F1 Race Stars anmeldelse

Jeg har lenge ønsket meg et bra karting-spill til Xbox - dessverre er F1 Race Stars ikke akkurat det spillet.

På mange måter er F1 Race Stars et særdeles vellaget stykke spill, men likevel så er det ting som hindrer det i å nå opp. At de har fokusert på Formel 1 er en ganske god ting, og hele spillet bærer et stor preg over at det er vellaget. Det finnes veldig lite som irriterer deg, og det meste henger sammen på en svært gode måte. Likevel så klarer ikke spillet være en ordentlig konkurrent til andre gode karting-spill som Sonic & All-Stars. Først og fremst har F1 Race Stars et stort problem når det kommer til identitet, og hele spillet bærer preg av å sitte litt for mye fast i Formel 1-verdenen. Alle karakterene du møter er kjente F1-stjerner, bare at de har fått en stor overhaling og alle er blitt mye søtere. Hele presentasjonen er super, og fra første stund vil du få deg en god latter når racingstjernene tar på seg hjelmene og erter sine motstandere. Dette dør selvfølgelig ut etterhvert, men det er ikke noe som ødelegger spillet totalt.

Det som dog er mer ødeleggende er selve karakterene i det tekniske. Det er ikke mye forskjell mellom dem, og i motsetning til Mario Kart, hvor alle karakterer har forskjellige stat, så er det ingenting som får deg til måtte tenke over valget ditt. De ser annerledes ut, de høres annerledes ut, men når det kommer til selve racingen så er det så likegyldig hvem du velger at det rett og slett er litt kjedelig. Hvis du går lei av Schumacher sin tyske aksent så kan det være fint med et bytte, men ellers så vil du ikke merke mye forskjell. De har dog en «stor» forskjell. Karakterene er delt inn i grupper på to, og disse gruppene har forskjellige bonuser. Bonusene er ikke store, og noen er ærlig talt helt elendige. Du kan for eksempel bli til et spøkelse hver kan du får boost, og dermed ha evnen til å kjøre gjennom objekter, eller så kan du få ekstra boost hver gang du gjør et «stort» hopp. Disse boostene har ikke mye å si, og dermed handler det mye mer om ferdighet enn flaks.

Her ligger nemlig det gode med F1 Race Stars – selve gameplayet. Kjøringen er svært god, kontrollerbar og veldig sikker. Codemasters har dratt inn flere elementer fra den ekte motorsporten, og spesielt utstyr som KERS og DRS er ting du vil merke. All form for drifting, som er svært vanlig i kartingspill, er byttet ut med KERS som kun kan utnyttes i valgte svinger. Her skal du altså pumpe gassen med jevne mellomrom for å skape boost og fly ut av svingen. Jeg kan ikke kalle meg selv en stor Formel 1-fan, så hvorvidt det er slik i virkeligheten kan jeg ikke si så mye om, men det er godt system som funker svært bra. Det krever ikke like mye ferdigheter som det gjør å drifte, da du beveger deg helt normalt. På mange måter ville jeg heller ha hatt et drifting-system, da dette krever mer ferdigheter og legger til dette på det som allerede kreves. Samtidig så blir det et stort hopp mellom Mario Kart og F1 Race Stars, og det føles mindre som et ordentlig kartingspill.

Når det kommer til det vanlige innenfor kartingspill, så gjør F1 Race Stars det helt greit. Våpenlageret er helt greit, men sånn som med karakterene er det lite du kjenner igjen. Alle form for skadelige våpen er bare bobler med forskjellige farger, og jeg kunne virkelig ønske meg noe du faktisk husket litt bedre. Boblene har absolutt ikke noe preg av noe som helst, og er rett og slett bare bobler. Det er heller ikke noe annet som virkelig piffer opp spillet. De har tatt inn noen ting fra F1-miljøet, men heller ikke disse er noe spesielt morsomme eller merkverdige. DRS gjør deg uskadelig og ekstra rask, mens Safety Car automatisk senker tempoet blant de som ligger lengst frem. Safety Car i seg selv er en svært god idé og det gjør balansen blant spillere svært god. Jeg har nevnt det før, og jeg nevner det igjen: Her går alt etter ferdigheter. Dermed kan det fort bli flere hundre meter mellom teten og de bakerste. Det er svært lite knuffing altså.

Banene i F1 Race Stars er også noe de kunne ha forbedret. Det er vel her det største identitetsproblemet kommer inn. Man merker at Codemasters ville ha lengre race, og dermed så ble banene svært lange. Lange race er ikke noe nytt for en F1-fan, og det er fint at de trekker tråder mellom sporten og kartingsspillet. Dessverre så går dette utover flere ting, hvor det blant annet er kun 11 baner. Mot Mario Kart sine tradisjonelle 32 er dette et gigantisk steg ned, og et helt forferdelig dårlig utvalg. Ikke nok med at det er så få baner, men disse 11 skal kjøres igjen og igjen og igjen. Det er nemlig 90 cuper som skal gjennomføres før du kan si at du har fullført spillet. Dette gir jo selvfølgelig en helt uendelig holdbarhet, men når det kommer til stykke så er det vanskelig å i det hele tatt fullføre halvparten. Som i Codemasters visjon så er racene lange. Dette skyldes at banene er lange, og tiltross for at det kun er to, tre runder, så blir racene fort oppe i 5 minutter. Banene er ellers ganske gode, men du forbinder dem ikke helt med Formell 1. Du starter inne på stadion, men før du vet ordet av det så er du ute på tyske motorveier, rare japanske broer eller brasillianske berg-og-dal baner. Dette gir et godt kjennetegn til hver av banene, men det er en ting jeg savner. Det finnes ingen baner som er ordentlig Formel 1. Et 20 minutters løp inne på en ordentlig Formell 1-bane, er en av de tingene jeg savner mest med spillet. Du har selvfølgelig dine pitstops, og du har god teknikk for å måtte vinne. Dette finnes rett og slett ikke, og når du så spiller på de samme elleve banene om og om igjen så mister spillet hele underholdningsverdien.

Utviklerne skal ha ros for å ha prøvd. Dette er et originalt konsept og svært god bruk av lisensen de sitter med. Og de har virkelig prøvd. Blant de 90 cupene du kan bryne deg på, så er selvfølgelig ikke alle helt vanlig racing. Du har dine utradisjonelle moduser, sånn som et løp med begrenset bensin hvor du må samle tanker gjennom hele løpe for å i det hele tatt kunne gjennomføre. Eller så har du en elimineringsmodus hvor du absolutt ikke vil komme sist, og er du den bakerste på et visst tidspunkt så er det over og ut. Det gir en liten variasjon, men når banene er de samme så blir jeg mer kvalm enn glad av å se på listen over cuper som gjenstår.

Når sant skal sies så spilte jeg mye av dette alene. Det var ikke mange som hadde tid til å spille dette sammen med meg, men heldigvis finnes det en løsning. Multiplayeren fungerer godt, og det gir deg litt mer å bryne deg på hvis du synes at maskinen ikke gir deg nok utfordring. Bare det at det er andre spillere du dulter borti er friskt og godt. Hvis du kommer inn før spillet er i gang så kan du se på en skjerm som viser hvem som ligger hvor på banen. Altså, «på banen» vil si den lange streken hvor enden er mål. Det finnes nemlig ikke noe kart, og dette er en smule irriterende. Jeg forstår at det er vanskelig å tegne et kart av en berg-og-dalbane men likevel er lobbyen en smule kjedelig. Når racene er 5 minutter lange så blir det litt irriterende å sitte og vente på at noen andre skal bli ferdig så du kan få bli med. Det minner litt om den gang jeg var barn og ikke fikk være med å spille fotball fordi de var midt i en kamp. Til tross for at du hadde startet langt bak de andre, så hadde det vært moro om du i det hele tatt fikk være med å skape litt kaos.

F1 Race Stars har på så mange måter lykkes. Det kan fint knyttes opp mot Formel 1-sporten uten at man skammer seg. Likevel, noen ganger blir det for balansert og for lite løssluppent og galt. Det meste fungerer godt, men F1 Race Stars har lite å tilby annet enn hauger på hauger med repetitiv racing.
Screenshots (14)Se flere »