Mortal Kombat anmeldelse

Mortal Kombat har endelig blitt ultra voldelig igjen, men har de klart å lage ett spill på lik linje med sine tidligere tittler.

Mortal Kombat er ett slåssespill med en lang historie som starter helt tilbake i 1992, og når jeg tenker på det så er det kanskje litt rart at de ikke ga ut det nyeste Mortal Kombat neste år, siden det da ville vært 20 år siden det første Mortal Kombat kom. Men kanskje de har en fet tilleggspakke planlagt til akkurat det, det får tiden vise. 2011 versjonen av Mortal Kombat blir det niende i rekken, og jeg vil ikke tro det blir lettere å lage disse spillene med årene med tanke på alle fansene de har plukket opp i årene som har gått. Jeg var hvertfall meget spent på dette spillet når jeg fikk det siden jeg alltid har vært en stor Mortal Kombat elsker.

Innventaret
Spillet har en ganske så stor hovedmeny når man kommer inn i spillet, i starten syns jeg menyen var utrolig treg, men med tiden forbedret dette seg og nå syns jeg den går fort. Det samme gjør også loade tiden før man kommer inn i en spillrunde, kanskje litt merkelig at tiden har gått fortere jo mer jeg har spilt spillet, pleier jo gjerne å være motsatt.

I hovedmenyen ser man Scorpion som klinker til med en uppercut på Sub-Zero når man kommer inn, så kommer menyvalgene opp. Her kan man velge å trykke på Fight, Story mode, Challenge Tower, Training, Xbox Live, Extra eller Options.

Under fight knappen har man valgene Ladder, Tag Ladder, Test your luck, might, sight eller strike. Ladder er en modus hvor du velger en fighter også skal du klatre deg opp en stige med 10 krigere, den første du møter er veldig svak og han/hun er heldig om de kommer til med ett slag. Jo lenger opp på stigen du kommer jo vanskeligere fightere møter du, og på toppen møter du Shao Kahn, Keiseren av Netherrealm. Denne modusen som de fleste andre kan spilles i 4 vanskelighets grader, fra beginner til ultra hard. Tag Ladder er egentlig akkurat det samme bortsett fra at du spiller 2 mot 2, noe som vil gjøre spillet ekstra langt.

Har du hellet med deg?
Test you luck, might, sight og strike er minigames. I luck får du et enarmet banditt hjul som spinner og finner hvem du skal slåss mot + at det også plukker tilfelig ut diverse handcap feks at man ikke kan blokkere i kampen, eller at spesial angrep ikke er lov. Det finnes utrolig mange muligheter i dette minispillet. Test your might er knappetrykking til du faller ut av stolen du sitter i, du må trykke til du kommer ett visst mål før du trykker LT/RT. Strike er på en måte det samme bare at her må du klare å holde den i midten av målet i ca 1 sekund før du trykker LT/RT. Test your sight er at man får tre hodeskaller foran seg hvor man legger ett øye under en av dem, så flyttes de rundt og det er meningen å finne ut hvor øyet ligger. Alle disse spillene blir vanskeligere jo lenger opp man kommer.

Story mode er en av modusene som tar lengst tid på komme gjennom, og som skiller seg litt fra de andre modusene. Her spiller man mange av karakterene i spillet hvor de forteller sin historie i denne Mortal Kombat turneringen. Historien starter med at man ser en haug med fightere som ligger døde i en maya liggnende tempel trapp, og at medaljongen til Raiden knuses i bakken. Så spoles det tilbake til nåtiden hvor Raiden har medaljongen, men det er fortsatt en ripe i den som om den har vært ødelagt. Raiden får så ett syn inn i framtiden om hva som vil skje, og en etter en fighter må møte sin skjebne i turneringen. Historien starter litt brått og det er mye som skjer, men etterhvert roer det seg litt mer og man skjønner litt mer hva som foregår. Det er faktisk en veldig artig modus, men jeg må si jeg hadde håpet på en slik story modus de bruker i MK Deception istede. I Deception var det som et slags rollespill hvor man måtte gå å snakke med folk for å komme videre i historien og man fikk opplæring underveis. Slik historien foregår i dagens Mortal Kombat så foregår alt via animerte filmer som også har veldig gammeldags grafikk. Denne grafikken var vel noe av det som skuffet mest i spillet, vil si det ikke hadde vært noe problem å bruke karakterene som man spiller de i disse filmene istede.Det man gjør selv i denne historien er da det samme som man gjør i Ladder, man slåss. Det kunne vært gjort en del bedre, men historien er fortsatt bra selvom man ikke selv får velge hvordan historien går slik som i Deception.

Klatre, Klatre, Klatre
Den modusen jeg syns var absolutt best i dette spillet, og et nytt pust i en serie som har hatt mye forskjellig opp gjennom tidene er Challenge Tower. Dette fungerer litt som ladder, men samtidig gjør det heller ikke det. Likheten er jo at man har den samme stigen man følger oppover, men denne stigen virker som den aldri slutter. Jeg har vel kommet til nivå 70 eller noe rundt der, og jeg tipper at den går til 100, men det gjennstår å se. Uansett det som er veldig moro med denne modusen er at man får diverse oppgaver man må utføre. Som å drepe 10 zombier før de når bort til deg og du kan bare bruke langdistanse våpen for å drepe dem. Eller en annen en som var helt grusom hvor alt ble snudd på hodet så man spilte kampen opp ned, i en annen kom det isklumper fra himmelen som frøys personen de traff på lik linje med Sub Zero sin iskule. I denne modusen velger du heller ikke karakter, du får utdelt en du starter med og da 6-7 levels oppover så får du en ny karakter osv. Hver karakter avslutter sin karierre på stigen med en test you might, sight, luck eller strike som da også åpner for nye levels man kan spille utenfor denne modusen. En ting jeg ikke har nevnt enda i anmeldelsen er at man tjener coins på alt man gjør i spillet, disse kan brukes i krypten som jeg skal komme tilbake til. Men du kan også bruke noen av disse hardt tjente pengene til å skippe deg forbi ett level i Challenge Tower, noe som var veldig kjekt da en del av oppdragene virkelig kan gå deg på nervene Men stort sett går det greit, tror jeg skippet over ca 5 levels på min vei opp til 70.

Training er akkurat det det høres ut som, det er øvelse på alt fra å bevege seg til å drepe noen med fatalitys. Jeg gikk gjennom denne treningen etter å allerede ha spilt i mange timer, og kunne egentlig ønske jeg hadde startet med den for man lærer seg en del smarte triks der som er fine å ha med videre. Man har også en egen Fatality trainer hvor man kan øve seg på alle karakterene sine Fatalitys. En Fatality er den ultimate måten å drepe noen på og man får noen sekunder på seg til å trykke en kombinasjon knapper etter at man har slått fienden i svime i slutten av kampen. Disse er veldig brutale og er noe som kjennetegner Mortal Kombat spillene. Mens jeg spilte en kamp og prøvde på en av disse fatalityene, så klarte jeg uten å vite det en hemmelig fatality som resulterte i en såkalt Babeality hvor fienden blir gjort om til et lite barn, hysterisk morsomt.

Man kan også spille opptil 4 player lokalt på Xboxen og her har man verus mode, altså mot hverandre. Men man har også Team Ladder hvor man kan samarbeide for å nå toppen i ladder.

Under Ekstra menyen finner man Krypt som jeg nevnte tidligere, det er her man kan bruke sine coins som man har tjent opp mens man har slåss. Det er en stor kirkegård med noen hundre gravstener, døde folk som ligger i sumper og henger oppi trør som inneholder godbiter til spillet, eller man kan også finne bilder og renders fra produksjonen. Godbitene man kan finner er nye fatalitys, juksekoder og nye drakter til karakterene. Man har også tilgang til galleriet via Krypten eller vi Ekstra menyen, her finner man alle bilder man har åpnet opp. Men man finner også alle karakterene her og man ser hva man har åpnet opp, hvem man har vunnet ladder med og stats med hver karakter.

Det er i alt 27 spillbare karakterer i spillet og tre man ikke kan spille. Noen av karakterene man kan spille er favoriten Scorpion, Sub-Zero, Smoke, Noob Saibot, Jade, Kitana, Sonja, Johnny Cage. Ellers er det planlagt mange karakterer som fremtidige dlcer som feks Rain (min favoritt), Kenshi, Scarlett, Bo' Rai Cho, Li Mei, Taven, Reiko, Meat, Tanya med flere. Når man spiller ladder og klarer å banke opp Shao Kahn vil man få en fortalt historie med bilder av tiden etter denne kampen med fighteren du bruker for å slå han. Disse historiene varierer veldig fra karakter til karakter, men er veldig interessante.

Det er noen nye moves i spillet denne gangen, og den mest spennende er jo da X-ray spesialiteten. Det er en move som gjør mye skade på motstanderen og som har en kul animasjon. Det er nok også en moven gjennom Mks historie som er lettest å utføre, når power meteret er fullt trykker man simpelt på LT og RT samtidig. Hver karakter har sin egne unike X-ray move, og den gjennspeiler som oftest karaktern. Som med Sub-Zero som slår inn i magen på motstanderen, og fryser magesekken før han knuser den med neven. Dette er også veldig brutale moves, men man ser ikke så mye blod i disse som man gjør i fatalityene. Flere av de er likevel meget detaljerte, og det var ganger jeg fikk litt vondt i magen av å så volden. Så det er med god grunn at dette spillet har 18 års aldersgrense vil jeg si. Ellers i spillet er det mye samme moves som man er vandt med fra tidligere spill, og det er lite forskjell på hvordan man utfører dem også. Dette er jo helt klart er ett stort pluss for de av oss som har brukt mye tid på å lære gode moves i tidligere spill.

Grafikken og lydene i selve slåssedelen av spillet er bra syns jeg, det er meget detaljert og blodig vakkert for ett slåssespill å være. Jeg syns også det er en smule kjappere en tidligere spill i serien, men det syns jeg ikke gjør noe siden kampene da blir mye mer eksplosive, og man er nødt til å lære seg litt triks for å henge med.

Xbox Live delen er nok den som trekker karakteren mest ned, det var en nitrist opplevelse. Men skal vel og nevnes at dette er noe de jobber med siden de har noe problemer med Live delen. Jeg prøvde meg på Ranked Match, men det var umulig for jeg fant aldri noen spillere. Testet så player match og fant en annen person, men han sluttet av midt i ladetiden. Så bestemte jeg meg for å bli med i en av mange grupper som ligger ute, og der var det jo folk men fortsatt vanskelig å få spilt siden enten jeg eller motstanderen min falt ut til lobbyen hele tiden. Etter mye om og men fant jeg endelig en gruppe som spilte en modus som heter King of Hill, som går ut på å kjempe mot alle i gruppen og vinneren står til han taper. Denne modusen er lagt opp slik at de som ikke spiller ser på kampen som foregår som i en kinosal, og Xbox avatarene står å ser på det hele. Man kan trykke på back knappen for å få full skjerm så man slipper å se over avatarene. Det var fint å få komme inn å spille litt, og denne modusen har absolutt potensiale når de får fikset Live delen sin. Men uansett om jeg fikk spilt så lagget jo spillet mer enn tidlige Battlefield spill på pc på slutten av 90 tallet, og det var ingen trivelig opplevelse så orket ikke spille mer enn 2 kamper. Men tror dette blir bra når de får fikset det som sagt.

Mortal Kombat er ett morsomt spill som absolutt bærer preg av fortiden i måten de har lagt opp spillet, og det er ett stort pluss med tanke på hvor bra de første 3 Mortal Kombat spillene var.
Spillet har mange moduser, og det utvikler seg hele tiden gjennom Challenge Tower og Story Mode. Grafikk og lyd er så bra som det kan være i denne type spill. Man har de fleste karakterene man kunne ønsket seg, og det er lovende at de planlegger flere som tillegg. X-ray moven er noe av det beste som har skjedd med Mortal Kombat i de senere år, og jeg glad for å se at blodet og den harde volden er tilbake, i motsettning til Mortal Kombat vs. DC som er forrige spill i serien. Krypten er også bra, men synd de ikke har skjulte karakterer i den som i tidligere spill. Ellers er dette ett spill man kan spille i timesvis for det er veldig mye å oppleve og mye å lære seg. Men jeg savner en story modus som i Deception hvor man spilte som i ett rollespill.

Slåsspill finnes det mange av, men det finnes bare et Mortal Kombat.
Screenshots (11)Se flere »