Brink anmeldelse

Brink virker ikke som et Bethesda spill, det er helt anderledes og ikke på den gode måten. Men det har da noen pluss sider også.

Jeg hadde absolutt ingen forventninger til Brink når jeg fikk det, var faktisk litt usikker på om det var første eller tredjeperson spill også, siden mange av videoene foregår i tredjeperson.

Spillet starter med en kort introfilm over hvordan jorden var før historien i Brink slipper til, og hvordan en flytende by kalt The Ark ble laget. Med et løftet havet seg og alle byer forsvant bortsett fra The Ark som ble dratt lenger ut på havet. Byen vokste og ble delt inn i to fraksjoner, en med Sikkerhetsstyrker og en med Resistance. Sikkerhetsstyrkene har lyst til å bli på The Ark mens Resistance har lyst til å forlate.

Og her starter vår historie om man kan kalle det for det.

Hvem er jeg?
Det første du må gjøre i Brink er å lage deg en karakter, her er det en del forskjellige karakterer å velge i. Og du kan velge hår, skjegg, klær, tattoveringer og hudfarge. Når du har gjort det kan du velge deg et våpen, og du kan velge hvilken klasse du være. Men denne kan du også bytte in-game så er ikke så farlig med klassen egentlig. Du kan også velge deg en ability som du vil ha, i starten er bare noen få åpnet opp også kommer det flere etterhvert. Min første ability var vel at jeg kunne lade våpenet mitt mens jeg løper. De er litt kjipe de man får velge fra starten av, men blir mye bedre etterhvert. Det vil også åpnes abilitys til hver enkelt klasse som bare fungerer for de respektive klassene.

Du kan forøvring velge mellom klassene: Medic som healer og redder falne soldater. Han kan også booste livet til noen slik at de får mer liv i en periode.
Engineeren reparer og oppgraderer kanoner, roboter og annet. Han kan også oppgradere medspillere så de skyter hardere. Og han kan legge ut miner og turrets.
Operative er lagets spion, han kan også hacke terminaler og kle seg ut i fiendens uniformer. Han er også den eneste på laget som kan se fiendens miner.
Soldier er lagets eksplosive helt, han sprenger objektiver og kaster molotovs. Han kan også gi sine medspillere ammo i tillegg til at han aldri går tom selv.

Jeg lærer like fort som Neo.
Når man trykker på campaign for første gang får man opp en boks som spør deg om du vil se en kort film som forklarer deg hva spillet går ut på, hvis du ser denne filmen fra begynnelse til slutt så vil du få 1000XP som du kan handle for. Ellers finnes det ikke noe annen form for tutorial i Brink, men det finnes flere filmer da om man ønsker å gå gjennom disse. Jeg likte denne måten å lære seg spillet på, istedenfor å måtte gå gjennom en lang tutorial om hvordan man skal gå og skyte.

Da jeg endelig fikk startet det som kalles campaign fant jeg ut at dette faktisk var et førsteperson skytespill, og bra var det. Men før man kommer så langt får man valget om å spille kampanje delen til Sikkerhetsstyrkene eller om man vil spille kampanje delen til Resistance. Dette syns jeg var kjekt, og er noe som alt for sjelden skjer i dagens skyespill altså at man får spille begge sider. Det er 8 oppdrag per side og 2 What if oppdrag, sistnevnte kan man vel si at er en slags alternativ slutt.

Historien gjentar seg ei.
Det jeg ikke likte med kampanjen i Brink er at det ikke er noe særlig med story, man får en kort kort film før man starter å spille som forklarer litt hvorfor man er der man er og hva man skal gjøre. Og det var den historien, føler det er litt rart at det er Bethesda som er utgiveren på et så historieløst spill. Kampanjen ellers er gå til et punkt og ødelegg det, gå til neste punkt og pass på området i 60 sekunder, gå til neste og transporter en agent ut av området før tiden går ut. Også er man i mål eller ved neste kapitell om man vil. Det er en del som mangler her syns jeg, og når neste oppdrag er så og si likt så blir det ikke bedre. Det virker som de ikke har tenkt at de skulle ha en egen singleplayer del, for det man spiller er multiplayer moduser alene. Men man kan jo faktisk også velge helt fra starten å spille gjennom alle oppdragene, eller velge de litt hipp som happ, i multiplayer. Dette gjør oppdragene mye mye bedre siden man nå har et multiplayer spill med ganske så spennende oppdrag, og man kan samarbeide om å ta ut fiendens baser. For i singleplayer så går det nemlig ikke ann å samarbeide, var ett oppdrag jeg tok hvor jeg skulle bare løpe rundt å hacke, sprenge og reparere. Men det er ikke mulig for den virtuelle intelligensen er ikke veldig lur så det endte med at jeg også måtte skyte en god del mer enn det som var meningen tror jeg. De løper også ofte i veien for kulene mine, og blir forbanna for at jeg skyter dem når det fullt og helt er dere egen feil.

Jeg vil si singleplayer blir som training i Battlefield 2 til pc som liksom også var singleplayer delen der. Et område hvor man kan gå inn og trene seg før man hopper ut i multiplayer delen. Litt synd at de ikke har lagd en skikkelig story egentlig, for historien slik de fremstiller den fra starten av spillet har så absolutt potensiale. Blir litt Fallout møter Waterworld, og det er mye kult man kan gjøre med en slik historie.

Challenge me.
En ting som jeg fant festlig som man også kan velge om man vil spille alene eller sammen med andre i multiplayer er noe som heter Challenge mode. Her får man 4 forskjellige oppdrag som man kan utføre 3 ganger hver med forskjellig vanskelighetsgrad. Det første oppdraget gikk ut på å sprenge en vegg som soldier, så bytte til engineer og reparere sentralfyren, så bytter man til operative og hacker en lås før man henter ut en koffert som man plasserer inn i sin egen datamaskin. Alt dette mens laget dit gjør alt for å holde fiende soldater unna. Det siste oppdraget her går ut på å frakte en reparasjonsrobot et stykke mens det kommer soldater mot deg, dette gjør du helt alene så sant du ikke spiller multiplayer. Blir roboten ødelagt må du reparere den. Den letteste vanskelighetsgraden her er ganske så simpel, men den vanskeligste er så og si umulig på ett par av oppdragene. Og har man først gjort den letteste så kommer man ikke tilbake dit før man har gjort ferdig de to vanskeligste gradene. I disse challenge oppdragene får man åpnet opp nye våpen og tilleggsutstyr til våpen, og det er veldig kjekt for multiplayer delen siden man ikke får åpnet de der.

Det finnes ikke så alt for mange våpen, ca 15 tenker jeg. Det er også slik i Brink at man har 3 forskjellige karakter kropper, den ene er svær/feit og han kan bære alle våpen men er ikke like rask og kan ikke hoppe så mye. Så har man den som er medium, han tåler en del mindre og kan ikke bære de kraftigste våpenene som feks minigun og M60. Så har man en som er tynn, han tåler ingenting så og si, og det er mange våpen han ikke kan bære. Men til gjengjeld så løper han fort og kan komme seg over alle hindringer.
Våpnene kan påmonteres sikter, større magasiner, muzzle invertere med mere, du kan lage en mengde forskjellige våpen etter hva du selv setter pris på å bruke.

Det er bedre å jogge i lag.
Multiplayer delen er som jeg nevnt allerede akkurat det samme som singelplayer delen, men forskjellen er at den er morsom. XP skaffer du deg både i singel og multiplayer og den brukes til å åpne nye klær, frisyrer, annen hårvekst og kroppskunst. Når jeg prøvde å spille multiplayerdelen så hadde jeg et skikkelig mannevondt lagg som varte i 2 runder, dette var ikke særlig hyggelig da jeg løp mer bakover enn framover, og til slutt visste jeg ikke hvor jeg var eller hvor jeg skulle. Greit nok jeg har jo ganske dårlig linje, men pleier jo ikke ha noe problem å spille online likevel, verken Battlefield eller Call of Duty har jeg noe problem med. Så vil tro det er noe grunneleggende feil med multiplayerdelen til Brink, så andre spillere som hoppet rundt også i laggens paradis.

Konklusjon.
Brink er ikke noe nytt spill egentlig, vi har sett dette mange ganger før senest i arcade spillet Monday Night Combat som kom i fjor sommer. Og det er nettopp det som gjør Brink dårlig siden det ikke er mye mer story enn det faktisk er i Monday Night Combat. Klart spillet har sine gode sider også som multiplayer delen og Challenge mode, men syns ikke dette er nok for et spill som er så ettertraktet som Brink. Selv Battlefield har jo en skikkelig singleplayer del selvom det er ett multiplayer spill så hvorfor kunne vi ikke få en skikkelig singleplayer del også i Brink? Ellers er grafikken fin i Brink, karakterene er fine og kartene er fine. Lydsiden er også fin, med herlige våpenlyder og futuristisk musikk. At man har 100 kvadrillioner måter å lage sin karakter på er også kjekt, men tror du ikke likevel at jeg klarte å finne en kar på laget mitt som var 90% lik som meg selv. Likte også måtene man kan modifisere våpnene sine på, men det kunne godt ha vært litt flere våpen.

Asbjørnsen og Mo hadde ikke vært fornøyd med Brink.
Screenshots (8)Se flere »