Special Forces: Team X anmeldelse

Tredje-persons skytespill forsøker å erobre online-markedet - kan det skille seg ut fra alle de andre?

Jeg vet knapt hvor jeg skal starte med Special Forces: Team X. Tittelen er fjas, men det er faktisk en god forklaring.

Spillet er nemlig et tredje-persons online-skytespill, hvor bakgrunnshistorien er at vanlig krig er blitt ulovelig i et globalt samarbeid. Derfor sender man i stedet små lag av tre personer inn for å fullføre et spesial oppdrag, med så lite info som mulig: De får ikke noen informasjon om hvor de er, hvorfor de skal fullføre oppdraget og lignende. Krig er altså redusert til lag-mot-lag kamp med kort varighet, akkurat som det skjer i Special Forces: Team X. En meget fin bakgrunnshistorie – som gjerne kunne vært klarere i selve spillet, og så ha en større innflytelse på selve gameplayet, hvor det ville vært mer sammenhengende, hvis man ikke tar med landminer i stor stil og ser teppebombinger fra bombefly.

Gameplayet i Special Forces: Team X kan best beskrives som en blanding av Call of Duty og Gears of War. Som sagt er det et tredje-persons-skytespill, men det er et heftig fokus på å skape sitt eget load-up av våpen som man starter med, som i Call of Duty. Uheldigvis er dette også en av spillets store svakheter: alle starter naturligvis i level 1, hvor man har adgang til to forskjellige full-automatiske Kalashnikov-rifler. Først i level 5 får man tak på en sniperrifle, og så er det ellers videre derfra. Problemet er bare at det er veldig stor forskjell på hvor gode de forskjellige våpen er, og de beste er naturligvis dem man får tak i mot slutten, hvor man også oppnår oppgraderinger til de våpen man allerede har, som kun gjør dem enda bedre.

Det er selvfølgelig naturlig for online-spill at man får noe ut av å være i en høyere level, men det er meget, meget lang tid siden at undertegnede har opplevd at det var så markant som det er i dette spillet. Det er svært lett å sitte med en sur smak i munnen når motstanderen har lagt 10-20 timer i spillet og dermed fått tak på et våpen, som rett og slett er merkbart bedre enn ditt. Når man, etter en skuddveksling, som har resultert i at begge personer står med tomme gevær, trekker sin pistol og skyter motstanderen et par ganger, kun for (bokstavelig talt) å få skutt hodet av med en shotgun, som man først låser opp sent i progressjons-systemet, så oppleves det som et nytt lavpunkt – det virker litt som et spill, hvor man kan betale seg til å vinne, ved å investere tid og ikke penger.

Det er en original ting i Special Forces: Team X, som det er veldig vanskelig å ikke elske, nemlig bane-systemet. I et normalt skytespill har man kanskje 7-12 baner å velge mellom – Special Forces: Team X har over 100 forskjellige bane-kombinasjoner. Spillet har nemlig ikke baner som vanlig, men i stedet er det ”byggeklosser” – for eksempel et varehus, en byggeplass og en containerplass. Man stemmer så om hva som skal være hvor, på tre mulige felter – høyre, midten og venstre. Det er naturligvis en stor forskjell på hva det er hvor, og det sørger for, at det er stor forskjell mellom kampene. Hvis vi sier at høyre del av banen er et område, som ligger opp til at man bruker en sniperrifle, så gjør det en stor forskjell, om midtstykket er bart, eller et stort lukket varehus, hvor man nok nærmere vil finne frem et lite automatvåpen.

På tross av at idéen er god, så er utførelsen dessverre bare ikke på topp. Banene er, uanset hvilke klosser de er sammensatt av, uinspirrerende, og selvom man finner noen gode kombinasjoner, som skaper fine baner, så er det nok også her man finner noen av de verste baner set i nymotens skytespill. Ganske enkelt fordi at alle ’klossene’ bare ikke skaper velfungerende baner, når man setter dem sammen. Til gjengjeld kan man si at det går lang tid før man bli lei av samtlige baner spillet har å by på – men hva hjelper det, når varehuset er en uinspirerende og kjedelig kloss, uansett hvilke to deler det er på sidene av den? Det er en fin idé, som ville kunne være perfekt i et velfungerende skytespill, men det dessverre ikke dette.

Banene er uheldigvis ikke det eneste, som føles uinspirerende. Utvalget av spillmodes er ytterst simpelt, og byr ikke på mye som man ikke finner bedre utført andre steder. Det er snakk om ganske allminnelig Team Deathmatch, Control Points (også kjent som Domination), Capture the Flag, Hot Zone (populært kalt Headquarters i Call of Duty-serien) og så High-Value Target, som ikke er noe man ser i samtlige spill på markedet. Her spiller man i fire lag av tre personer hver, med én enkelt spiller i alt, som er HVT (High Value Target). Man får 5 point og rollen som HVT ved å skyte den person, som ellers er HVT – og så får man 3 point for å skyte en annen spiller, mens man er HVT, mens personer fra ens lag får 2 point for å skyte en motspiller, hvis laget har HVT-rollen. Det skaper noen intense kamper, hvor man egentlig spiller 3-mot-9, fordi at de tre lagene ikke får noe ut av å skyte løs innbyrdes – de får kun noe ut av å skyte én enkelt person.

Men så er det altså heller ikke morsommere. Special Forces byr på et par gimmicks, som i siste ende er morsomme idéer, som ikke er spesielt godt utført. Spillet føles, for å si det mildt, som et halvhjertet forsøk på å blande de store inspirasjonskilder Gears of War og Call of Duty, og sluttresultatet er et B-produkt, som ligger nede med sånne middelmådige online-skytespill som har forsøkt å hoppe med på suksesbølgen fra de to overnevnte. Disse tittlene er i dag døde og helt og holdent inaktive (og dermed uspillelige) online, så varer det ikke lang nok tid før Special Forces: Team X lider en naturlig død, og så kan man så spørre seg selv, om det egentlig ikke bare var fordi at det var et skytespill uten de store tiltrekningskilder, som var dødfødt fra starten.

Special Forces: Team X kan kjøpes på Xbox Live Arcade for 1200 msp.

Anmeldelsen skrevet av Jakob Helms Andreasen for Xboxlife.dk, oversatt av undertegnede for Xboxlife.no
Screenshots (9)Se flere »