Flashback anmeldelse

Spillindustrien har endret seg mye på 20 år, så når VectorCell skal gjenopplive 1992-klassikeren Flashback så har de mye å tenke på. Hvordan fungerer dette spillet i dagens spillsamfunn?

Uten hukommelse, og krasjlandet i en regnskog våkner Conrad B. Hart, agent i G.B.I opp. Kavende gjennom jungelen leter du etter svar, ikke bare på hva som foregår, men også på hvem du er. Gjennom små minnekort får vi små tilbakeblikk i det som tidligere har skjedd. Conrad oppdager en utenomjordisk rase som tar bolig i menneskekropper. Disse er fiendtlige, og så snart de kan, vil de kolonisere jorden. Det er opp til deg å få tilbake hukommelsen og redde jorden

Summer of Arcade-spillet Flashback bringer tilbake en klassiker fra nittitallet. Med opprustete mekanikker og flott grafikk gjøres det klart for at enda flere skal få nyte et godt 2D skytespill. Spørsmålet er bare; er det godt nok oppusset til å kunne svare til dagens høye forventninger?

Svaret er et njaaaa, for her er jeg veldig på vippen. Flashback holder kvalitet – det ser strålende ut, det spiller ganske så bra, men det mangler liksom det lille ekstra. Mekanismene i spillet er i liten grad innovative, og mye av det vi får servert har vi sett før. Hele spillet er bygget på en verden i 2D, slik som Super Mario, med litt fancy sci-fi effekter og våpen. Du går fra venstre til høyre, så litt opp, kanskje tilbake til venstre og så kanskje ned igjen. Selvfølgelig må du forberede deg på en og annen utenomjordisk soldat som må skytes ned, men ellers er det mye av det samme hele veien. Spillet har flust med små puslespill som må løses for å kunne komme deg videre til det neste rommet, og disse fungerer ganske fint. De er ikke spesielt vanskelige, men jo lengre du kommer vil presisjon spille en stor rolle.

Og her kommer et av spillets største svakpunkter. Kontrollene kan være veldig vinglete. Hopping opp til høyere nivåer skjer utelukkende gjennom å holde venstre spak opp når du står (mer eller mindre) under kanten på en plattform. Dette er et ganske elendig system, og da spesielt i combat så blir det frustrerende. Å løpe rundt og prøve å sikte (noe du gjør med høyre spak) på fienden blir vanskelig når Conrad bestemmer seg for å hoppe opp til neste plattform. Når du står i heisen og prøver å bevege den opp så vil Conrad gjerne flytte seg til en av sidene og hvis du er uheldig kan han dette ned og ta livet av seg selv. Hvorfor de har valgt å gjøre det sånn fatter jeg egentlig ikke. Å trykke på A gjør ikke annet enn at Conrad hopper rett frem. Altså ikke opp, men rett frem. Det er ganske unødvendig, da dette fint kunne blitt byttet ut med helt vanlig hoppeknapp som vi ser i de fleste andre plattformspill

Ellers så fungerer plattformingen veldig bra. Conrad løper raskt og animasjonene er som oftest gode. Det er ingen lange strekninger som tar altfor lang tid å løpe, da Conrad løper raskt nok til å kunne være i action hele tiden. Spillet fungerer svært fint til å speedrunde nettopp på grunn av dette. Det er en smule vanskelig å si at ting er bra, ettersom forventningene er så høye som de er. Ting fungerer, men mangler som regel det lille ekstra. Spillet har et level-system hvor du kan levle Conrad. Det fungerer, men det er ganske grunnleggende med tre forskjellige kategorier å styrke karakteren i. Skytingen fungerer fint, men igjen er det veldig grunnleggende. Her er det ikke en gang blitt tatt bryet til å lage et ammo-system. Det er for så vidt en fin ting også, da du kan løpe rundt og skyte som du vil. Det fungerer jo egentlig så optimalt som overhodet mulig, men det er ikke noe spesielt som jeg virkelig jubler over.

Spillet er ikke det lengste i verden, noe som kan være en god ting. Det Flashback sliter med er å holde på interessen. Plattformingen og skytingen går fort ut på dato, uten at det kommer inn noen endringer i dem i løpet av spillet. Puslespillene får heldigvis noen flere faktorer, som teleportering og spesielle glassruter, men utover det så er det veldig lite variasjon. At spillet da er ganske kort hjelper på å holde min interesse, og det fullførtes heldigvis før jeg ble så lei at jeg satte det fra meg for godt. Det finnes en sekvens hvor du kjører en motorsykkel (flyvende riktig nok) fra punkt A til B, men denne sekvensen tok faktisk ikke mer enn ett og et halvt minutt og ga ikke mye avlastning fra det vanlige gameplayet.

Det er mye smådetaljer som jeg har lyst til å trekke frem. Det finnes noen bugs hvor Conrad rett og slett sitter fast, og ikke vil bevege seg, men dette skader ikke mye av spillet ettersom det finnes et superb checkpointsystem. Lyden i spillet er god til tider, men utenfor combat (når man løser oppgaver/puslespill) så blir det fort veldig stille. Det hjelper kanskje litt på konsentrasjonen, men det gir et ganske kjedelig inntrykk av spillet. På den andre siden så får man ganske god musikk når man er i combat. Stemmeskuespillet er veldig middelmådig og til tider på grensen til helt elendig. Dialogene har av og til noen forferdelige one-liners som sammen med middelmådig skuespillerprestasjon blir nesten morsomt å høre på

Grafisk har spillet fått en god overhaling med flotte farger og ganske varierte omgivelser. Du går fra en regnskog til en romstasjon til en bunkers og flere steder. Det eneste jeg dog vil trekke frem er at noen filmsekvenser er veldig tamme, og spiller seg ut in-game. Når man så får ordentlig filmsekvenser som faktisk er ordentlig film, så er grafikken overraskende bra. Det er bare synd det er såpass lite av disse gode filmsekvensene.

På 20 år endrer spillteknologien seg veldig, og da skal det mye til for å holde følge. Mye må gjøres for at et tjue år gammelt spill plutselig skal holde standarden som er satt av spillene i dag. Mye bra er gjort med Flashback, men i konseptet så er spillet for simpelt til at det skal klare å holde interesse i forhold til andre utgivelser. Historien har en fremgang som er litt tåkete, litt simpelt, og hjelper ikke med å holde interessen oppe. Gameplayet er ikke noe nytt, og det er gjennomført på en god måte, men ikke strålende nok til å skille seg ut blant andre etablerte spill i denne sjangeren. Flashback klarer aldri rive meg virkelig med, og blir dessverre stående som et helt greit tidsfordriv som mest sannsynlig vil være glemt i morgen.