Sniper: Ghost Warrior 2 anmeldelse

At et så middelmådig spill som Sniper: Ghost Warriors skulle få en oppfølger var litt rart å tenke på, og en merkelig investering av CI Games. Kan oppfølgeren rette opp inntrykket?

Ikke la dere lure av førsteinntrykket til dette spillet. Spillet virker som en stor produksjon, med en veldig flott presentasjon. Det hele virket dyrt, og det ser ut som det er mye penger sprøytet inn. Presentasjonen er faktisk oppe på nivå med Call of Duty-serien, på både godt og vondt. Vi har en lett og fin meny med gode effekter som gir dette inntrykket av storproduksjon. Dessverre så er ikke alt like gyllent på innsiden.

Sniper: Ghost Warriors 2 er et militærspill dedikert til alle snikskyttere. Du får kun en snikskytterrifle og en pistol, gjennom hele spillet. Men ellers er det ikke så veldig mye annerledes fra det vi er vant til. Det er dog en helt annen opplevelse. Det er mye mer sniking i dette spillet enn militærspill ellers. Legg merke til at dette bestemmer du selv, da du kan, når som helst, bare bryte løs i full krig og plaffe ned alt som rører seg. Det er ikke noe jeg anbefaler, for det er virkelig ikke slik Sniper 2 burde spilles.

Det hele er ganske godt produsert, i bunn og grunn. Snikingen fungerer ganske greit, utenom at den kunstige intelligensen er litt rar og kanskje litt ustabil. Spillet er derimot veldig morsomt å spille, og det finnes en stor glede i det å plaffe ned en snikskytter fra nesten 2000 meters avstand. Det er ikke så vanskelig, noe som kan være litt synd. Du får til tider pekt ut et mål, som du kan sikte inn på og skyte. Du skal selvfølgelig ta vind og lengde med i betraktning, men en liten rød markør viser hvor skuddet vil treffe. Det gjør det hele veldig lett, men etter hvert så har du lært deg hvordan fysikken fungerer og du trenger ikke vente på at markøren skal dukke opp.

Utenom det faktum at du er en snikskytter, så er dette et ganske vanlig militærspill. Og det setter sine preg i historien. Du er Cole Anderson, en av de beste snikskytterne fra Ghost Warrior-bataljonen. Du er blitt satt på oppdrag i å finne og ta ned et biokjemisk våpen som kan være farlig i en oppkommende krig. Ting er selvfølgelig ikke så lett, og du har ikke kun et eneste oppdrag gjennom hele spillet. Ting tukler seg til, og plotet tykner til.

Gjennom flashbacks får vi en bedre forståelse av historien, og et bedre innblikk i karakterene som deltar. Det fungerer ikke kjempebra, og karakterene er ganske flate og forglemmelige. Du har også et par stereotyper, noe som gjør dem bare enda mer forglemmelige. Selve plottet er helt greit, det er en helt vanlig militærhistorie. Hadde spillet hatt sterkere personligheter, og en litt mer interessant dialog så kunne dette blitt ganske bra.

En historie kunne spillet virkelig trengt, da jeg mangler en smule motivasjon til å fortsette når jeg spiller. Det er rimelig ensformig, til tross for at områdene er varierte. Du har den samme snikskytterriflen gjennom hele spillet, og det er omtrent det eneste du gjør. Heldigvis så er spillet bare 5 timer langt, og selv om det ødelegger holdbarheten, så gjør det at jeg ikke gir opp hele spillet på grunn av ensformigheten. Hadde spillet vært noe lengre, så hadde jeg mest sannsynlig sovnet.

Det er ikke et dårlig spill, det er bare ikke utrolig bra. Standarden for militær og skytespill har økt kraftig de siste årene og Sniper 2 henger dessverre litt igjen i fortiden. De første oppdragene er interessante nok til å holde på min interesse. Grafikken er ganske god, og til og med støttet av CryEngine 3. Det virker ikke sånn, og selv om grafikken er ganske god, så er den ikke i nærheten av det vi er vant til, og spesielt ikke når den støttes av CryEngine 3. I tillegg så finnes det en haug med bugs som skaper frustrasjonsmomenter. Først og fremst er lagringssystemet helt elendig. Hadde ikke spillet vært så lett som det var, så hadde dette vært et stort minus. Spillet lagrer ikke ofte nok, og vanligvis må du løpe gjennom mange busker og skyte mange mennesker før du er der du døde. Det er helt greit i bunn og grunn, men spillet har heller ingen manuell lagringsfunksjon. Du må rett og slett stole på at lagringen gjør sin jobb, noe den ikke alltid gjør.

Blant andre bugs har vi den klassiske spilleren-beveger-seg-selv buggen som jeg har merket mer enn 6 ganger gjennom spillet. Spesielt når jeg ligger og skal skyte, så merker jeg at jeg beveger meg bakover. Det er fryktelig irriterende, og for et spill som baserer seg pur på god timing og treffsikkerhet så er dette en fatal feil som burde være rettet for lengst.

Er du utrolig nok ikke lei av spillet ved historiedelens slutt, så er det hjelp å få. Multiplayeren i spillet baserer seg på akkurat det du finner i historiedelen – nemlig snikskyting. Det er tydelig at CI ikke har lagt mye fokus på denne modusen, da du kun får et fåtall av baner og ellers det samme gameplayet som i singelplayeren.

Sniper 2 gir inntrykk av å være alt det det ikke er. Det er verken et langt spill (og takk gud for det), et vel-produsert spill, eller et underholdende spill. Likevel så sitter jeg fortsatt igjen med et inntrykk av at det har vært helt greit. Det er langt i fra å være Game of the Year, men det er definitivt et spill man kan spille gjennom uten å få hodepine eller magesår.

Screenshots (35)Se flere »