Far Cry 3: Blood Dragon anmeldelse

Isteden for å lage en ordentlig/seriøs utvidelse til Far Cry 3, har Ubisoft utviklet et spill helt på den andre siden av spektre. Var det lurt?

Hint: Om du misliker den dårlige, barnslige, enkle humoren i denne anmeldelsen har jeg full forståelse for det, men sjansen er da også stor for at du kommer til å mislike Far Cry 3: Blood Dragon. Humoren i Far Cry 3: Blood Dragon er definitivt bedre skrevet enn min anmeldelse, men den burde gi deg et hint om hva du har i vente.

Far Cry 3 var på mange måter et spill jeg ikke burde ha likt overhode da det på det tidspunktet var en sjanger jeg var blitt lei av, ihvertfall den sjangeren jeg trodde spillet kom til å være. Når jeg startet spillet derimot viste deg seg å være så mye mer. Hadde det ikke vært for de utrolige opplevelsene jeg hadde med The Walking Dead og Journey ifjor hadde Far Cry 3 vært øverst på listen min som årets-spill. Det er nok det nærmeste jeg noen gang kommer til å komme et Green Arrow-spill. Eller i det minste et med like høyt kaliber og kvalitet. Med det samme Far Cry 3: Blood Dragon ble annonsert må jeg innrømme at jeg hadde blandede følelser. I den ene hånden ville jeg fortsette der jeg slapp, men jo mer jeg så fra Blood Dragon fikk det meg til å revurdere at mer av det samme ville vært vel... mer av det samme. Etter å ha tilbrakt litt mer enn et halvt dusin timer '' in the far flung future of 2007'', kan jeg rapportere at Far Cry 3: Blood Dragon i hovedsak er, på godt og vondt, stort sett mer av det samme, men med splitter ny neonlysende maling. Og en historie som får hallusinasjons scenene i Far Cry 3 til å virke troverdige.

''Jeg anbefaler når du leser denne paragrafen å høre «The Movie Trailer Guy» inne i hodet ditt, det vil gjøre min beskrivelse av spillet 114% mer Badass!"

Etter apokalypsen hadde en apokalypse forsøker en Cyborg militærgruppe, Omega Force, å ta over verden. Eller i det minste det som er igjen etter askene til den Andre Vietnam krigen og atombombingen av Canada. Den amerikanske Cyber-soldaten Rex Power Colt har fått i oppdrag å dra til en ukjent øy og etterforske Colonel Ike Sloan, lederen av Omega Force og tidligere kommandør over Rex Power Colt, som mistenkes å ha gått over til den andre siden. Sammen med sin partner Lieutenant T.T. ''Spider'' Brown oppdager de at Colonel Sloan og Omega Force har dratt til øya får å finne rester av de samme våpnene som ble brukt til å bombe Canada. For å kunne stoppe Colonel Sloan må Rex Power Colt finne den perfekte balansen mellom å gjøre hovedoppdragene og redde nerder, jakte på dyr inkludert Cyber-Sharks Cyber-Panthers Cyber-Dogs, Blood Dragons som skyter laserstråler ut av øynene, ja du hørt riktig Laserstråler! Du må til og med drepe 25 av disse for å låse opp en achievement, villsvin (de er kanskje ikke Cyber-villsvin men de har forsatt skarpe støttenner), ta over baser, lette etter TV-er og VHS kassetter, slik at han ikke kjeder seg.

Okej i realiteten så nevner han flere hvor mye bortkastet tid alle de tingene er da han burde fokusere på å drepe Colonel Sloan. Men han forstår også at ''You need to do shit, to get shit, to get more shit'', og det sparte meg en ekstra paragraf for å beskrive alle tingene du kan gjøre ved siden av selve hovedoppdraget, så det er en vinn vinn situasjon for meg. Den enkleste måten å beskrive Far Cry 3: Blood Dragon med en setning er ved å kalle det spillet Duke Nukem: Forever burde ha vært. Da spillet ikke lener seg bare på; ''Se på meg! jeg kan plukke opp en bæsj og kaste den på veggen'', og den ellers useriøse parodien av 80-talls action komedie som Duke Nukem er. Blood Dragon inneholder også solid og underholdende gameplay. Duke Nukem er en tydelig parodi av Arnold Schwarzenegger (ja jeg brukte google for å forsikre meg om at jeg stavet navnet hans politisk korrekt), Rex Power Colt derimot er en blanding av alle action-helter fra 70/80-tallet. Robocop, Terminator, Rambo, Snake Pliskin, John McClain og kanskje et hint av Captain America har alle tatt en tur innom banken for menn, blandet testosteronet i samme kopp, og ut kom Vietnam krigen 2 veteranen Rex Power Colt.

Hele historien og alle karakterene er både 100% selvbeviste på at det hele er ekstremt latterlig og overdrevent samtidig som de forplikter seg selv til å aldri bryte ut av sine respektive roller. Humoren fungerer ikke alltid, men nå er det også en gang slik at humor mer enn noe annet er en smakssak. For meg var de morsomste øyeblikkene de som ble gjort med et lite blunk i øyet, som spillets tutorial som vet at den forlenger sin velkomst mer enn den burde, eller hyllesten til Rocky IV's 'Training Montage'. Men selv om humoren ikke alltid lander så har de vært flinke med å finne en balanse mellom hvor du ikke bare får den ene 80-talls vitsen kastet over deg etter den andre. Så selv om du vil få mest utav humoren ved å være oppvokst med klassiske action filmer, vil det også være vitser for deg så fremst du har fulgt litt med i spill media og spilt spill på en regelmessig basis de siste 6-7 årene.

Det er helt tydelig at Blood Dragon er bygget opp på grunnmuren av Far Cry 3. Alle som har spilt Far Cry 3 kommer stort sett til å føle seg som hjemme. Det er tydelig at Blood Dragon lener seg litt mer mot action og åpen kamp, men du vil også kunne ta i bruk den trofaste pil og buen om du føler for å snike deg rundt. Noen ting er derimot helt forandret. Blood Dragon har nemlig et veldig komplisert og kompleks oppgraderingssystem, hvor du i motsetning til Far Cry 3 ikke får lov til å velge hvilke egenskaper du skal låse opp først, men isteden etterhvert som du dreper folk, dyr og fullfører oppdrag får du CP (Cyber Points, som er mye mer avansert enn Experience Points) som låser opp nye evner og oppgraderinger automatisk (du ble advart om at denne anmeldelsen kom til å inneholde dårlig humor). Du kommer heller ikke til å jakte på dyr for så bruke pelsen deres til å oppgradere lommeboken og ryggsekken. Isteden så vil du via sideoppdragene og finne collectibles, låse opp attachments til de ulike våpnene dine. De fleste av disse oppgraderingene er tatt direkte i fra Far Cry 3, men det er vanskelig og ikke føle seg ganske Badass når du låser opp quadruple barrel shotgun med ildkuler. Til tross for alt dette var det stunder hvor jeg må innrømme at jeg kjedet meg litt, noe av det er kanskje litt min feil da jeg ville få unnagjort de fleste av sideoppdragene og tatt over de fleste basene før jeg gikk videre. Om de lager en eventuell oppfølger håper jeg de har litt mer variasjon i sideoppdragene og at det er flere ulike typer av dem. Min største klage over gameplayet er likevel at de har fjernet wingsuiten, men de har heldigvis erstattet det med raske robot bein som kan supersprinte.

Når det kommer til grafikkstilen har Ubisoft gjort en genistrek. Der Far Cry 3 gav hint om at Xbox 360 nærmer seg slutten på sin generasjon. Ser Blood Dragon ut som om du spiller det via en gammel VHS spiller på en standard TV. Himmelen skifter farge i forhold til stemningen og hvilket oppdrag du utfører selv om det er rødt og oransje som dominerer, mens de fleste bygginger er blå blandet med mørk lilla som gir skikkelig kontrast. Og med mer neonlys enn på et rave party er nok Blood Dragon det mest fargerike skytespillet jeg har spilt siden Borderlands 2. Dette er en stil som virkelig beskriver verden du befinner deg i og den passer perfekt til den sprø historien. Det er ikke bare 80-talls filmer som Blood Dragon hyller, men alle filmsekvensene blir fortalt ved bruk av klassiske 8-bit Nintendo bilder. Det er under disse at skuespillerne er som mest ''seriøse'', og jeg regner med det er en del spillere som kommer til å nyte den overdramatiske prestasjonen til Michael Biehn (Terminator, Aliens) i rollen som Rex Power Colt. Personlig ble jeg noe lei disse øyeblikkene (foruten om Rock IV 'Training Montage'), det gav meg liksom ingenting.

Selv om du som meg elsket Far Cry 3, tror jeg ikke at jeg med en gang vil kunne anbefale Far Cry 3: Blood Dragon uten å nøle. Dette er et spill hvor jeg anbefaler både å lese anmeldelsen og laste ned demoen for å teste spillet før du gjør et valg. Selv om du bare vil ha mer gameplay og teknisk sett kan ignorere historien, og at fundamentalt så får du egentlig bare mer Far Cry 3. Er verden du befinner deg i så ekstremt anderledes. Dette er et spill, hvor smaken din betyr alt. Noe du egentlig også kan si om alle spill som kommer ut, men spill som Journey, The Walking Dead, Portal, BioShock: Infinite er spill som jeg kan anbefale til hvem som helst selv om de ikke er fan av sjangeren for å be dem prøve noe nytt. Mens Blood Dragon mer eller mindre har et fastsatt innebygd publikum. Fra mitt ståsted har Ubisoft gjort en veldig god jobb på de seks månedene det tok å utvikle Far Cry 3: Blood Dragon. Noen irritasjons momenter holder spillet tilbake for at jeg skulle kunne rettferdiggjøre en 9er, men det gjør seg absolutt fortjent til en sterk 8er.

Screenshots (16)Se flere »