The First Templar anmeldelse

Er du lei av å spille som Assassin? Da er nok The First Templar spillet for deg.

The First Templar er et av årets spill som ikke er så alt for kjent som kommer fra en utgiver som heller ikke er så alt for kjent, nemlig Kalypso Media. Begge disse faktorer kan være med å ødelegge et godt spill, mens spill anmeldere kan få folk til å åpne øynene for noe man ellers ikke ville testet. Hadde jeg ikke vært spillanmelder så hadde det nok vært liten sjanse for at jeg hadde testet dette spillet, og det ville vært utrolig synd.

The First Templar setter deg i rollen som Celian d'Arestide, en templar ridder som har veldig mye ære og som gjør alt for å redde mannen i gata. I starten møter vi Celian sammen med sin gode venn og templar ridder Roland, en stor og mektig kriger som ikke er redd for noenting. Sammen går de inn i krigen over alle kriger, en krig som faktisk foregår den dag i dag i virkeligheten. Den hellige krigen mellom kristne og muslimer, og den evige jakten på den Hellige Gral. Året er 1291 når vi starter spillet på Kypros. Spillet starter veldig lett med enkle oppdrag og en morsom tutorial for å sette deg inn i spillet, det som gjør tutorialen morsom er at den ikke virker som en tutorial selv om det faktisk er det.

Som vanlig skal jeg ikke snakke for mye om historien, men det er jo en historie som er spilt mange ganger både i film og i spill, jakten på den Hellige Gral og krigen med muslimene. Men det som gjør spillet litt spesielt er at man slåss ikke bare mot muslimer, man har mange forskjellige fraksjoner man kriger mot. Man lærer også hvorfor det den dag i dag heter fredag den 13, og man får faktisk en achievement om man overleverer denne dagen i spillet. Men for å komme litt tilbake til fraksjonene man slåss mot så har man i tillegg til muslimer også franskmenn, Mauradere, Scorpions og ikke minst Assassin`s. Det er litt morsomt at dette spillet er lagd, for det er jo som nålevende templarer tenkte at nei nå er det nok drittslenging mot oss gjennom spillene Assassin`s Creed så nå lager vi vårt eget spill hvor vi er heltene. Det er noen likheter mellom Assassin`s Creed og The First Templar, det kan man ikke stikke under en stol. Det er ganske lik 3. persons vinkel på karakteren din, det er mye samme måten å slåss på, helten er hvit og skurkene svarte i klæra, musikken er som snytt ut av nesen fra hverandre og der stopper også likhetene for det er egentlig ikke så veldig likt. Det kan vel sammenlignes med å si at det er en billig kopi av Assassin`s Creed, men har helt klart likheter med det første spillet i Assassin`s Creed serien.

The First Templar tilfører også nyheter til en sjanger som ikke har alt for mange spill. Etterhvert lærer man seg å følge spor, litt som en detektiv ville gjort det i LA Noire. Man holder inne RB og foran seg vil det komme opp noen fotspor, følger man fotsporene fører de en ofte til noe skikkelig snacks. Det er også mulig å oppdage hemmelige veier, feller og skattekister på denne måten.
I skattekistene man finner er det mye godsaker som XP, helse, kombotriks som varer ut kapitelet, sverd deler og deler av klær. De to siste kan forklares litt nærmere, gjennom hele spillet så finner man deler av våpen og klær, de er gjerne delt opp i 2-5 deler og når man finner alle delene så får man et nytt våpen eller en ny påkledning. Det er vel 2-3 påkledninger per karakter og 3-4 våpen til hver karakter.

Det er 3 karakterer man kan spille med; Celian, Roland og Marie. Man spiller med 2 karakterer om gangen hvor den andre karakteren kan enten være AI styrt eller en venn kan ta over kontrollen over Xbox Live, litt på samme måte som i Lego spillene. Når jeg tenker på det så virker det som de faktisk har hentet litt inspirasjon fra Lego spillene også, for mange av måtene man løser gåter og oppgaver på er skremmende lik måtene man utfører det på i Lego spillene. Men det er jo en måte som fungerer så hvorfor ikke. Måten co-op fungerer er at man når som helst kan komme inn i spillet til hosten, så når man går på Xbox Live menyen av spillet kommer det opp en liste over spillere som ønsker en ekstra spiller sammen med seg. Den viser også om de spiller på casual, normal eller hard, og ikke minst hvilket brett de er på. Etter at man har spilt ferdig et brett enten i co-op eller alene kan man velge brettet på nytt og prøve å spille det igjen for å gjøre ferdig alle oppdragene, og prøve å finne alle skattekistene.

Mellom hvert oppdrag får man vite litt mer på loadeskjermen hva neste oppdrag vil innebære, en stemme forteller deg litt om hva som skjedde i forrige kapittel og hva som skjer i neste. Jeg syns dette var en fin måte å kunne klare å henge med i historien litt bedre, spesielt hvis man ikke spiller på en dag og kommer tilbake igjen. En annen ting med historien er jo at man opplever mange forskjellige steder, som jeg fortalte i stad om fraksjoner, så holder jo disse også til på mange forskjellige lamd og øyer. Så man får veldig varierte kart som man oppdager og kriger på.

Når man snakker om kriging så kan jeg jo gå inn på selve kampsystemet i spillet. Celian og Roland slåss med sverd, Celian med ett-hånds sverd og skjold og Roland med et stort to-hånds sverd, Marie er Assassin så hun slåss med 2 dolker som hun kan kaste. Trodde i starten at man bare trykker X for å slåss og A for å dytte, men fant ut etter en liten tid at den man tjener seg om xp. Disse poengene kan man bruke på mer helse, mer spesial poeng, mer skade og ikke minst flere slag kombinasjoner. Så når man starter å gå litt inn i kampsystemet så er det ikke så knappespamming som man først tror når man kommer inn i spillet. Det er faktisk ganske så innviklet, og man kan tilogmed bruke poengene sine på å lære seg healing fra Gud. Skulle man tilfeldigvis dø i kamp kan man bytte kontroll over til den andre spilleren så sant man ikke spillet i co-op da, og så går man opp på siden til den døde og trykker B for å gjenopplive han/hun. Det går utrolig fort så det kan man gjøre selv om man er i kampens hete, gjør man det ikke fort nok så dør den andre personen og man må starte oppdraget på nytt.

For å gå litt tilbake til kampsystemet så funker det som sagt veldig bra, fektesystemet funker bra syns jeg selv om det kanskje er litt for få måter å fekte på, men det er greit når man kombinerer med litt andre angrepsmetoder. Det jeg syns fungerer veldig greit i spillet er blokkering enten med skjold eller sverd, når fienden er i ferd med å angripe får han to våpen i kryss over hodet, er det et kraftig angrep så lyser våpnene også rødt. Når dette skjer er det bare å trykke og holde inne RT til faren er over så vil man mest sannsynlig blokke angrepet. En ting som er litt kult når man har en person igjen av en tropp man har kriget mot så vil personen man spillet automatisk gjøre en henrettelse av den siste personen, enten ved å kutte han i halsen, stikke sverdet i hjertet hans, kaste seg over han og stikke sverdet i hodet hans eller noe liggnende. En ganske så morsom effekt som heller ikke blir slitsom i lengden, dette skjer heller ikke hver gang det er en person igjen men kanskje 85% av gangene, kommer an på situasjon egentlig.

Grafikken og animasjoner i spillet er heller noe gammelt, som jeg nevnte tidligere så er det i klasse med Assassin`s Creed 1 når det gjelder mye og grafikken er en av tingene, men er nok mulig at grafikken er enda litt dårligere enn i Assassin`s Creed også. Selve grafikken når man spiller er ikke så ille, det er først når mellomsekvensene kommer at man ser at det ikke er noe særlig bra. Litt morsomt for heltene i spillet har ganske fet grafikk, mens alle man snakker med ser ut som det er tatt ut av et dukketeater i en pappeske. Animasjonene er også ganske så kjedelige i disse mellomsekvensene siden det er stort sett de samme animasjonene i alle sammen. I hver mellomsekvens som Roland er med i så slår han knyttneven inn i den andre hånden feks. Det er også litt lydproblemer i disse mellomsekvensene siden man sjelden hører hva som blir sagt pga alt for høy musikk, så det er noe som har skjedd galt når man lagde master til lyden i spillet.

The First Templar er et spill som har mer liv og sjel enn det jeg først tenkte at det ville ha, men det har også sine mangler. Det er alt for lineært og grafikk og lyd svikter spillopplevelsen flere enn en gang. Historien i spillet er fengende og er nok hovedgrunnen til at jeg fortsatte å spille spillet, det blir aldri kjedelig siden de klarer å finne på nye ting i hele veien. Det er morsomt å lete etter kister og steintavler, mens man slåss mot tropper fra mange forskjellige fraksjoner og verdenshjørner. Det er også gøy å lete etter fotavtrykk, feller og hemmelige veier ved å være Sherlock Holmes på 1300 tallet med sverd og rustning. Spillet er absolutt verdt å sjekke ut for selv om det har sine mangler så overgår actionsekvensene og historien det og gjør det til en magisk reise for å finne den Hellige Gral. Det er også morsomt for oss som samler achievements at det er en achievements counter i spillet som viser hvor langt du har kommet med de forskjellige etterhvert som du utfører måter å drepe på feks, som bygger seg opp til en achievement. For dere som liker oppgaveløsning, mye action og en god historie så er dette spillet mitt i blinken for dere. Hvis du ikke orker Gud ditt og Gud datt, og ikke klarer å nyte et bra spill pga litt religion så burde du holde deg unna.

Gud lagde ikke verden på seks dager for verden er fortsatt i produksjon

Screenshots (32)Se flere »