigbare da de er veldig like og da du ender opp med å bruke de samme 4-5 karakterene for å løse de samme typene av puslespill. Noe som gjør at man ikke føler seg spesielt motivert til å låse opp de totalt 85 karakterene. Det er forsatt solide mekanikker, men hadde det ikke vært for min nysgjerrighet om hvordan TT ville tolke de ulike scenene og stedene ville jeg nok ha kjedet meg.

Lego-serien har også vært preget av problemer med låste kameravinkler som iblant har gjort det vanskelig å feks finne Lego-klosser du trenger til puslespill, og selv om spillet forsatt har de låste kameravinklene når du gjør selve oppdragene så har jeg denne gangen ikke opplevd noen problemer med dem.

Spillet skifter mellom å se vakkert og fredfullt ut når du befinner deg i The Shire, ekkelt og ubehagelig i Dead Marshes, og dystert og mørkt når du befinner deg i Mordor. Med stor hjelp fra musikken og lyddesignet var det tider jeg nesten glemte bort at jeg spilte et Lego spill og følte at jeg var tilbake i filmene. Spillet er faktisk verdt å spille igjennom bare for å se tolkningene TT har gjort.

Jeg ser liten vits i å gå veldig mye dypere inn i spillet da om du allerede har spillet noen av de tidligere Lego spillene så vet du egentlig hva du kommer til, så jeg velger å avslutte med dette: Den største berømmelsen jeg kan gi til Traveller's Tales Lego: The Lord of The Rings er at om du allerede har sett filmene flere ganger, og vurderer å se dem på nytt for å forberede deg på The Hobbit: An Unexpected Journey så vil du faktisk kunne spille spillet isteden. Spillet inneholder nok av sjarmen fra de tidligere Lego-spillene og de fantastiske scenene fra filmene som er imprintet i hode slik at det hele blir en fornøyelig opplevelse.
Screenshots (12)Se flere »