Resident Evil: Revelations anmeldelse

Resident Evil: Revelations fikk mye skryt i fjor da Capcom lanserte spillet på 3DS, men holder spillet mål når det oppgraderes til konsoller?

Fordi jeg har hatt problemer med å finne noen å spille med har jeg latt være å ta med co-op delen kalt Raid Mode med i min beregning av denne anmeldelsen. Men det er i bunn og grunn horde-mode med små oppdrag.

Jeg tror jeg var den ene av to som faktisk likte Resident Evil 6. Jeg kunne forstå skuffelsen fra fans av surrvival horror, da både Resident Evil 5 og 6 var mye mer action orienterte. Som et action spill følte jeg at de gjorde en bra jobb, ikke på høyden av mesterverket som er Resident Evil 4, men likevel et bra og underholdende action spill som rant over med innehold. Personlig mente jeg hatet mot RE6 var litt overdrevent, men etter å ha spilt Resident Evil: Revelations har jeg en mye større forståelse av hvor de kommer fra. For Resident Evil: Revelations er ikke feilfritt, men det nærmeste spillet i serien til nå som kunne ha overgått Resident Evil 4.

Satt mellom hendelsene til RE4 og RE5 introduseres vi til start fasen av the Bioterrorism Security Assessment Alliance (BSAA). Jill Valentine og Parker Luciani leter etter Chris Redfield og Jessica Sherawat som har forsvunnet under et oppdrag. Deres siste koordinater fører Jill og Parker ut til middelhavet ombord på båten SS Queen Zenobia. Når de kommer ombord på båten oppdager de at noe på denne båten har gått fryktelig galt, og det som startet som et redningsoppdrag utvikler seg til noe mer.

Det er mulig det er bare jeg som føler det slik, men Resident Evil: Revelations føles som Capcoms forsøk på å fortelle en historie på lik linje med Hideo Kojima's Metal Gear Solid serie. Bare uten noen form for budskap, interessante karakterer eller spennende manus. Historien er unødvendig kompleks og forvirrende, med flashbacks som hopper fram og tilbake i tid med ganske dårlig oversikt. For når alt kommer til alt handler det hele egentlig bare om å stoppe slemmingen. Greit på mange møter føltes Chris sin kampanje i Resident Evil 6 ut som en Gears of War klone, men det var likevel en personlig historie for ham. Jeg påstår ikke at det var Oscar materiale, men det var nok til at jeg ble nysgjerrig på hva som ville skje videre, den hadde til og med en litt overraskende slutt. Når vi møter Chris her er det bare som om han er nok en dag på jobb, noe som egentlig gjelder alle karakterene. Selv under scener som er dramatiske og endrer dynamikken i historien kommer jeg ikke over at det hele føles klinisk. Resident Evil-serien er jo egentlig kjent for overdrevne dialoger, politiske konspirasjonsteorier, og det er egentlig aldri mening at du skal skjønne hva som foregår før de siste 5 minuttene av spillet, men denne gangen funket det bare ikke for meg.

Heldigvis så veier Resident Evil: Revelations opp med atmosfære det det mangler av historie. Selv om spillet inneholder ''corridor-shooter'' elementer i flashback scenene, så foregår mestparten ombord på Queen Zenobia. På samme måte som Batman: Arkham Asylum, eller Metroidvania stil som det kalles, kan du gå rundt i store deler av skipet ganske så tidlig i spillet, men som i andre Metroidvania spill er det områder du ikke kan komme deg til før du har fått tak i ulike objekter for å låse opp dører og andre lukkede områder. I slike spill er backtracking en veldig stor del av spillet og da er det viktig at du ikke kjeder deg, men faktisk føler at du gjør framskritt. Noe Revelations stort sett klarer ved å ha la deg få adgang til nye lukkede rom nesten hver gang du vender tilbake til det samme området. Du behøver derimot ikke å bekymre deg om må slåss mot de samme fiendene på nytt og på nytt. Da du har begrenset med ammo, ikke kjempe begrensning, men å drepe fiender vil ikke gi deg noe, så monstrene respawner ikke, foruten om på ett område av skipet.

Fordi du bestandig har med deg den verdiløse A.I partneren din (det eneste positive er at den i det minste ikke dør) og det faktum at det hele føles som en militær-operasjon isteden for en kamp om overlevelse, gjør at Resident Evil: Revelations i likhet med RE5 og RE6 ikke er noe spesielt skummelt. Men Queen Zenobia er likevel stappfull av personlighet og atmosfære. Hvert område er skredderskydd og er helt ulike fra hverandre. For å være et oppgradert 3DS spill er jeg virkelig imponert. Klart teksturene er ikke akkurat neste generasjons, ansikts animasjonene og leppe synkroniseringen er så og si ikke eksisterende, men grafikken generelt kan lett måle seg med HD-Remaken av Resident Evil 4. Det som trekker ekstra mye ned er at selv om (sist jeg sjekket ihvertfall) Xbox 360 er en mye kraftigere maskin en 3DS så sliter frameraten ofte med å holde seg oppe. Men selv om selve båten er full av personlighet er dessverre ikke monstrene det. Dette er et Resident Evil spill helt uten zombier, du kommer isteden til å slåss primært mot monstre kalt Ooze (stygge stort sett grå monstre med store hoggtenner) og ca. ett dusin andre ulike typer av monstre. Designet er ganske kjedelig og forutsigbar, men de er godt balanserte og gir en grei utfordring.

Kontrollen er definitivt en oppgradering fra RE5, men en nedgradering fra RE6. Du kan skyte og gå samtidig, men jeg savner dodge knappen fra RE6. I RE6 om noen skulle angripe deg kunne du kaste deg for ikke å bli truffet, mens i Revelations må du holde ned A knappen og trykke opp eller bak, og ha en ganske så presis timing. Om du klarer det kommer avataren du styrer til å gjøre en liten unnamanøver, men jeg synes de er alt for strenge med timingen. De har også endret oppgradering systemet og fjernet ''ryggsekken''. Du kan nå bære på tre våpen og fem health plants samtidig. Og isteden for å oppgradere våpnene med penger (RE5) eller oppgradere avataren med skillpoints (RE6), så finner du ulike modifikasjoner rundt omkring på båten som du kan bruke for å forbedre våpnene. For å bytte og oppgradere modifikasjoner må du bruke våpenskapene som er spredt på de ulike områdene. Normalt sett så hater jeg puslespill-elementene i Resident Evil-serien, men denne gangen ble jeg skuffet over at det var så få. De er verken for vanskelige eller for lette og traff rett og slett den perfekte balansen.

Om du er fan av Resident Evil serien har jeg ikke noe problem med å anbefale deg Resident Evil: Revelations. Du kommer til å føle deg hjemme med en gang, nye spillere burde kanskje teste ut demoen før de gjør et valg. Jeg sitter igjen med litt blandede følelser, men det er bare fordi jeg ser spillet Revelations kunne ha vært om det var laget som et konsoll spill fra starten av. Jeg håper virkelig at Capcom ser på både Resident Evil: Revelations og Resident Evil 6 når de etterhvert lager Resident Evil 7, om de blander de beste elementene fra disse spillene vil det mest sannsynligvis bli det beste spillet i serien.

Screenshots (11)Se flere »