Raskulls anmeldelse

Velkommen til en verden styrt av skjeletter med morsomme kostymer, matchende personligheter og mye slapstick-humor. Det er mye som fenger meg med dette spillet, men jeg har en følelse om at noe er fei

Denne sjarmbomben av et spill kom ut som nummer 2 i games for the holidays-serien Microsoft hadde i jula. De har jaggu greid å dra inn hele tre sjangre i ett og samme spill; Racing, plattform og puslespill. Selve spillet er mest de to første. Det gjelder å komme seg fra punkt A til B, men store fargede blokker sperrer ofte veien. Man zapper blokkene, og blokker med samme farger slår seg sammen, som igjen gjør at man kan fjerne større hindringer raskere.

Napoleons-komplekser

Historie delen til Raskulls er utrolig sjarmerende. Du starter ut med et kart som kan sammenlignes med super meat boy, eller Super Mario World hvis du har spillt noe sånt. I forhold til dette er det litt mer historie innblandet, og det gjør dette til en mere underholdende affære. Utvikleren har vært flink til å variere oppgavene, og man går ikke lei med det første. En bane er gjerne over på litt over ett minutt, og de hiver gjerne inn noen ekstra oppgaver på turen. De vanlige banene er ikke de mest utfordrende, men her låses det også opp noen skikkelige vanskelige baner i ny og ne. Disse banene vil man spille om og om igjen, slik som man gjør i Super Meat boy. Kanskje ikke like vanskelig som sistnevnte spill, men fortsatt en utfordring. Det er mye morro og du får til og med møte en rotte som er kaptein på en sjørøverskute. Nevnte jeg forresten at det er mye slapstick-humor i spillet?

Blur?

Nei, nei. Ikke bandet, men bilspillet. Som sagt tidligere er spillet stort sett om å komme seg fra A til B. Noe jeg ikke nevnte var at man ofte spiller mot andre for å komme først. For å gjøre dette raskest mulig, så får man powerups. Disse kan bli brukt for å ødelegge for andre eller komme fortere frem. Det hele blir som et race i Blur eller Mario Kart, men til fots, og med skjeletter utkledd som pirater, ender, rødhette og mye mer. Man konkurrerer i 1 eller 4 baner, og på slutten er det en vinner, og 3 tapere. Mye morro som er over på 5 minutter.

Det jeg sitter igjen med er et morsomt spill. Et veldig morsomt spill som man spiller i 10 minutter her og der. Ikke i timesvis. Jeg begynner å lure på om dette spillet skulle vært utgitt på en mobil plattform istedenfor. Noe man spiller mens man sitter på bussen, eller mens man venter på noen. Det går helt fint å kjøpe det hvis du har perioder du bare spiller i 10-15 minutter, men snart kommer jo Angry Birds.
Screenshots (26)Se flere »