Thor: God of Thunder anmeldelse

Casper tester ut spillmatiseringen av filmen med samme navn, her er XboxLife sitt aller første slakt

Hvorfor gjør jeg dette mot meg selv? Er hva jeg spør meg selv når jeg sitter med dette spillet. Thor: God of Thunder topper min liste over filmspill som virkelig trenger en oppussning. Mersmaken man får av å spille Thor er omtrent på samme nivå som å punge sine egne dekk eller som å finne ut at kebaben din fremdeles kvitrer.. Thor: God of Thunder er virkelig hva man kan kalle et stort stykke meningsløst søppel. Her har utviklerne tenkt penger, og penger alene. Skjønt, man skal ha sveiset mye uten å ha brukt maske for å frivillig kjøpe dette tøvet.

Hvis det er tidspunkter i livet hvor det føles som om jeg har sniffet sagmugg, så er det når jeg spiller slike spill som Thor: God of Thunder. Knappeknusing. Der har du stort sett hele Thor oppsummert. Man skal løpe rundt og innbille seg selv at man er flink samtidig som man prøver å ta livet av knappene på kontrolleren din. Spillet tar deg nemlig gjennom en reise av smerte blod og krampegråt, for enhver stakkar som har fått dette i gave, bør i bunn og grunn bruke det til noe mer produktivt. Som en frisbee eller som miljøskadelig peisfyring.

Det har seg nemlig det at spillet generelt sett definerer ordet «buggete» som vil si at det har mange feil som virkelig ikke burde være der. Som for eksempel det at motstanderne dine kan ha halve kroppen sin under bakken. Noen ganger så kan du slå med hammeren din rett på en fiende, uten at det skjer noe, fordi at spillet ikke har oppfattet at du faktisk har truffet en fiende. Mens andre ganger så feiltolker spillet hva som skjer og man treffer fiender man faktisk ikke har truffet.

For de som kanskje ikke visste det, så kan Thor (I serien og filmen) fly, ved hjelp av hammeren sin eller ved hjelp av sine bukker og kjerre (Norrøn Mytologi). I spillet, kan han fly utrolige fire meter frem og er ikke i stand til å svømme. Tidenes desidert mest muskuløse mann som har et ego på størrelse med Danskebåten som i tillegg har Petter Northug som kaptein, kan ikke svømme.. Hvor er logikken i det?

Når det kommer til selve spillmekanikken så er Thor rett og slett bare kjedelig. Den låner stygt fra andre spill i samme stil og har egentlig ingenting annet å by på en masse trykking på samme knapp og mye uengasjerende action. Fiendene dine er riktignok variert i den forstand, men du klarer aldri å helt føle deg inne i spillet. Man har en slags irriterende fantasi om at det snart skal skje noe som krydrer opp tilværelsen litt, men den gang ei.

Spillet har nærkamp, avstand og magi. Magi i den forstand at Thor bruker vind og lyn som han kan bruke mot sine stakkarslige fullstendig hjernedøde fiender. Sistnevnte var antakelig ikke noe stort sjokk, den kunstige intelligensen i dette spillet er like tilstedeværende som engasjementet ditt. Fiendene dine går gladelig sakte men sikkert mot en kar som har en hammer som er like stor som overkroppen hans. Og de gjør ikke rare motstanden, så lenge du trykker inn de knappene dine, skal det relativt mye til før fiendene dine faktisk treffer deg.

Skjønt, når en fiende faktisk angriper deg, så treffer de mer enn hva du skulle tro. Det har seg nemlig slik at angrep som tilsynelatende er langt ifra faresonen, treffer deg uansett. Og når du selv skal angripe så tar det faktisk gjerne et sekund før Thor faktisk gjør hva du nettopp trykket at han skulle gjøre. Som å hoppe f.eks. Jeg har lenge fundert på nettopp dette og har kommet frem til den konklusjon at spillet er så forferdelig dårlig at selv ikke tidenes «patch» kunne reddet det.

Kameravinkel, kontroll, historie. Alt er et ondt forsøk på å få spilleren til å lide mest mulig. Når du skal navigere deg rundt omkring i Thor sin verden hender det ofte at «kameramannen» gjør et sleipt forsøk på å kjøre kameraet opp et sted der solen aldri skinner. Noe mer knotete og håpløst skal man lete lenge etter. Når det gjelder kontrollen så har jeg allerede nevnt ventetiden fra knappetrykk til reaksjon, men Thor sine angrepskombinasjoner er så uorganiserte og vanskelige å lære at man som oftest heller går for å bare mose knapper.

Når det gjelder historien, er dette en slags forløper til hendelsene i filmen, så man kan trygt (?) spille dette spillet uten å ødelegge filmens handling. Skjønt, forløperen gjør deg ikke interessert. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva som skjedde. Det var slapt og det var kjedelig. Men jeg kan gi et lite referat. Thor tror at en av hans venner er død og han vil derfor ha hevn. Men det viser seg at Loke (sleipen) har bare lurt ham. For en overraskelse.

Utrolig nok har utvikler: «Liquid Entertainment», klart å lure noen av skuespillerne fra filmen til å gi sin stemme i spillet. Dette er vel både på godt og vondt. Det gode er vel at spillet får litt flere lettlurte kjøpere og det dårlige er det at stemmeskuespillet er labert. Det er akkurat som om de ikke bryr seg eller som at de ikke gidder å prøve engang. Noe som gjør spillet ytterligere kjedelig.

Grafikken og lydsporet kan vel gres under samme kam. Det stinker verre enn en uteligger på en dårlig dag. Lydsporet har utrolig nok musikk, men musikken har antakeligvis blitt en smule malplassert da musikken skal gjenspeile situasjonen. Som når noe skal være spennende, skal musikken være spennende. Men her er det nesten som ventemusikk når du ringer Tele2 når du egentlig skal nådeløst ta livet av en fiende. Hva grafikken gjelder, er hele sulamitten i samme fil. Kornete ansiktsanimasjoner, kjipe utseendemessige omgivelser og fullstendig usammenhengende gravitasjon. Sistnevnte på grunn av tidligere nevnte fiender som er halvveis under jorden.

Skjønt, spillet har noen gleder. Det er til en viss grad artig når man lander en full hammer-kombo på en fiende eller når man tar en boss. Èn «cutscene» har mer action og underholdning enn hva hele spillet har tilsammen i faktisk spilling og det er når man først får spillet til slik det faktisk var ment, at man føler seg litt som Thor.

Alt i alt er det flere grunner til hvorfor man bør sage av seg lilletåen med en seifilet enn hvorfor man bør kjøpe dette spillet. Det er grusomt, det er kjedelig og det har like mye underholdningsmessig å by på som kvartfinalen i papirflyvning, som forøvrig blir holdt i Finnmark. Man skal ikke under noen omstendigheter vurdere dette spillet. Nettopp fordi at det er en lidelse fra start til slutt.

Tusen takk for meg!
Screenshots (15)Se flere »