Dark Souls 2 anmeldelse

Dark Souls 2 er ikke et hyggelig spill - i alle fall ikke i tradisjonell forstand av ordet. Det vil og periodevis slå deg ned og ta alt du har kjært.

Dark Souls 2 er ikke et hyggelig spill - i alle fall ikke i tradisjonell forstand av ordet. Det vil og periodevis slå deg ned og ta alt du har kjært. Halvparten av tiden kan du ikke engang ha noen ide om hvem du er, hva du gjør eller hvor du er. Melodramatisk eller ikke, er dette essensen av Souls erfaring. Mens de ovennevnte risikerer at det neppe høres ut som en hyggelig opplevelse for de uinnvidde, fans av serien sverger til den nådeløse atmosfæren. Disse frustrasjonene og deres påfølgende suksesser er gulroten på slutten av pinnen som fortsetter å trekke spillere tilbake etter å ha ledet dem til kanten av å slutte. Med Dark Souls 2, har From Software klart å trå en farlig linje og ikke bare beholde seriens signatur vanskeligheter, men også gi nye spillere et inngangspunkt som er mulig innenfor Souls universet.
Xboxlife Share!

Som nevnt ovenfor, og som så kjærlig minnes i lanseringen traileren, er Dark Souls 2 et spill om døden like mye som det er et spill om drap på omtrent alt som beveger seg. Selv de minste og svakeste fiendene utgjør en svært reell trussel for alle med gnagsår og jag eller nærme seg en situasjon uforberedt. Dette ville være meningsløst om en kamp ikke føles riktig. Seriens siste avdrag trenger unektelig sterk kampmekanikk, så mens Dark Souls 2 ikke representerer et drastisk skifte i formelen, da det i stedet velger å avgrense gameplay til sitt mest polerte tilstand til nå. Fra og rulle rundt i en lys lær rustning for å svinge en av spillets overdrevent store ultra Greatswords , alt føles akkurat som forventet. Mens det til tider kan være det som noen vil kalle "klumpete", i påvente av vekten av et sett av elementer, spillerens play- stil og fiender som ligger foran oss er en viktig del av og overleve spillets vanskelige møter. Unnlatelse av å gjøre dette vil finne spilleren låst i sine dødskamper.
Xboxlife Share!

Av disse utallige dødsfall, kan kun en liten håndfull tilskrives problemer med spillets mekanikk. Snarere nesten aldri føles døden urettferdig og kan utnyttes på dårlig dømmekraft av spilleren, enten det er i ei takling dodge, en overivrig kryssild av angrepene, eller unnlater å inspisere sine omgivelser og blir overrumplet av en av spillets mange feller. Mens døden noen ganger kommer ofte og raskt, sikrer dette at byrden det vekter på spilleren minimal og i stedet føles som en lekse lært, oppfordret dem frem heller enn å fremmedgjøre dem. Dette er ikke å si at døden er en udelt positiv erfaring skjønt. I en retur til Demon Souls skjemaet, vil hvert dødsfall satt spillernes maksimal pool av helse tilbake en liten prosentandel til det stoppes på 50 % av full kapasitet. For å gjenopprette sin menneskelighet og gjenvinne den tapte helsen, blir spillerne tvunget til å bruke et moderat sjeldent element. Valget om å gjennomføre dette er sikker på å bli en av spillets største skille faktorer.

Selv om spillet letter slipper spillere inn i masse av Souls universet denne gangen med en tutorial og mildere intro området, vil den harde straffen på døden sikkert dempe entusiasmen for noen som ønsker å være eventyrere. Det er neppe en uoverstigelig hindring og faktisk noe som longtime fans vil bli glade for å se tilbake, men for de uinnvidde, kan det definitivt komme som et sjokk.