SpongeBob SquarePants Plankton's Robotic Revenge anmeldelse

Da har man fått i oppdrag å anmelde nok et barnespill, Svampebob har en stor jobb foran seg å utrydde en hær av roboter før de tar over hele verden. Klarer han å redde jorden fra et nytt robotdømme?

Jeg er egentlig litt for gammel for Spongebob da dette kom ut etter at jeg ble for gammel for denne type tegneserier, klart jeg ser jo fortsatt på hva som var kult når jeg var 6-8 år slikt som Transformers og M.A.S.K, men føler også at disse tegnefilmene har en litt høyere aldersgrense enn Spongebob. Det jeg vil fram til med dette er at jeg kjenner ikke karakteren noe mer enn at jeg har sett han på håndklær og kopper, og den slags. Så jeg må nesten anmelde spillet utifra hva det er og ikke utifra historien til karakteren og serien.

Vel spillet starter med at et plankton finner seg en robot som han angriper krepsene med, og på denne måten vil ha ta over verden, litt interessant siden alt foregår under vann, men likevel. Spongebob og vennene hans er ikke noe særlig interessert i at planktonene skal ta over verden så de starter et angrep mot dem. Dette er et typisk tredje person spill hvor du ikke bruker alt for mange knapper og vil derfor bruke svært kort tid på å sette deg inn i det, men det er vel også litt typisk for et spill som er beregnet på de aller minste. Man slår med X, skyter med RT og hopper med A, man har også en mulighet med Y og en kombinasjon med A og X, men dette kommer jeg tilbake til. I spillet møter man flere forskjellige fiender og det er litt forskjellige måter å ta dem ut på, og her kommer kombinasjonen av X og A fint med da det er noen fiender som bare dør av denne kombinasjonen. Det den gjør er at man først hopper opp med A og så trykker man X og man vil da gjøre en facedive rett på fienden som da vil dø, denne kombinasjonen brukes også til å trykke på knapper for å åpne dører.

Man har også noen fiffige gadgets i spillet, eller man kan kalle de gevær. Man samler mynter gjennom hele spillet enten ved å drepe fiender eller slå i stykker tønner, og for disse myntene kan man kjøpe seg nye gevær eller man kan oppgradere de man allerede har. Det finnes ca 7-8 gevær til hver karakter og hvert våpen kan oppgrades 3 ganger for å få mer skade, skyte fortere osv. Her har man mange morsomme varianter å velge i blant våpen, et våpen som skyter eksploderende paier, eller en som skyter en lang stråle med sennep eller den klassiske syltetøy pistolen, alle vil nok finne sin favoritt blant våpnene. Som du kanskje fikk med deg så nevnte jeg at det finnes flere karakterer, for å få tilgang til dem så er man nødt til å spille spillet med lokal coop, og man har muligheten til å spille 4 venner sammen.

Spillet består av 3 level, og hvert level har en boss i slutten av seg. Dette er en veldig typisk boss som man også kan se i spill som Mass Effect, en giga boss som spyr ut med laser stråler og raketter, mens du må finne det svake punktet hans for å ta han ut. Vel i dette spillet er det ikke så vanskelig å finne det svake punktet da spillet plukker det opp automatisk for deg så det er bare å holde inn RT egentlig for å få det overstått.

Spillet er som sagt 3 level, men en del sublevels, men det har ikke så mye å si for lengden på spillet. Spillet var veldig kort, og selv om jeg er en erfaren gamer så tror jeg ikke barn heller kommer til å bruke så veldig mye lenger tid enn 4 timer på spillet som jeg brukte. Dette er selvfølgelig et stort minus da man lett kunne lagd flere levels, feks over havet. Nå kjenner jo som sagt ikke jeg Spongebob utenom dette spillet så kan jo kanskje være jeg driter meg ut skikkelig når jeg sier spillet kunne foregått utenfor havet.

Ellers er grafikken i spillet slik som jeg forestiller meg tegnefilmen er etter å ha gjort noen bildesøk så den kan vel sies å være bra da, ellers så er lyder og musikk veldig slitsomme da de er veldig skarpe og smeller mye, men sikkert det barn liker. Musikken er også veldig lite forskjellig, man har en låt som spilles hver gang man møter på fiender, som er ganske så ofte, også har man en låt for hver av de tre forskjellige levels så ikke alt for mye forskjell i musikk stilen i dette spillet.

Spillet er veldig kort som sagt og for meg som voksen mann frister det ikke å spille det igjen, men barn har en litt annen tålmodighet med kjedelige ting enn vi har så er alltid en mulighet for at de ville spilt det igjen. Spillet har en grafikk som man forventer det skal være i forhold til tegnefilm, og veldig slitsom musikk og lyder. Ellers er det fint at man kan spille 4 stykker på lokal coop, men savner likevel muligheten for online coop. Spillet er en våt drøm for alle achievement jegere da det kun består av 20 achievements, men det er en fordel å spille 4 player coop for å slippe å spille gjennom spillet flere ganger, gjøres dette vil man få full pott etter 4 timer spilletid. Dette er nok ikke et spill jeg hadde giddi å kastet bort mine penger for å kjøpe til mine barn, hvertfall ikke før spillet koster 50 kr og det er vel ikke så lenge til uansett. Så jeg får nesten gi karakter etter hvor mange timer jeg brukte på spillet.

Screenshots (8)Se flere »