MX vs ATV Alive anmeldelse

Dette er hva som skjer når du blander et motorcross spill med en RPG.

THQ har prøvd seg på et lite eksperiment. Isteden for å betale full pris, gir de ut spillet til mindre pris og har bestemt seg for å fylle spillet med DLC.

Jeg er ganske casual når det kommer til racing spill generelt. For meg er det to ting som er aller viktigst når det kommer til et racing spill, gameplay og hvor mye utviklerne har fylt spillet med. Når det kommer til gameplay har THQ gjort en veldig bra jobb, kanskje litt for bra da de fleste kommer til å foretrekke å kjøre Mxene fordi de føles realistisk tunge ut, og er noe lettere å kjøre en ATVene som ofte mister grepet om du ikke vet hva du gjør. Men når det kommer til fyllet er det, selv til redusert pris, litt magert innehold.

Spillet er delt opp i tre deler. National, Short Track, Free ride. National er helt vanlige baner man forventer å se i et motocross spill, short track er korte baner som tar mindre en 15 sekunder per runde, og free ride er et stort område hvor du kan utføre ulike stunts. Det er totalt sett tolv Nationals, fire Short Tracks og to Free rides. Når spillet starter er bare to fra hver av disse låst opp og måten du låser opp resten av banene på er ved å samle opp XP. Spillet går opp til level 50, men alle banene er låst opp etter level 25. Etterhvert som du får mer XP låser du opp ulike perks (tydelig inspirert av Call of Duty) som feks XP bonus, eller at du kommer deg fortere tilbake på sykkelen om du skulle krasje.

Dette er et veldig tungvindt løsning og er egentlig designet slik at du ikke ender opp med å ha spilt igjennom alle banene etter et par timer. Stort sett alt du gjør gir deg XP men det du ender opp med å gjøre er å grinde den korteste banen du kan finne og spiller den om og om igjen slik at du får mer XP for å låse opp flere baner. En bedre løsning hadde vært å ha turneringer og ikke la deg få flere baner før du hadde vunnet turneringen.

Som jeg nevnte tidligere, gameplay-messig er spillet veldig bra. Du styrer selve sykkelen med venstre analog og kroppen med høyre analog slik at du må bruke kroppen når du skal inn i en skarp sving. Dette føles veldig naturlig og realistisk ut, og det er en herlig følelse når du ser at motstanderen din tar svingen for langt ut, og du i en flytende bevegelse legger hele kroppen din mot siden for å ta en skarpere sving. Denne type kontroll kommer også godt med i free ride da THQ har tatt litt inspirasjon fra Skate. For å utføre et stunt holder du in RB og så bruker du "flick-systemet" fra Skate på høyre analogen for å utføre diverse stunts som blackflip eller superman-grabseat. Spillet har også en fin checkpoint marker hvor du trykker på Y for å plassere checkpointen og trykker du på A kommer du automatisk tilbake på checkpointen.

Du må også på likhet med Skate finne et bra hopp og utføre stuntene på. Men selv om free ride banene er ganske store sandkasser er det få plasser hvor man får god nok fart og et bra hopp. Man ender dermed opp med å konstant hoppe på det samme hoppet om og om igjen for å slå sin egen rekord. Free ride har også noen utfordringer du kan bryne deg på, hvor langt kan du hoppe, hvor lenge kan du holde deg i lufta, hva er den beste poengsummen du kan få, hvor mange poeng kan du få på ett minutt, og de har gjemt en spesial sykkel på hver av banene som du kan finne. Systemet er på plass, men det glemte å fylle modusen med en trikskonkurranse, en form for arena som var laget for stunts, eller en stunt tutorial.

Grafikk-messig er spillet heller ikke noe å skryte av, jeg mistenker at spillet bruker den samme grafikkmotoren som Saints Row 2 da grafikken og stilen til en viss grad ser veldig like ut. Det jeg endte opp å bli mest imponert av grafikk-messig var hvor realistisk sporene, som syklene etterlater seg, ser ut. Du kan tydelig se hvordan svingen er blitt tatt ved å se på sporene noe som du kan bruke til din fordel ved å ikke ha like stor fart som den forrige sykkelen må ha hatt. Jeg anbefaler også at du installere spillet på Xboxen da jeg, før jeg installerte spillet, ofte opplevde at framrate gikk ned når jeg var i luften. Det var et par ganger hvor det nesten så ut som om jeg flyttet meg vannrett sidelengs i luften. Men etter at spillet var installert opplevde jeg ikke noe mer av dette.

Når det kommer til selve syklene er det ikke så veldig mye å gjøre med dem. Alle syklene samler opp XP etterhvert som du bruker dem og har tre stadier hvor hver av dem gjør sykkelen noe bedre. Du kan forandre på sykkelen både utseendemessing og hvor bra den er, men sykkelen blir automatisk oppgradert for hvert stadie så det er liten vits i å endre noe på dem med mindre du vil endre på fargen. De fleste som vil ha alle syklene fullt oppgradert kommer til å grinde på den korteste banen for å få så mye XP så fort som mulig. Det er totalt seks Mxer og 4 ATVer som blir låst opp etterhvert som du får mer XP.

Når det kommer til førerne er det totalt seksti å velge i mellom, tre "Rider Gear Set" og femtisju virkelige motorcross førere. Ikke at det egentlig har noe å si da alle ser helt like ut og den eneste forskjellen er nummeret på ryggen og navnet, det er mest for hardcore motocross fans.

Online delen av spillet er egentlig nøyaktig det samme som offline delen. Eneste forskjellen er at du kjører de samme banene med folk isteden for boter. Den er stort sett robust, men det var litt disconnection nå og da.

Det er potensiale her, men det var en tabbe å redusere prisen samtidig som de reduserte inneholdet så kraftig. Spesielt når det finnes XBLA-spill til en 100-lapp med mer innehold. Om DLCene får en passende pris kan jeg se for meg at de kan bygge opp en bra fanbase. Men foreløpig vil jeg bare anbefale spillet til 10-14 åringer eller om du er en hardcore motorcross fan.
Screenshots (12)Se flere »