Need for Speed: Shift 2 Unleashed anmeldelse

Liker du fart, liker du spenning og liker du å bli virtuelt kastet rundt så les denne anmeldelsen

2 år har passert siden første spillet i Shift-serien ble utgitt. Spillet var herlig. Rå bane-racing jeg ikke hadde hatt før i en «simulator». Der de andre bil-simulatorene har vært veldig gode på å simulere virkeligheten, så har det vært veldig sterilt. Der var Shift langt bedre, det føltes ut som man virkelig kjørte bilen.

Shift 2 er etter min mening ikke en ren simulator, men kjørefølelsen dette spillet gir i forhold til f.eks Forza 3 er langt bedre. Men la meg starte på begynnelsen.

Spillet starter med at du skal kjøre to løp. Det hele for å bestemme vanskeligheten på spillet. Etter dette er det hele veldig åpent. Det låses opp nye løp etterhvert som du stiger i gradene, og du må aldri kjøre lenge før du går opp en grad. Bare etter ett par timer hadde jeg passert level 10 av 20. Hvordan du ranker opp er helt opp til deg selv. Du kan kjøre enspiller-delen, eller hive deg på xbox-live og rangere opp der.

Det som fanget meg mest med spillet var Autolog. Dette var med i forrige NFS spill, og jeg fikk ikke dratt så mye ut av det som med dette spillet (kan ha noe med at det var på en annen platform). Jeg vil slå de andre som har kjørt raskere på banen. Det får meg til å kjøre banen en gang til. Så en gang til. Glimrende for meg som liker å kjøre alene.

Men så var det tilbake til denne kjørefølelsen da. Jeg er en stor fan av Forza, men det er noe med at det hele mangler den siste lille tingen: Kjørefølelsen. Jeg føler jeg glir avgårde og så bremser jeg når jeg må, og trykker inn gassen der det trengs. Shift 2 hiver deg inn i kjørehjelmen, og det gir deg en følelse av hvordan det er å sitte i bilen. Man ser inn i svingene og man kjenner det rister når man kjører på grusen.

Når alt kommer til alt. Så er dette et veldig bra spill. Det er kanskje ikke så realistisk som Forza 3, men det føles mye mer realistisk ut (hvis det gir noen mening som helst). Tillegget med Autolog gjør at en som foretrekker en-spiller virkelig setter seg ned og vil slå de andres tider. Dette er et spill for deg som liker bilspill uten eksplosjoner og biljakter. Bli med på morroa du også.

Skrevet av Tor E. Johansen
Screenshots (47)Se flere »