Injustice: Gods Among Us anmeldelse

Mortal Kombat-skaperne blander sin erfaring med superhelter i Injustice: Gods Among Us. Men får de blandet inn nok nye elementer så det føles som et eget helhjertet spill?

Injustice tar for seg en mørk side av DC-universet. Superman har blitt klar over vidden av hans krefter, og han har funnet nye måter å skape fred på. Han samler sine allierte, og forener verden til et land styrt av en regjering: Justice League med Superman i spissen. Men det tar ikke lang tid før han får kjenne presset av makten, og Justice League blir splittet i meningene om hvordan de skal styre verden.

I mellom tiden, i en annen dimensjon, har Joker fått fatt i en gigantisk bombe. Superheltene, mer nøyaktig Batman, Green Arrow, Green Lantern og Wonder Woman, skal til å hindre han. De er forsene, men de finner fort ut at bomben ikke er en vanlig bombe, men en dimensjonstransporter. De blir sendt inn i en annen, mørkere dimensjon, hvor diktatoren Superman har strupetak på Gotham City og resten av verden.

Konseptet i historien er fenomenalt, og det gir en god splitning i Justice League. Det som dog er litt krunglete er utførelsen i spillet. Hele konseptet virker forvirrende, og det er vanskelig å forklare. Historien har også en tegneserie-del, som er basert på konseptet presentert i spillet. Det som er så synd, er at tegneserien er mer oversiktlig og enklere å forstå. Superman har en større grundig motivasjon, siden tegneserien viser nøyaktig hva som skjedde som fikk han til å bli som han ble. Starten av spillet er den mest forvirrende delen, men når de to dimensjonene er blitt ’forent’ får spillet en helt ny vri og blir forståelig og nytbart.

Injustice er et klassisk fighting-spill, noe vi kan forvente at NetherRealm Studios takler. Og det gjør de. Kampene er varierte, og det finnes flere måter å spille på. Kampsystemet er dypt; teknikk og ferdigheter har stor innvirkning på det som skjer i arenaen. Det er ikke introdusert mye nytt, men det meste er tilpasset superhelt-universet veldig godt. Istedenfor rå muskelkraft får hver superhelt et mer personlig preg, både i måten de slår og sparker, men også hvordan de utfører litt mer spesielle angrep. Det er hauger med kombinasjoner, en vanskeligere enn en annen. Dette gir blant annet Green Lantern muligheten til å bruke ringen sin styrke til det maksimale.

Dette er dessverre også det som ødelegger litt for spillet. Det er litt for krevende, i forhold til kontrollerens muligheter. Spesielt venstrestikke er hard og ekkel å bruke. Den står for mye arbeidet, da de fleste spesialangrep inneholder kombinasjoner i å vikle stikka fra venstre til høyre, eller fra opp til høyre osv. I tillegg skal du kunne blokkere, kun ved å holde stikka bakover på riktig tidspunkt. Stikka er dessverre så løs, og så vinglete, at en ”venstre-høyre”-kombo fort kan bli til tre hopp og et dukk. Det er frustrerende, men ikke noe som utviklerne kan gjøre så altfor mye med.

Uten om det tekniske så er dette et velfungerende spill. Du har 24 superhelter du kan bryne deg på, noen mer kjente enn andre. Vi har selvfølgelig alles kjære Superman, og Batman eller Lynvingen som han heter på kjedelig-norsk. I tillegg har vi noen mer ukjente superhelter og skurker, og disse kan faktisk virke litt spennende og interessante. De presenteres også veldig bra gjennom historien. Du har god variasjon i hvem du bruker, så du går aldri lei en superhelt før du blir introdusert for en ny. Det er litt trist at noen superskurker blir gjenbrukt mot slutten, men det er ikke noe som ødelegger særlig mye.

NeatherRealm har virkelig fengslet essensen og stemningen i dette spillet. Områdene er fint detaljerte, spesielt inne i arenaen. Karakterene er også gode, men enkelte ser litt merkelig ut i teksturen. Dette gjelder også enkelte filmsekvenser. Spesielt på starten så er bygningene lite detaljerte, og i sollyset så vil jeg påstå at teksturen var helt nede på nivå med Sonic 06. Dette fikser seg heldigvis ganske fort når vi trer inn i den mørke dimensjonen hvor stemningen er mye skumlere. Stemmeskuespillet er også veldig bra, men ettersom jeg aldri har hørt stemmen til verken Killer Frost eller Raven før, så kan jeg ikke bedømme dem helt. Jeg har på den andre siden spilt Batman: Arkham-spillene før, så hvis du er vant til den versjonen av Joker og Batman så kan det bli litt uvant å høre dem i Injustice.

Spillet er uten tvil et meget godt slåssespill, og det har faktisk en ganske god holdbarhet. Selve historien er på knappe 5 timer, men du har mye å glede deg til etterpå. Eller før, om du vil. Det finnes flere moduser du kan bryne deg på, blant annet ”Battles” hvor du tar på deg 10 superhelter og superskurker etter hverandre med forskjellige hindringer. Du har også ”S.T.A.R Labs” som fungerer som små historier i seg selv. Disse er dog ikke satt stemmer til, og heller ingen gode filmsekvenser. De er derfor ikke like spennende som historiemodusen. Er du dog ute etter enda mer slåssing, så har du 240 oppdrag du kan ta på deg.

Vi skal selvfølgelig ikke glemme ut online-mulighetene. Kanskje du trodde at en-mot-en var det eneste som online inneholdt? Vel, tro om igjen. Det finnes to ekstra moduser som setter 8 spillere sammen, istedenfor bare to. Kongen på Haugen gir f.eks en konge muligheten til å slåss seg gjennom de resterende spillerne frem til noen kan slå han, og krone seg selv som konge. De er gode tilskudd, men ikke noe å rope veldig høyt hurra for. Modusene setter ikke gameplayet på spissen, og de har ikke funnet opp noe som gir en helt ny og frisk opplevelse blant fightning-spill.

Injustice: Gods Among Us har mye å tilby, og er faktisk et svært morsomt spill. Det skal dog bli dømt som et fighting-spill, så hvis du ikke liker fighting-spill så er ikke dette det rette for deg. Frustrasjonen er høy når venstrestikka begynner å være upresis, og det er som regel når du stresser selv. Historien er en opplevelse i seg selv, men når tegneserien gjør det mer opplagt og detaljert, så er det ikke historien du vil kjøpe spillet for, men heller gameplayet.

Screenshots (45)Se flere »