The Bureau: XCOM Declassified anmeldelse

Kan et spill som har blitt utsatt gang på gang ha noen nytteverdi i dag, vi har jo fortsatt Duke Nukem ferskt i minnet. Kan The Bureau: XCOM Declassified gjøre en forskjell?

Jeg får vel starte med å si at jeg ikke husker stort av det orginale XCOM selv om jeg har spilt det for mange, mange år siden. Så jeg satt egentlig med helt åpne kort om hvordan dette spillet ville bli, har sett noen få trailere og bilder av spillet som jeg har funnet interessante, men dette er vel ikke et spill som kommer til å selge i bøtter og spann (tror jeg).

Året er 1962, vi er midt i den kalde krigen mellom USA og USSR. Alle kikker seg to ganger over skulderen, for i realiteten kan jo hvem som helst være en spion for Sovjet, selv din kjære far. Dette er hvertfall hvordan livet til William James Carter utspiller seg. Hans far ble nemlig arrestert for å snakke med fienden og dette har vært som en kreftbyll for Carter opp gjennom årene, men det har også holdt han i skinnet og lært han å være en sann patriot.

Som vanlig vil jeg ikke gå for mye inn på historien i spillet da det kan ødelegge en del for dere, for det er faktisk veldig mye historie i dette spillet og jeg vil også si det er en bra historie, så det ville vært en skam å si for mye om den. Men jeg kan røpe såpass at jorden blir angrepet av en rase aliens som kaller seg selv for Zujari, og at disse aliensene har kommet for å bli. Det er din jobb som William James Carter (heretter kalt Carter), å rydde opp i invasjonen og sette jorden tilbake i sin normale status. Dette må også gjøres uten å alarmere resten av den sivile verden, for om dette skjer vil det bli fullstendig kaos. Den vanlige unnskyldningen som selv brukes i den virkelige verden.

Det første som slår deg når du starter spillet er hvor likt det er Mass Effect med tanke på hvordan du kontrollerer hele din verden, gir kommandoer og snakker med personer. Men ikke lenge etter dette begynner du også å tenke litt på LA Noir, kan kanskje være fordi det hele foregår på 60 tallet, men samtidig er det også et lite detektiv preg i spillet som følger deg gjennom hele historien. Vel og merke ikke like dypt som i LA Noir, men det gir deg fortsatt smaken av spillet godt blandet med en Mass Effect klone. Jeg skal prøve å utdype dette med Mass Effect litt. Det virker som hele grafikkmotoren og alle basics er hentet rett fra Mass Effect, Carter løper, spurter, hopper over hinder, gir kommandoer, snakker osv på akkurat samme måte som Commander Shepard ville gjort det. Ikke nok med det, men hver gang man begir seg ut på et oppdrag får man en liten filmsnutt av helikopteret deres som forlater basen, akkurat på samme måte som når Shepard forlater sitt romskip i et landingsfartøy, takk og pris kan denne lille snutten klikkes bort med B da den ellers ville blitt svært irriterende. Selve undergrunnsbasen hvor hovedkvarteret er minner også mye om skipet til Shepard, det er heiser her og der som tar litt tid å kjøre mens neste etasje loader, og oppdrags pcen er omtrent satt sammen på samme måte som Shepard sitt starmap. Likhetene er mange om man klarer ikke helt å komme seg unna at dette egentlig er Mass Effect i 1962 laget av et selskap som ikke har noen EA tilknytning.

Jeg nevnte så vidt tidligere at man kan kommandere folk rundt, dette er også som i Mass Effect. Man velger seg to agenter som man vil ha med seg på hvert oppdrag, man kan velge fra disse fire klassene: Support, Recon, Engineer, og Kommando. De alle kan oppgraderes med forskjellige perks som gir dem en ekstra kick i slagene man kommer opp i. Recon har typiske perks som feks one shot one kill perk, cloak, og artelleri. Support har perks som healer de andre på laget eller setter opp skjold. Kommandoen sin jobb er være en som går rett på og ikke tenker på egen sikkerhet, hans første perk feks er taunt som vil si at han skriker til motstanderene slik at snur seg mot han. Engineer klassen syns jeg var spennende og sammen med Recon var det de to jeg brukte mest, han kan sette opp kanoner og legge miner, og dette viste seg å være svært effektivt og spesielt sammen med Recon og mine egne perks. Ja som jeg nettopp sa så har man selv også perks som man får tildelt ved hver level oppgradering opp til 10. Dine perks er feks lift, at man løfter fienden fram fra skjul, og heal som påvirker alle på laget. Du kan få dine med-agenter til å angripe akkurat der du vil dem skal angripe og i tillegg bruke sine perks, ved å åpne kommando hjulet med B knappen. Da settes tiden ned så den nesten står stille slik at man får tid på seg til å sette opp de rette taktiske grepene. Fra dette kommando hjulet kan man også scanne området man befinner seg i ved å holde inne LT og man vil således få en oversikt over området og hvilke fiender man sloss mot. Veldig praktisk om man feks ikke finner den sniperen som skyter på deg i et sett.

Bortsett fra perks vil man finne mange våpen i spillet, Carter kan bære dem alle mens dine agenter bærer bare våpen som deres klasse har lov å bære. Recon har sniper rifle, support har pistol, engineer har hagle og kommando har maskingevær. Etterhvert som man kommer inn i spillet vil man også kunne ta i bruk fiendens kraftigere laservåpen, men jeg fant ut at sniper riflen fra menneskene var mye bedre enn alien riflen av samme sort, så det er mye smak og behag. Ellers har man bare muligheten til å bære 2 våpen og 3 granater, ammo til disse finner man overalt så det er vanskelig å gå tom selv om det også skjer nå og da. Men det stopper ikke med våpen og perks, rundt omkring i spillet finner man backpack schematics som gir deg en ny ryggsekk, hver av ryggsekkene har egne små perks som du kan bruke. Feks så er det en ryggsekk som gir deg større magasiner, en annen som gir høyere damage med alle våpen, en som gir økt rekkevidde på dine perks osv, det er mange av disse ryggsekkene og de er som oftest gjemt, så pass på å gå alle veier før du fortsetter mot oppdraget. En annen måte å få tak i ryggsekkene på er å sende agenter ut på oppdrag alene ved å velge dem fra oppdragskartet, om du har spilt Assassins Creed spillene så kjenner du til denne funksjonen hvor assassins blir sendt til byer rundt om i Europa for å utføre oppdrag, og når de kommer tilbake har de tjent seg XP og kommer gjerne tilbake med en gjenstand eller to, akkurat slik er det her i spillet også, veldig praktisk måte å levle opp dine agenter på for å få tilgang til nye perks. Man kan også spille små oppdrag som man har fått av andre personer på basen fra oppdragskartet, disse velger du selv om du vil spille, men de gir deg en dypere mening i hva som foregår og man finner alltid noen gjenstander som er verdt å ta med videre, og ikke minst så tjener man XP. Så husk å snakke med alle som vil slik at du kan få deg disse verdifulle små oppdragene.
Ellers finner man lapper, aviser, bilder, filer, lydopptak og annet som vil gi deg en bredere forståelse for hva som foregår, og gir også historien litt mer fyll.

Grafikken i spillet har jeg jo allerede snakket litt om siden den ligner på Mass Effect, men bortsett fra dette så syns jeg de har klart det bra med å få ting til å se ut som det faktisk er i 1962, hvis man ser bort fra alle ufoene da. De har lagt på et filter som gjør ting litt gammelt og man sitter også noen ganger igjen med følelsen av at man spiller Fallout 3 sine 50-60 talls sekvenser, eller så er det bare det at jeg gleder meg så mye til Fallout 4 at jeg får alt til å ligne på det, hadde forøvrig samme problem med Saints Row IV også. Men uansett jeg har ingenting å utsette på grafikken i spillet.

Lyden syns jeg forøvrig er helt grei nok, jeg liker skuespillerne de har valgt ut til rollene og jeg syns de spiller godt. Men her har det skjedd en glipp med lipsyncen så det er kanskje mer en grafisk feil enn lyd feil, vanskelig å si, men nå har jeg jo sagt alt at det ikke er noen problemer med grafikk så da får lyd ta denne feilen. Den musikken som er i spillet er bra, men den tar ikke balletak i sjelen din så det er ikke noen musikk som du kommer til å huske dagen etter at du har spilt spillet, men den passer til det den brukes som, nemlig kampscener og spennings musikk.

Jeg syns dette spillet var meget morsomt, og man får en 15-20 timer ut av det, kommer an på hvor nøye du er med snakking og utforsking. Det at spillet er en ren kopi av Mass Effect visuelt sett syns jeg ikke gjør noe da man allerede har kontroller som man er vant med, og ikke minst kjenner man det grafiske mer eller mindre igjen fra før, bare at det er en litt annen tidsalder. Som sagt jeg husker ikke noen andre XCOM spill jeg har spilt så jeg kan ikke sammenligne noen historie sånn sett, eller om spillet i det hele tatt holder seg innenfor historien, men jeg syns spillet absolutt fortjener en sjanse, og ser du det i butikkhyllene så anbefaler jeg deg å ta en nærmere titt da jeg tror du vil bli overrasket.

Screenshots (15)Se flere »