Iron Sky: Invasion anmeldelse

Spillet basert på filmen som kom ut i fjor som kort fortalt går ut på at nazistene rømte til månen i 1945 for å lage en hemmelig base på den mørke siden av månen.

Året er blitt 2018 og nazistene har nå bygd opp sin hær igjen og er klar for invasjon.

De kjører litt samme stil som de gjør i Red Alert spillene med zeppelinere, bortsett fra i Red Alert er det Russland/Sovjet som har disse. Det morsomme med dette er at man faktisk hører pilotene på zeppelinerne i dette spillet og de høres helt ut som russerne i Red Alert, ingen tysk aksent i disse stemmene nei. Han sier faktisk Red Alert et par ganger også, og det gjør jo det hele litt ekstra morsomt.

Filmen som jeg fant ganske underholdende, men som ikke er noen kvalitetsfilm foregår mye av handlingen på jorden og på månen. Spillet har heller valgt å ta for seg slagene som skjer mellom disse to objektene i universet. Man styrer en pilot som tydeligvis har sett krig før for han har masse «smarte» kommentarer til både det ene og det andre. Skipene man styrer varierer i størrelse og kampferdighet, noen er kjappe og har raske våpen med liten styrke, men tåler lite. Mens andre igjen er strake motsetningen. Når man ødelegger fiendeskip kan man noen ganger plukke opp skrapmetall fra disse som man kan selge på diverse romstasjoner som feks ISS (International Space Station), pengene man tjener på dette kan man så bruke på å oppgradere sine skip innenfor våpen, skjold, fart osv. Man har tilgang til 2 våpen, et laser våpen og en rakett, laseren er hovedvåpenet og har mest ammo, mens raketten starter man med 6 raketter og den koster en del å oppgradere så det tar litt tid før den blir skikkelig bra.

I spillet får man diverse oppdrag som man skal utføre som feks å redde en regissør fra nazistenes klør, passe på satellitter eller ødelegge gigantiske zeppelinere før de klarer å komme seg til jorden og ødelegge byer med kometene som de har på slep bak seg. Skulle et av disse skipene slippe gjennom vil man få en liten filmsnutt som viser ødeleggelsen av en by og en tekst som viser at millioner har dødd.

Mens vi er inne på filmsnutter så skal det også nevnes at spillet har hentet enda litt mer inspirasjon fra Red Alert, dere som har spilt Red Alert kjenner jo til de teite men også morsomme filmsnuttene man har før hvert oppdrag. Dette har også Iron Sky, men disse er ikke morsomme og skuespillet er noe av det verste jeg har sett i et spill noensinne. I Red Alert er heller ikke skuespiller prestasjonene noe å skryte av, men her gjør de det med vilje for at det skal bli latterlig. Iron Sky prøver å være seriøse virker det som, men her blir det bare flaut. Og med en gang en kvinne kommer inn i en video vipper det hele over til å bli en softcore pornofilm med veldig dårlige sjekkereplikker og ellers sleezy snakk som ikke passer seg i et spill. Sier ikke at det er hardcore snakk her, men har man sett en pornofilm i sitt liv vil man fort kjenne seg igjen, og man sitter nesten å venter på at det skal skje noe annet enn det man forventer fra et spill av denne typen.

En annen veldig irriterende ting med disse videosnuttene er at de alltid kommer mens man fortsatt er i kamp med fienden, det hadde vært greit nok forsåvidt om det bare var et lite vindu oppe i et av hjørnene. Men neida, det kommer ned overfra midt på skjermen og dekker 60% slik at man sliter med å skjønne hvor fiendene er i det hele tatt, og er man riktig uheldig ender man opp med å dø.

For å gå litt tilbake så har man som sagt mange skip å velge blant etterhvert, og hvert oppdrag forteller deg hvilket skip som er best å bruke, men du har fortsatt valgfriheten til å bruke hva du vil. Man har også et kjekt lite system på skipene hvor man kan veksle på hvor man vil ha kraft, har man fullt skjold, men kunne ønske man hadde litt mer laser så kan man trykke på Y for å ta litt av skjoldet og føre over på våpenet isteden. Eller man kan ta fra våpenet og føre over på boosten, dette er en kjekk liten detalj. Man har også en fast travel mulighet som er veldig kjekk da områdene er veldig store, og dette er også forøvrig den eneste loadingen som er i spillet så det er kanskje det mer imponerende med spillet. Og dør man så kommer man inn i kampen igjen etter får sekunder.

Spillet er ikke veldig morsomt, det skal sies. Men det er likevel et friskt pust i bakken siden det ikke finnes så alt for mange spill av denne typen, man har en blanding av space battle og RTS i et og samme spill og det er slett ikke verst. Alt foregår hele tiden i real time og både dine allierte og fiendeskipene kjører framover hele tiden, dine allierte sier ifra om fiendeskipene er for nærme jorden eller om de har klart å ta ut en stor fiende, eller når de i det hele tatt går inn i kampens hete. Dette er faktisk svært kjekt siden man da kan ta opp kartet, som også er i real time, og se hvor kampene foregår og ønsker man å delta er det bare å fast travle dit kampen er.

Grafikken i spillet er helt grei, ikke noe over the top, men heller ikke gørr kjedelig. Noen ganger havner man i en slump og faller inn i et evig mørke, men dette er nok mer en bug enn noe annet. Spillet sliter litt med noen små bugger her og der, men ikke noe seriøst galt. I en video i starten av spillet mistet jeg all lyd mens video fortsatte å gå, da satte jeg det på pause og da jeg kom inn igjen var lyden tilbake, selv om det var 10 sekunder delay. Ellers er lyden i spillet hva man kan forvente seg av en tittel som dette, ikke noe fancy, men klart hadde det vært ekte ville man jo ikke hørt en eneste lyd siden man ikke får lyd i verdensrommet så sånn sett er det kanskje en strålende lyd.

Musikken i spillet er veldig spesiell, på menyen har man en type tysk elektromusikk som forøvrig var veldig kul, eller har man musikk som høres ut som det er hentet rett ut fra Fallout 3, altså musikk fra 30-40 tallet. Man har også en låt som høres helt lik ut som musikken som kommer når Darth Vader entrer et rom i Star Wars, eneste forskjellen er at de har endret noen noter her og der så de låta går litt mer opp og ned, men man får med en gang Star Wars følelse når man hører den. Når man kommer til de forskjellige romstasjonene som man kan dokke ved så kommer det ofte en liten klang for å vise hvor du er, Korea har den typiske asia klangen, mens rom stasjonen til New World Order er litt mer mørk og skummel, disse varer gjerne i ca 5-6 sekunder før de kutter. Men når man kommer til ISS så får man faktisk en dame som synger den amerikanske nasjonalsangen, og den står og går så lenge du er på den stasjonen. Her er det helt klart noe american pride inni bildet, og som vanlig under slike omstendigheter så har jeg det med å bli litt kvalm, men er jo polske Reality Pump Studios som står bak spillet så litt usikker på hva de har tenkt her.

Iron Sky: Invasion er ikke et veldig bra spill, det har sin sjarm og er morsomt i en liten periode, men så blir det bare det samme om og om igjen og man mister helt interessen for det. Grafikk og lyd er helt greit, og ikke noe jeg ønsker å sette fingeren så alt for mye på da de ikke sliter fullstendig. Spillet henter mange elementer fra andre spill og filmer, og gjør det dårligere enn der de hentet det fra. Filmspill har det jo ofte med å aldri bli noe spesielt bra, men siden dette spillet faktisk kom over ett år etter at filmen kom så vil jeg si de hadde nok tid på seg til å faktisk lage et spill som kunne blitt en del bedre. Greit nok bare det å lage et spill av denne filmen er jo vanskelig nok i seg selv da heller ikke filmen ble noen braksuksess. Spillet har også 3D support, men dette fikk jeg ikke testet ut at jeg ikke fant noe innstilling for det. Min anbefaling er å spare pengene dine og heller kjøpe deg Defiance eller et av de andre spillene som har kommet den siste tiden.

Screenshots (14)Se flere »