Dungeon Siege III anmeldelse

Dungeon Siege serien fortsetter med nok et spill, og denne gangen kan du faktisk herje igjennom den mystiske fantasiverdenen sammen med en venn.

Jeg valgte det sistnevnte, ringte min gode venn Xandrius på skype, og vi peiset på med store forventninger. Du inntar rollen som en av 4 valgfrie karakterer, Lucas, Katarina, Reinhart eller Anjali. Historien blir til en viss grad formet etter hvilken av disse karakterene du velger, vel det er vel strengt tatt kun noen av filmsekvensene som blir påvirket, men dere har et felles hovedoppdrag, og det er å stoppe den krakilske Jeyne Kassynder og hennes sleske påfunn.

Mitt første møte med spillet var en litt tung filmsekvens bestående av bilder som gled inn i hverandre, og en fortellerstemme som prøvde å forklare meg hvem du var, og hva du har å gjøre. Uten å bli alt for jublende engasjert av historien ble jeg deretter møtt av en noenlunde tam og uttrykksløs grafikk, og en kameravinkel sett ovenfra. Hva har jeg begitt meg ut på nå tenkte jeg i mitt stille sinn, men til tross for en noenlunde døsig start må jeg virkelig si at spillet faktisk tok en liten stairway to heaven når man kom litt inn i det.

Dette er et rollespill som kan kalles en krysning av de gamle pc-spillene Balders Gate og Diablo, med et lite hint av Dragon Age. Dessverre kan det ikke måle seg med Bioware sin måte å lage en utrolig engasjerende historie, med et veldig spennende persongalleri, men det klarer å gjøre så du holder interessen oppe. Grunnen til dette kan nok til dels skyldes et ganske middelmådig stemmeskuespill, og at karakterene er nokså uttrykksløse. Når det gjelder dialogen med karakterene du møter har du et samtalehjul foran deg, hvor du kan velge hva du vil si blant flere muligheter. Her kan du velge om du enten vil være krass og rett på sak, eller nobel og høflig. I tillegg til må du i løpet av spillet ta noen nokså vanskelige valg, men det eneste som er synd her er at valgene du tar ikke egentlig har noen spesiell påvirkning på spillet, noe som gjør det litt mindre meningsfylt.

Det derimot fantastisk at slike spill endelig kommer i coop, og det med opptil 4 spillere. Noen begrensninger er det allikevel. Måten dette er bygget opp i coop, er at den som er host velger hvilke oppdrag du skal ha aktive, det er kun han som kan lagre spillet, sjekke Lore dere har fått (Fakta om diverse ting) og litt andre ekstra rettigheter. Dialogsystemet i coop er bygget opp slik at de resterende spillerne kan stemme over hvilket alternativ på samtalehjulet de ønsker at hosten skal velge, så er det hosten som har den endelige avgjørelsen på hva som skal bli sagt. Her burde det heller vært slik at flertallet bestemte, og hosten heller hadde hatt siste ord hvis det stod likt, men det er det dog ikke. Det er også synd at hvis man går i gjennom spillet første gangen som en medspiller, og ikke hoster selv, så vil man ikke sitte igjen med noen lagringer hvis du skulle ønske å spille et sted om igjen. Det som derimot fungerer veldig bra er at du kan joine et hvilket som helst spill via Xboxlive, og sannsynligvis finne en game som er i nærheten av der du måtte ønske. Du kan nemlig gå ut og inn av spill akkurat som du måtte ønske, og det flotte er at karakteren din stort sett vil lagre seg. Den blir i hvert fall lagret såfremt man går inn i samme spillet som din tidligere host, og du beholder da alle tingene du har funnet samt talentene dine. Velger du å gå inn i en tilfeldig game via Live vil du komme inn med samme level som hosten har.

I Dungeon Siege har man gjort det mulig og faktisk kunne fungere sammen med andre spillere som er alt for grådige. Du har nemlig felles XP, og alle levler opp samtidig. Med andre ord, for hver fiende dere dreper vil Xpen fordeles likt på alle, og du har ikke noe utbytte av å vente til en fiende nesten er død bare for å få inn siste slaget. Ikke nok med det, men alle gjenstander du finner er tilpasset en enkelt karakter. Så uansett hvem som finner og plukker den opp først vil den havne i inventaret til den rettmessige eieren, og bare kunne brukes av denne personen. Dette er rett og slett et veldig bra system som gjør at man unngår all krangling, ingen blir for grådige, og du får virkelig en følelse av godt samhold og samarbeid. Det eneste stedet dette kan svikte er at dere også har felles gull. Er du i en butikk kan den ene spilleren i teorien altså bruke opp alle pengene før du rekker å blunke , og i tillegg selge alle de gjenstandene dine som du ikke bærer på kroppen. Heldigvis opplevde jeg aldri dette, og jeg trur ikke det er noe stort problem, særlig hvis du spiller sammen med en venn som jeg gjorde.

Noe annet som savnes litt i spillet er at det nesten ikke er noen som helst form for opplæring hvis man starter rett på coop.Til en viss grad får man opp noen meldinger om hva du skal trykke for å utføre diverse angrep, men i hovedsak er man selvlært. Lagringspunktene i spillet er formet som oransje søyler du finner rundt omkring i verdenen, og disse må du manuelt gå bort til for å trykke lagre, men som sagt er det bare hosten som kan anvende disse. Vi gikk på en liten smell her, for da vi hadde kommet et stykke inn i spillet i beste tro om at det var lagring ved hjelp av chekcpoints døde vi begge to, og vips måtte vi starte spillet på nytt igjen. Slike ting kunne det godt vært opplyst om, særlig da man som andrespiller ikke har mulighet til å finne ut av dette da søylene ikke kan aktiveres i det hele tatt.

Kan også anbefales å lagre på nye savegames etterhvert som du spiller, altså ikke overskrive de gamle. Vi opplevde nemlig også en bug som gjorde at det skjedde noe med saven, og så var vi plutselig så godt som tilbake til start nok en gang. Det finnes også andre bugs som at spillet kan fryse seg, men dette skjedde vel nesten aldri. Sammenlignet med mange andre store spill som har kommet ut i det siste vil jeg faktisk påstå at det er svært lite bugs, og forhåpentligvis vil de få som er bli fikset snarlig med en oppdatering.

Som i så mange ander rollespill har man selvsagt XP, et levelsystem, inventory, abilitys og noe som heter talents. Etterhvert som man får XP og levler får man låst opp nye abilitys og talenter. Det jeg først trudde kom til å være nok et knappeknusing kampsystem, viste seg etter hvert som du fikk fler abilitys og talenter, og heller være utfordrende system hvor du hele tiden må holde hjernen i fokus med varierte muligheter. Kampsystemet var faktisk veldig underholdene, og det var rett og slett morsomt å krige. Alle karakterene har 2 standard angrep, 2 våpen du kan velge bytte mellom, (Magityper hvis du er magiker), og i tillegg til det har du offensive og defensive evner du kan oppgradere. Det eneste som skal nevnes er at kampene kan bli litt uoversiktlige hvis du er 4 spillere, og det er mange fiender på skjermen samtidig. Alle karakterene har en ring med hver sin farge rundt seg, men det kan allikevel til tider bli vanskelig å se. Fargevalget på ringene var heller ikke optimalt da de har valgt en blå og grønnfarge som ligner en del på hverandre, og en gul og hvitfarge som ikke skiller seg alt for mye ut hvis det er mye kaos på skjermen.

Musikken og lydbildet i spillet er rett og slett fantastisk. Hvis man ikke tenker på stemmeskuespillet er real lyden, og musikken noe som det virkelig er gjort en god jobb med. Spillet visuelt sett gir deg ikke noen direkte spesiell opplevelse, som f.eks kan sammenlignes med den dystre stemningen i Diablo eller et annet spill med sin egenart, men musikken her er med på å sette deg inn i den rette stemningen du ikke får like godt fram av det grafiske. Hvert enkelt sted har sin musikk som passer til settingen, og lydeffekter generelt passer til de fiender og funksjoner den er laget for.

Det er dessverre litt synd at spillet ikke helt har klart å oppnå sin spesielle egenart, og det er også synd at det er en del småting som kunne vært bedre. Allikevel tar spillet seg virkelig opp når du kommer litt inn i det, og det har absolutt sine gode sider også. Hvis du har en god venn du kan spille igjennom spillet sammen med vil jeg anbefale å kjøpe det begge to. Dere kommer mest sannsynlig til å få en morsom opplevelse på grunn av mye samarbeid. Har du ingen å spille med kan du selvsagt joine noen på Xboxlive å spille med noen der, men dette spillet er bygd for å spille sammen med noen, da enspilleren kan bli litt kjedelig. Alt i alt et spill som kunne vært gjort en del bedre, men fortsatt bra nok til å kunne kose seg med.

Screenshots (35)Se flere »