Fancy Pants Adventures anmeldelse

Vi tester ut det som tidligere var et Flash-spill til PC, som nå har blitt et ganske populært spill på Xbox Live Arcade

Det som en gang var et flash-spill til pc, har nå blitt tilgjengelig på Xbox Live Arcade. Lever spillet opp til de 60 kronene man må betale for å hygge seg, eller er det bare sorgen hele spillet?

Det første møtet vi får med Fancy Pants, er at du lærer deg grunnleggende kontroller og hva spillet i all hovedsak går ut på. Spillet går ut på at du som hovedpersonen "Fancy Pants" skal redde din kidnappede søster fra de slemme piratene. På din vei må du løpe, hoppe og manøvrere deg gjennom lange og omfattende baner med stor variasjon i hvert nivå. Hvis noen av dere er kjent med den urbane sporten "Parkour" så er Fancy Pants Adventure en sann spillmatisering av nettopp dette.

Hoveddelen av spillet, er som mange andre har vært borti før, relativt kort. Du kan fint spille gjennom hele hoveddelen av spillet, altså historiemodusen, på ca tre timer hvis du skal komme deg igjennom så fort som mulig. Det fine er det at man har mange skjulte hemmligheter og ting man kan finne inne i spillet som man må lete etter og jobbe for å finne. Dette bidrar til økt gjenspillingsverdi og de ekstra tilleggene i spillet er såpass underholdene at mange vil fortsette å lete når de først er i gang.

Det som man legger merke til etterhvert som man spiller, er det at man kan forandre på Fancy Pants sitt utseende. Den lille krabaten kan få uttallige ekstra hatter,briller, bukser, våpen og liknende som man kan endre på. Det artige er det at man må jobbe for å få de, og man finner de bare dersom man gjøre de tingene man må lete litt etter for å finne. Dette er et artig lite tillegg til spillet og det gjorde utvilsomt at jeg gjorde en ekstra innsats for å finne flere klær til min karakter.

Tilleggene man må lete litt for å finne, er så mangt. På hvert level er det satt et tilfeldig antall "kruseduller" som ligger på bakken, som man må finne alle for å få opplåst nytt innhold til din karakter. Deretter har vi "kruseduller i gull" som man aktiverer når man hopper eller løper på de første gang. Det gjør at man får et sett antall gylne kruseduller som man skal plukke opp i løpet av et gitt tidspunkt. Det er til tider svært vanskelig å holde følge og de som liker litt "Time Attack" som det heter, vil elske dette. Den tredje og siste er enda en "Time Attack" men i en litt annen drakt. På hvert nivå er det en såkalt "NPC" (ikke-spillbar karakter) som sitter og venter på at du skal komme og utfordre dem. De gir deg da en løype som du skal komme fra A til B i løpet av en gitt tid. Klassisk "Time Attack" med andre ord

Rent visuelt er spillet på en måte veldig imponerende,samtidig som det ikke er særlig bra utviklet. Spillet har en herlig tegneserie grafikk og det hele ser ut som en tolvåring har gjort en veldig bra jobb i tegnetimen. Men det er allikavel ikke så veldig imponerende til tider, da det har en tendens til å bli litt for mye av det samme til tider. Altså, litt visuell repetisjon. Hvilket til tider kan føles litt tungvint.

Spillet har en flerspillermodus hvor du og opptil tre andre kan spille sammen over nettet og ha et aldri så lite slag. Man får nemlig et våpen som man vel merke kan bestemme utseende på, på lik linje med hatter og bukser. Undertegnede fikk aldri spilt denne modusen, dessverre, da det ikke var noen som var på nett for å spille... Litt leit, men troverdige kilder uttaler at det er tidvis artig, men som oftest bare fire stykker på et lite rom som hopper og prøver desperat å treffe hverandre med våpnene sine.

Musikken i spillet er virkelig en av de store bidragsyterne. Her får vi servert en suppe med perfekt stemningsfull musikk som gjør at de fleste vil sitte og nynne på sangene som blir spilt i spillet. Lyssettingen er vel ikke stort nevneverdig da det er stort sett en tegneserieverden som er midt på dagen. Man ser alt klart og tydelig og teksturene er langt ifra noe å klage over.

Ren spillmekanisk, er det mye smått som trekker ned den helhetlige karakteren jeg skal sette. Det er nemlig ofte at kontrollen er knotete og ikke helt forstår hvor man vil og hvordan man vil dit, så det hendte anmelder ofte at man stod inntil en vegg og hoppet febrilsk uten å komme seg noen steder før han endelig forstod hvor han skulle og hva han måtte gjøre for å komme dit. Så kontrollene er ikke perfekt og måten verdenen er laget på, gjør at man trenger litt mer hjelp enn det man får for å forstå hvor man skal gå og hva man må gjøre for å komme dit.

Alt i alt er dette et spill som mange vil nyte, det har en herlig barnslig følelse over seg og spillet er tidvis ganske morsomt i den forstand at man sitter og ler. Det er god gjenspillingsverdi og for de som har venner som har det samme spillet, så er det sikkert mange som vil nyte godt ut av flerspillerdelen som spillet har å by på. Til tross for litt knotete kontroll og tungvint måte å vise hvor man skal, så er dette garantert et spill de aller fleste vil nyte for de 60 kronene man må betale for det.
Screenshots (11)Se flere »