Red Faction: Armageddon anmeldelse

Pass på hva som er under sengen din etter at du har spilt nyeste tittel i Red Faction serien, dette er skumle saker.

Red Faction er en ganske så gammel spillserie som startet allerede i 2001, og har i år 10 års jubileum så det var sikkert også en av grunnene til at nettopp Red Faction: Armageddon kom ut i år. Det første Red Faction var utrolig morsomt, og var en av de første spillene hvor man kunne ødelegge store deler av miljøet i spillet. Istedenfor å gå gjennom en dør, kunne man sprenge døren til pinneved. Spillet var også et førstepersonskytespill, noe senere års Red Faction spill har gått bort fra. De første Red Faction spillene hadde filmen Total Recall med Arnold Schwarzenegger som en klar inspirasjonskilde, Red Faction: Guerrilla som kom i 2009 har nok GTA og andre sandbox spill som inspirasjon, mens det nyeste spillet helt klart har hentet mye inspirasjon fra Gears of War serien og Dead Space serien.

I Red Faction: Armageddon spiller du som Darius Mason, og i Red Faction:Guerrilla ble din bestefar Alec Mason helt over hele Mars når han befridde Mars fra EDF (Earth Defence Force).
Armageddon foregår i år 2170, akkurat 100 år etter det første Red Faction og 50 år etter historien i Guerrilla. Folket på Mars lever under bakken i huler og gamle gruver etter at Terraformeren som lager oksygen ble ødelagt i et angrep fra en fanatisk kult ledet av Adam Hale, som også er en sentral karakter i Guerrilla.

Historien starter 10 år etter at denne terraformeren ble ødelagt, og Mason har fått i oppdrag å utforske en hule som inneholder eldgammel infrastruktur. Men noe går selvfølgelig galt og det er ingen ringere enn Adam Hale som har bestilt deg for å gjøre dette oppdraget, dette er hans hevn mot deg og din familie for alltid å ha stått i veien for han. Du blir etterlatt i et hull i bakken og våkner opp etter 3 dager etter at du har falt ned i hullet og slått deg i svime. Roboten eller Exoskelton som du hadde på deg er totalvrak og du er nødt til å utforske hulene, og prøve å komme deg hjem til Bastion helt alene, eller hvertfall nesten helt alene. Du har nemlig med deg en virtuell intelligens som heter Sam som kan hjelpe deg med det meste fra å finne veien hvor du skal gå og informasjon om forskjellige enheter, våpen, kjøretøyer og ikke minst om du er alene et sted eller ei. Mason syns Sam blir litt masete noen ganger og ber hun holde kjeft, men da skjer det ofte at man havner ut på veier man ikke burde travere. Sam viser deg også veien når du har rotet deg bort i hulene, dette er veldig kjekt så du ikke blir fortvilet og slutter spillet. For det er sånn at det ikke er så mye forskjellige elementer i brettene så det er lett å rote seg bort. Noen ganger har du også sprengt bort alt av stiger og trapper så da er det greit å vite hvor du skal reparere for å komme deg på rett vei.

For å fortelle litt mer om historien så finner Mason etterhvert ut at han ikke er alene i denne hulen, han har støtt på en rase som ingen har sett på flere tusen år, de rettskaffende innbyggerne av Mars. En rase av insekter og monstre som ikke går an å snakke fornuft med, de er ute etter å drepe deg, og du har 4 våpen tilgjengelig som dine beste venner og som skal redde deg ut av denne floken. Det hele er faktisk utrolig skummelt, for det er mørkt og du har bare lommelykten på våpenet ditt som lyser opp og overalt rundt deg dukker det opp aliens som er ute etter å ta deg. De første du møter på er ikke så vanskelige å drepe, de tåler gjerne et hagleskudd hver om du treffer de skikkelig. Men etterhvert møter du på større og sterkere aliens som i tillegg skyter og beveger seg fort, så man får det faktisk ganske så tøft etterhvert.

Jeg vil ikke ta så mye mer historietid for vil ikke ødelegge historien for dere som faktisk kjøper spillet. Men kan snakke litt om hvordan spillet er lagt opp ellers. Som jeg nevnte litt i stad så var de to første Red Faction spillene (Red Faction og Red Faction II) førstepersonskytespill, mens de i Guerrilla gikk over til et tredjepersons perspektiv akkurat som i GTA, dette var et spill jeg likte meget godt og er en klar karakter 10 i min bok, syns det er bedre enn GTA 4 også. Men må innrømme jeg var litt skeptisk til det i starten også siden jeg var vant med førsteperson fra de to første Red Faction spillene. Så kom Red Faction: Armageddon og her har de enda et nytt perspektiv, det samme som brukes i Dead Space og Mass Effect, litt til venstre tredjeperson. Var litt skeptisk til det også, men slik de hadde lagt opp dette spillet så funket også det veldig bra, selv om jeg håper det neste Red Faction blir en open world sandbox igjen. Det er stor forskjell på Guerrilla og Armageddon, virker nesten ikke som de er i samme serie egentlig. Og Guerrilla står også nærmere de to første Red Facton spillene enn det Armageddon gjør, historiemessig mener jeg. Armageddon er fortsatt Red Faction, men det er litt tynn historie, og det er sykt mye action. Skjønner faktisk ikke helt at jeg klarte å spille det fra start til slutt i en sitting, for man blir utrolig sliten av å drepe så mye mye på så kort tid. Spillet varer ca i 8 timer på casual og normal vanskelighetsgrad, dette var litt skuffende siden Guerrilla varte 10 ganger så lenge ca. Hadde man hatt en litt tjukkere historie kunne man sikkert lagt på et par timer til med historie. Men det er ikke alltid vits det heller hvis det ikke fungerer som det skal. Men misforstå meg ei, jeg hadde det kjempemoro i de 8 timene for selv om historien er vag så er det moro å drepe aliens med noen av de kuleste våpnene jeg har sett i et spill noensinne.

Guns, Guns and More Guns

Det er 15 våpen i spillet alt i alt, det finnes noen flere også, men det er noe du du finner ut av etter at du har rundet spillet så det vil jeg ikke si noe om. Men originalt er det 15 våpen i spillet og man har litt av hvert å by på. Den klassiske Red Faction slegga er så klart med, men denne har man ikke så mye bruk for lenger som man hadde i Guerrilla feks så den brukte jeg nesten ikke i det hele tatt. Så har man en helt vanlig assault rifle som er nokså effektiv på lang avstand, så har man en hagle som er veldig effektiv på kort avstand, så har man en tumper som skyter granater som dreper men ikke ødelegger inventaret i en bygning som trapper osv, også finnes det en rocketlauncher, en sniper og en enhjørning som skyter regnbuer ut av rompa. Så som du skjønner helt vanlige våpen. Nei vent litt nå, hva var det siste jeg skrev? Jo en enhjørning som skyter regnbuer ut av rompa, den er kanskje ikke helt vanlig, men morsom da og veldig effektiv. Den smelter alt den skyter på så det er veldig lett å få ned byggninger med den. Man har noen flere sånne våpen også som feks Nano rifla, som de som har spilt Guerrilla burde være kjent med. Også har man plasma stream og plasma ball, den første skyter en stråle som brenner seg gjennom alt den treffer, mens den andre må lades opp til en stor plasmaball som borer seg gjennom alt den treffer, veldig effektive begge to. Men den våpenet jeg hadde det mest gøy med er den nye magnetrifle som kan minne litt om våpenet i Half Life 2 som gjør noe av det samme. I Half Life 2 kan du plukke opp hva som helst og skyte på dine fiender med dette våpenet, i Armageddon fester du en del på feks en alien og den andre delen på taket. Alienen vil da bli kastet opp i taket og forhåpentligvis dø. En annen morsom ting er å feste den første delen på en byggning og den andre på en soldat så han får hele bygningen i knollen. Dette våpenet kan brukes på utallige måter, her er det bare fantasien som setter en stopper og det var virkelig en ting som gjorde spillet veldig morsomt å spille. Og som gjør at jeg kommer til å spille det igjen for å se hva annet jeg kan finne på med det.

Nano er blått som havet

I tillegg til våpen har man noe som heter Nano Forge som er en kraft man slipper ut av en maskin man har på venstre arm, litt som en PIP Boy i Fallout. Det er i denne maskinen man også finner Sam som jeg har nevnt tidligere, man kan vel egentlig si at det er Sam som er maskinen for det blir vel mer rett. Uansett så kan man med Nano Forge trykke på RB for å aktivere den når man har fiender rundt seg eller for å komme seg gjennom en vegg, når den utløses kommer det kraftig blått lys ut av kroppen din som kaster eventuelle fiender bort fra deg, og som oftest dreper dem. Nano Forge kan oppgraderes så man har enda 3 valg, ved å holde RB inne får man opp en liten meny hvor man nå kan trykke X, A eller B. X utløser berserk så du i en viss tid kan gå fullstendig amok og skyte fortere, kraftigere og med mer presisjon. A utløser Shockwave som kaster alle fiender opp i luften hvor de blir hengende i blå snorer fra deg som ballonger på et tivoli. De får ikke gjort noen ting i den tilstanden, og det er bare for deg å skyte dem uten problem. Trykker man på B utløser man noe som heter Shell, dette er et slags skjold som dekker hele deg litt som det man har i Halo: Reach. Mens du står inni det kan ingenting skade deg, ingen kan skyte deg men du kan skyte dem likvel. Dette er veldig praktisk i multiplayerdelen Infestation.

Gjør meg om til anabol apekatt

I Red Faction: Armageddon har man også en mengde oppgraderinger man kan kjøpe til Mason. For å få råd til disse må man samle salvage som man får ved å ødelegge fiendebygninger, drepe fiender (om man har den oppgraderingen), sprenge brenselsceller osv. Når man har over 1000 kan man kjøpe seg en oppgradering. Det finnes 4 hjul med oppgraderinger i spillet og hver av hjulene har 6-8 oppgraderinger hver så det blir litt. Det man kan oppgradere er Nano Forge så den blir sterkere på forskjellige områder, man kan oppgradere våpen så de sprenger hardere eller skyter bedre, man kan oppgradere helse og mobilitet. Og man kan oppgradere reparasjons verktøyet sitt.

Sistnevnte kom jeg på at jeg ikke har sagt så mye om. Så får ta det kort på slutten her, de som kjenner til Guerrilla kjenner også til dette. Det er også ut fra Sam at man har dette, man holder inne LB og fører en stråle over det man vil reparere som feks en ødelagt trapp, stige, etasje, hus, egentlig hva som helst som har blitt ødelagt som man trenger å få fikset. Man kan også oppgradere den slik at man skyter et skudd istedenfor som gjør at man reparerer den delen hvor skuddet faller, dette er veldig kjekt på steder hvor man ikke kommer til eller man vil fange en fiende inne i en boks eller bygning.

Fikk ikke Dirt 3, men dette blir det samme

Det finnes noe kjøretøy i dette spillet, man har som jeg har nevnt tidligere noe som heter en Exosuit som er en slags robot som man styrer med sin egen kropp. Disse er veldig morsomme å vandre rundt i og de er meget kraftige, de er utstyrt med miniguns og raketter. Ellers har man et fly som heter Inferno GX, dette fant jeg at var litt vanskelig å manøvrere men samtidig var dette også kraftig og hadde raketter og laser. De to siste kjøretøyene er nokså like og heter Mantis og Scout Walker, de har begge 4 bein og ser ut som en bille. Eneste forskjellen på dem er arsenalet, Mantisen er helt klart kraftigst med lyn/elektrisitet som hovedvåpen og en feit laser som andrevåpen. Scout Walker har korte laser bursts og raketter. Alle kjøretøyene har et skjold rundt seg så det er umulig å ødelegge i casual og normal setting, mens på hard setting så hadde jeg litt mer problemer men ikke noe som ødela likevel, mistet skjoldet noen ganger men det var det. Testet ikke insane vanskelighetsgrad bortsett fra i Infestation.

Ødelegg alt!

Jeg er litt usikker på om Ruin Mode følger med spillet eller ei, i min anmelderkopi fulgte det med en nedlastkode for Ruin Mode. Men ser også at det koster 400 MSP på marketplace, har prøvd å finne ut om det følger gratis med eller ei, men har ikke vært så heldig med søket mitt. Hvis det ikke følger med så syns jeg det er utrolig teit og ikke akkurat verdt de 400 MSP. Men om det følger med så er det kult og det burde jo absolutt det. Grunnen til at det koster noe på markedplace kan være enda en ting i den evige kampen mot folk som kjøper spillene sine brukt. Vet ikke om Ruin Mode er det verste å gå glipp av i dette spillet akkurat, men det er nå så. Ruin Mode var det første jeg testet for det er var en mode jeg likte svært godt i Guerrilla. Poenget med modusen er å ødelegge så mye som mulig på kortest mulig tid, man har en sum man må nå som i første brettet er 12000 og man må klare det innen 60 sekunder. Klarer man målet får man 15 sekunder ekstra å ødelegge på. I Guerrilla hadde man mange oppdrag som dette og det krevde litt kløkt for å få det til, man måtte tenke seg om litt for å få bruke de rette våpnene ikke minst hvordan man skulle bruke dem. I Ruin Mode denne gangen kan man vel si at de har Ruined hele moden, man har 4-5 brett og man kan bruke samme våpen hele tiden for å klare målet sitt. Bruker man Plasmaball geværet så er hele modusen over i løpet av 30 minutter. Eneste som da er morsomt er å prøve å bli best på leaderboardet, så denne modusen har de ikke lagt mye tid i og den trekker spillet helhetlig litt ned. Det er to under moduser i Ruin Mode som heter Challenge og Free, førstnevnte er det jeg forklarer over. Free Mode er akkurat det samme bortsett fra at du ikke får poeng eller at det går på tid, mer en øvelsemodus for challenge.

Flerspillere gråter ikke

I Guerrilla hadde man flere moduser med multiplayer som man ser i spill som Battlefield og Halo, dette har de valgt å ikke ha med i Armageddon. Det er egentlig kanskje like så greit for tror ikke akkurat Dead Space sin multiplayer heller går så alt for bra, og lagbasert deathmatch i Armageddon ville helt klart blir noe alla det. Men de har noe de kaller for Infestation i Armageddon som er utrolig morsomt, det er en mode som ligner veldig på Horde i Gears of War serien. Du er sammen med 2-3 (4 tilsammen) andre spillere og skal drepe aliens i waves. Det er i alt 16 baner, eller rettere sagt 8 men de har også kalt 8 baner med de samme navnene som de første 8 bare at det er om natten så det blir ekstra skummelt. Det er 30 waves og man skal klare å overleve alle sammen for å klare banen. Man har tilgang på alle våpen man får i singleplayer (men de låses opp etterhvert som man komme videre), man får med seg alle upgrades man har kjøpt i singleplayer og man får lov å bruke nanoforge. Så det lønner seg faktisk å spille gjennom singleplayer for å få noen ekstra herligheter i Infestation. Runde en, elleve og tjueen er forholdsvis lette i forhold til de andre rundene, men for hver runde som man nærmer seg 30 blir det bare vanskeligere og vanskeligere. Om man faller om død har man 30 sekunder på seg til å bli reddet av en annen spiller, og man har på casual og normal 4 liv, mens man har 3 på hard og 2 på insane. Denne modusen er absolutt super og enhver fan av Gears of War vil kjenne seg godt igjen, jeg håper også at det er flere fans av Gears of War som faktisk kjøper seg dette spillet bare pga Infestation for det er ganske så få spillere der akkurat nå. Men kanskje blir bedre i løpet av uka når folk starter å gjøre seg ferdig med singleplayerdelen. Det vil jo være en bra trening også for fans av Gears of War å spille litt infestation opp mot utgivelsen av Gears of War 3 i september. Jeg kan hvertfall anbefale det av hele mitt hjerte.

Red Faction: Armageddon er et bra spill, men det kan dessverre ikke måle seg med sin forgjenger Red Faction: Guerrilla. Historien er noe tynn, spillet er kort, ruin mode er egentlig bortkastet og fullstendig ødelagt i forhold til i Guerrilla. Spillet er dessverre alt for lineært, man får ikke sjansen til å gå for mye utenfor historien og det er synd. Men samtidig som det har sin svakheter så har det også mye positivt som feks den nye Infestation mode som er fantastisk morsomt og spennende. Spillet har en ganske så bra grafikk, lydbildet med musikk er fantastisk. Det er mange morsomme våpen, oppgraderinger og Nano Forge er absolutt et pluss. Det er mange forskjellige type fiender både aliens og kultmedlemer, og man har også mange forskjellige allierte. Men må innrømme at jeg ble litt lei av å drepe de samme aliensene om og om igjen uten noe særlig story å backe det opp med. Men så har man våpen som magnetrifle som gjør at man kan spille om igjen hvertfall en gang til. Har du lyst på et spill som henter inspirasjon fra Dead Space og Gears of War så er dette absolutt noe for deg, og ønsker du en svært underholdene Infestation mode så ikke nøl med å kjøpe det engang. For Infestaion mode er noe jeg hvertfall kommer til å plukke fram nå og da for å spille.

Gresset er ikke rødere på den andre siden, på Mars.
Screenshots (42)Se flere »