Epic Mickey 2: The Power of Two anmeldelse

Mikke er tilbake og denne gangen får vi oppleve hans eventyr på vår kjære Xbox 360 også, men han er ikke alene i dette magiske Disney eventyret.

Nok en gang er den fysiske delen av spillet satt i Wasteland, en verden fylt med glemte tegneseriefigurer fra de siste 80 år av Disneys historie samt diverse attraksjoner fra Disneys parker. Mikke blir kalt tilbake til Wasteland av Ortensia, Oswalds kjæreste, idet hun ikke helt tror på Den Gale Doktor, som igjen har dukket opp og nå forsøker å overbevise beboerne i Wasteland om at han har blitt god. Han vil hjelpe dem mot en ny fiende, som er skyld i en lang rekke jordskjelv, som truer med å ødelegge gjenoppbygningen som beboerne er i ferd med etter ødeleggelsene i det første spillet. Til å skrive historien har Junction Point fått hjelp fra den berømte tegneserieforfatteren, Marv Wolfman, og resultatet er ganske flott. Historien er gøy, interessant, til tider forutsigbar og helt gjennom i tråd med hva man kan forvente av et Disneyprodukt.

Epic Mickey 2 er hovedsakelig et 3D-plattformspill i en delvis åpen verden. Ganske som i det første spillet har Mikke den magiske penselen i sin hånd. Ved hjelp av henholdsvis maling og fortynner kan Mikke nå gjenoppbygge eller fjerne deler av den fargerike verden. På samme måte kan fiender gjøres til venner ved å male dem, eller de kan tilintetgøres ved hjelp av fortynneren. Oswald har i stedet for en pensel en fjernkontroll, som gjør ham i stand til å kontrollere elektrisitet. For begge figurers vedkommende er det begrenset inbhold i deres våpen, og det er derfor nødvendig til tider å tenke taktisk og velge sine mål med omhu. Der er flere steder en rik mulighet for å samle ammo til våpnene.

Med introduksjonen av Oswald som spillbar karakter og derfor også co-op elementet, er det blitt mulig for Disney å implementere flere co-op baserte oppgaver, og det er derfor mange steder hvor det er påkrevd å samarbeide og utnytte karakterernes forskjellige evner, hvis man vil ha fult utbytte av spillet, og for eksempel nå områder, som ikke kan nåes på egen hånd. Dette blir særdeles nødvendig hvis man vil finne alle ting som filmruller, souvenir-pins og verdifulle mengder av såkalte E-Tickets, spillets valuta.

Jeg skrev tidligere at spillet hovedsakelig er et plattformspill. Det er det egentlig hele veien gjennom, men det, som virker avvekslende er, at mange av banene adskilles av små, todimensjonale baner i god, gammeldags sidescroller stil. Disse banene kommer når Mikke og Oswald reiser fra bane til bane ved å springe inn i lerreter med gamle klassiske Disneyfilmer. De små banene er som resten av spillet til tider meget preget av gåteløsninger og er for øvrig samtidig inspirert av de gamle tegnefilmer. For eksempel kan nevnes én av de helt gamle klassikere innenfor Disney kortfilm, The Skeleton Dance fra 1929.

Det hele lyder jo helt sikkert ganske utmerket, og det meste er heldigvis også skikkelig fint. Det er dessverre også litt minuser til opplevelsen. Utviklerne skulle angivelig ha foretatt ca. tusen finjusteringer og endringer til styringen av spillet, i forhold til det første spillet, som ble kritisert for dårlig kontroll. Jeg kan ikke si hvor store eller små disse endringene er, men det som er helt sikkert er at jeg håper de lager et par tusen mer til neste spill, for det er langt fra perfekt. Det har blitt markant bedre, og overordnet sett fungerer det ok. Det er her snakk om en klassisk arkadestyring, hvor man beveger figuren på venstre styrepinne og roterer kameraet samt siktekornet til maling på høyre styrepinne. Problemet er det samme som mange andre spill med denne løsningen, nemlig at det til tider blir litt upresist å ha med å gjøre.

Man vil for eksempel oppleve at man faller ned fra ting, fordi man ikke kan bedømme sine hoppeavstander, og at man ikke kan finne fiendene fordi kameraet går amok. Det blir bedre med trening. Et annet minus er Oswald. Ikke som figur og co-op element, for den lille karen er bedårende nok, og god å ha med når man spiller to. Men hvis man spiller alene, så er han ikke mye verdt. Ofte må man selv klare de fleste fiender og flere ganger kom han ikke når jeg ropte. Da jeg så gikk ut for å lete etter han sto han for eksempel den ene gangen og lagde spasmebevegelser opp mot en mur, fordi han satt fast mellom muren og en stor potteplante. Det er hva det som skjer, og det er ikke unormalt for den slags spill. Det er noe som forhindrer et spill i å nå de øverste karakterer.

Grafisk er spillet flott utført, i mye mer fargerike nyanser enn det første spillet, som skildret en mer dyster verden. Mellomsekvensene i spillet er fantastisk fint laget i gammel tegnefilmstil, som kun Disney kan lage det, og selve spillets baner og banedesign er flott utført. Flere av banene er skikkelig flotte, og hvis man er livslang Disneyfan, så vil man med stor glede få seg en lang rekke gjensyn med elskede figurer fra de siste mange årtier.

På lydsiden er Epic Mickey 2 skikkelig bra. Etter eget utsagn så har utviklerne og Disney her laget spillbransjens første musical. Det skjer nemlig flere ganger at spillets karakterer bryter ut i sang i beste Disneymusical stil. Sangene er gode, og igjen følges tråden meget nøye, når det kommer til selskapets tradisjonelt høye standarder innenfor sangskrivning. Stemmeskuespillet er også helt i topp. Som standard for norske kunder kommer spillet med norsk tale. Hvis man føler for det kan det endres til andre språk, blant annet engelsk. Det er verdt å merke seg at om man velger engelsk tale, så er alle karakterers stemmer tatt opp av de originale stemmeskuespillere.

Disney har laget en hyllest til seg selv. Men det må man gjerne gjøre når man har Disneys status. Epic Mickey 2: The Power of Two er et ganske utmerket familiespill som tilbyr omkring 20-30 timers underholdning for dem som gidder å bruke tiden på at utforske spillverdenen. Det er ingen tvil om at spillet gameplaymessig henvender seg mest til barn. Den flotte skildringen av de mange forskjellige figurer og tidsperioder i Disneys lange historie, er med til å sikre at voksne i høy grad også kan ha en hyggelig tid med spillet.

Spillets mange gåter og løsningsproblematikker er ikke verdens vanskeligste. De er rimelig morsomme å løse, og variasjonen i dem er markant høyere enn i mange andre spill, som henvender seg til samme marked. Epic Mickey 2: The Power of Two kan anbefales til fans av arkadespill samt fans av Disneys magiske verden. Spillet er ideelt til å samle familien, hvor barnene kan spille og ha det gøy, imens foreldrene rent faktisk kan hygge seg med å delta i stedet for bare å late som.

Screenshots (18)Se flere »