Tomb Raider anmeldelse

Crystal Dynamics prøver å modernisere Tomb Raider-serien og introdusere en yngre Lara Croft, suksessfull er ikke et godt nok ord for å beskrive sluttresultatet.

Mitt forhold med de gamle Tomb Raider spillene er så og si ikke eksisterende. Jeg har vel spilt en liten time her og der av de ulike titlene og karakteren er ikke totalt ukjent for meg, men jeg har ingen nostalgiske minner som så mange andre har. Jeg ble derfor ganske nysgjerrig da Crystal Dynamics annonserte at de skulle re-boote hele serien og starte på nytt. Nysgjerrigheten min økte etter at spillet ble vist fram under E3 messen da spillet minnet om en mørkere versjon av Uncharted-serien, som igjen på mange måter er inspirert av de gamle Tomb Raider spillene. Jeg holdt meg dermed unna spillet da jeg ikke ville at for mye skulle bli avslørt på forhånd. Så forestill da deg min overraskelse da det jeg trodde kom til å være en linjer action adventure opplevelse viste seg å være så mye mer.

Spillet starter med Lara som er ute på sin første ekspedisjon ombord på båten Endurance. På utkikk etter et gammelt japansk kongerike havner båten midt inn i en kraftig storm som deler båten i to, og kaster mannskapet overbord. Lara klarer å komme seg i land på en nær øy hvor hun tidlig oppdager at dette er ikke noen ordinær øde øye, og hun er definitivt ikke alene. Hun starter ved å prøve å finne igjen de vennene som har overlevd og finne en måte å komme seg bort fra øya. Men med en øy fulle av gærne strandede leiesoldater må Lara lære seg Darwin's lover veldig fort om hun og resten av vennene hennes skal ha noen sjanse til å komme seg bort fra øya helskinnet.

Historien i sin helhet er relativt enkelt, forutsigbar, og byr på lite/ingen overraskelser. Det er et stort fokus på å prøve å vise hvordan Lara ble den kvinnen vi vet hun skal bli, samtidig som de har modernisert karakteren. Utviklerne virker også veldig interessert i å gi Lara så mye juling som mulig. De første timene gjennomgår Lara ting som får hverdagen til Guantanamo fanger til å virke som en dag med spa, massasje og en ''lykkelig slutt''. Det er tydelig at selv om utviklerne prøver å fortelle en veldig seriøs og alvorlig historie, så er de ikke så veldig opptatt av realisme. Skuespillerne leverer stort sett gode prestasjoner med det de har å jobbe med, og selve dialogene mellom karakterene er gode. men karakterene selv er én dimensjonale uten dybde eller trekk som gjør at man ikke klarer å bryr seg om dem.

Den første timen er det stor fokus på at Lara ikke er vant med å drepe, hun ber til og med om unnskylding første gangen hun dreper en hjort slik at hun kan spise. Men etter å ha skutt et par piler i hodene på noen 'slemminger' virker hun plutselig veldig komfortabel med det hele, iallefall når du har kontrollen. Dette er ikke noe nytt problem for slike spill, i Uncharted spillene er Nathan Drake en glad kar som i filmsekvensene til og med iblant nøler med å skyte, mens han i realiteten er en massemorder på høyt nivå. Det føles litt rart når spillet til tider under filmsekvensene gir inntrykk av at Lara ikke har lyst til å drepe noen, men du får ekstra XP om du skyter noen i hode. I filmsekvensene blir hun også flere ganger tatt til fange, men når filmsekvensene er over forvandles hun nesten til Terminator.

Selv om historien og gameplay ikke går helt sammen er det vanskelig å være så alt for streng fordi at det å spille Tomb Raider er så utrolig underholdene og tilfredsstillende. Den største berømmelsen jeg kan gi spillet er at jeg har lyst å slette minnet om hele min gjennomgang av spillet for så å kunne oppleve det hele på nytt. Etter å ha spilt Far Cry 3 ble jeg utrolig glad i å bruke pil og bue, og det ble også mitt favoritt våpen i Tomb Raider. I tillegg til pil og bue får Lara også tilgang til en pistol, maskingevær, pumpe-hagle, og skulle noen komme for nær har hun også en piggøks. Du har en utrolig god og responsiv kontroll over Lara, og spillet bruker et interessant cover system som ikke krever at du må trykke på en knapp for at Lara skal gå i dekning. Isteden så bare beveger du deg opp imot veggen og så går hun i dekning automatisk. Det tok litt tid å bli vant til, men det fungerte overraskende bra. Hun kan også gi Ezio, fra Assassin`s Creed, en skikkelig konkurranse på klatreveggen, og ved hjelp av piggøksen kan hun klatre opp steder Ezio aldri kunne. Den gode kontrollen er veldig hjelpsom og essensiell da puslespillene som Tomb Raider inneholder handler mer om å manipulere fysikk og være kjapp enn å løse gåter.

Tomb Raider bruker to typer av valuta, for å forbedre både utstyret til Lara, men også Lara selv. Hun bruker skrap og ulike gjenstander (Salvage), som hun plukker opp fra døde leiesoldater eller finner i esker, for å kunne oppgradere våpnene sine i ren McGyver stil. Samt at du finner spesifikke oppgraderinger til de ulike våpnene rundt omkring på øya. Oppgraderingene inkluderer blant annet ild piler, silencere, grenade launcher til maskingeværet etc. Som jeg nevnte tidligere så får du ekstra XP for skyte folk i hode, men også ved å finne gjemte skatter, utføre sideoppdrag og 'Tomb Raiding'. XPen bruker du for å låse opp nye ferdigheter for Lara, som feks evnene til å kunne klatre fortere, utføre finishing moves, evnen til å kunne se gjemte gjenstander lettere osv. Systemet funker stort sett bra, men du er nesten nødt til å gjøre alt av sideoppdrag og utforsking for å skal ha en sjanse å låse opp det meste, noe som gjorde meg litt skuffet over at spillet ikke inneholder New Game pluss. Du kan fortsatt utforske øya og finne resten av skattene når spillet er ferdig. Noen steder kan du bare utforske først etter at du har fått nytt utstyr og oppgraderinger, noe som motiverer deg til å vende tilbake til gamle områder. Jeg skulle bare ønske at jeg kunne spilt igjennom spillet på nytt med alt låst opp, da det er få fiender å slåss mot når det siste oppdraget er utført. Så for å få så mye utav spillet som mulig anbefales det å utforske så mye du kan for hver gang du havner på et nytt område.

Når vi først snakker om øya så er det faktisk en overraskende stor øy. Det er ikke en stor åpen verden som Skyrim, GTA eller Assassin's Creed, men minner mer om måten Arkham City var bygd opp. Gjennom spillets gang kommer du også til å ødelegge en del ting, så for å kunne gjøre de resterende oppdragene og utforske øya når spillet er ferdig, må du bruke de ulike leirene spredt rundt omkring for ''Fast Travel''. Øya og spillet ser svært imponerende ut, og det er ganske utrolig å tenke på at spillet kjører på en 8 år gammel maskin. Dette er kanskje blasfemi å si, men jeg syntes faktisk at 360 versjonen av Tomb Raider ser bedre ut enn 360 versjonen av Crysis 3. De har gjort alt de kan for at øya skal virke så ekte og levende som mulig. Som forventet i et spill med slik høy produksjonsverdi er animasjonene, både bevegelses- og ansikts-animasjonene, feilfrie, men det som imponerer mest er hvor minimalt med clipping spillet inneholder. Spill som Assassin's Creed inneholder også imponerende animasjoner, men vi har på en måte akseptert at våpnene stikker igjennom klærne og slikt. I Tomb Raider virker det som om utviklerne har vært opptatte av å polere spillet så mye som mulig, hvor alt har sin egen fysikk og legger seg opp på hverandre isteden for å gå igjennom hverandre.

Da jeg som anmelder må anmelde hele produktet vil jeg at dere skal vite at hadde det ikke vært for multiplayeren ville Tomb Raider ha fått en ren 9er. Men multiplayeren til Tomb Raider er det ultimate eksempelet på det som har blitt kjent som ''tacked-on'' multiplayer. Den er kjedelig, grafikken ser betydelig verre ut, du blir tvunget til å grinde i evigheter for å låse opp nye våpen. Mest sannsynligvis fordi de vil isteden at du skal bruke penger på å kjøpe våpen pakker. Jeg har valgt å ikke være så alt for streng med karakteren da multiplayeren er utrolig lett å ignorere. Det bare føles som om pengene til utviklingen kunne ha blitt brukt på noe annet. Gameplay messig er det ikke noe direkte feil, men det var ingenting med multiplayeren som interesserte meg.

Som jeg skrev i starten, jeg trodde Tomb Raider kom til å bli et linjert action adventure spill. Og deler av spillet kunnet definitivt ha vært med i et Uncharted spill, Tomb Raider er bare så mye mer. Du behøver ikke bestandig å skyte deg igjennom alle situasjoner i åpen kamp, men kan isteden snike deg rundt og ta ut fiendene stille og diskret. Spillet inneholder også en del variasjon hvor du kan ta en pause fra all slåssingen og bare utforske øya, lete etter skatter eller overleve fossefall. Historien kunne vært bedre, og det hadde nok vært smartere å skreddersydd historien etter gameplayet. Spillet inneholder derimot så solid gameplay at Tomb Raider kommer mest sannsynligvis til å være høyt på listen min når året er omme.

Screenshots (18)Se flere »