Dead Space 2 anmeldelse

Endelig er oppfølgeren til det spennende horrorspillet Dead Space her, kommer Isaac til å overleve nok et helvete?

Du våkner i et avhør, er det psykologen du har framfor deg? Hjernen din er omtåket og du prøver å huske, før du vet ordet av det befinner du deg i Dead Space 2 sine horrorpregede omgivelser ombord på et romskip, eller er dette bare vonde minner fra hodet ditt. Man inntar nok en gang rollen som hovedkarakteren Isaac fra forgjengeren, og målet ditt er å ødelegge den gamle obelisken «The Marker», og ikke minst...overleve.

Video killed the radiostar

Historien vil jeg ikke gå for mye inn på da den bør oppleves selv, men blir fortalt på en grei måte via større filmsekvenser, audiologger og mindre videosekvenser du får inn på din personlige mottaker, det eneste som er litt synd er at denne blir hengende litt i veien for sikten din da man spiller samtidig som videoen kommer opp på skjermen. Heldigvis er det ingen fiender samtidig, og man kan til nød fjerne den med å holde sikteknappen inne.

Mutant Power vs. Firearms

For de som allerede har prøvd forgjengeren Dead Space, er oppfølgeren også et action/horror tredjeperson skytespill, hvor du må løse ulike gåter å likvidere vanskapte monstre. Man har et interessant arsenal av våpen, og laster du ned ekstrapakkene du finne på XBL får du starte med alle våpnene gratis. Det finnes også flere nye våpen som ikke fantes i eneren. Alle våpnene består av to funksjoner, en hovedfunkjson og en sekundær.

Skaperne har fokusert på å designe våpnene ut i fra deres egne visjoner om hvordan framtidens våpen kan bli seende ut. Spillet har en veldig fokus på å destruere enkelte kroppsdeler, og monstrene dør lettere hvis du deler de i flere biter, altså skyter av armer og ben osv. Du har for eksempel et våpen kalt "Ripper". Her kan du enten ha et sagblad flyvende foran deg å bane vei i hete nærkamper, eller du kan skyte sagbladene for å kutte av bein på fienden, men ikke gled deg for tidlig, for monstrene kan fortsatt krabbe mot deg med de resterende armene. Allikevel trenger du ikke frykte for mye, for du har nemlig også egenskapen til å trampe på krabbende fiender, og endelig kan du puste lettet ut.

Bring down their shield

En annen funksjon som er videreført fra det forrige spillet er at du har en viss mengde "Stasis Field" innebygd i drakten din. Dette gjør at at du kan fryse fiendene, noe som gir deg tilstrekkelig med tid til å dele de opp på den måten du skulle ønske. "Stasis fielden" kan du fylle på i visse apparater som er festet til veggen eller du kan finne beholdere på bakken du kan plukke opp, i tillegg til at den sakte men sikkert regenerer seg selv. Regenerasjonstiden og mange andre komponenter kan oppgraderes etterhvert.

Rundt omkring i Dead Space universet finner man noe som heter "Power Nodes", disse kan brukes til å oppgradere og optimalisere drakten, "stasisen" og våpnene dine. Så "Power Nodes" finner du enten gjemt, eller du kan kjøpe de i butikkene du kommer over på veien. Hvert våpen og drakt har en krets som består av X antall punkter der du kan velge hvilken retning du vil gå først. For eksempel kan du oppgradere våpenets skade, ammunisjons kapasitet osv i den rekkefølgen du måtte ha mest behov for, og drakten for å få mer helse, oksygen osv. Dette kan du oppgradere på arbeidsbenkene du støter på i løpet av reisen.

Er Dead Space 2 egentlig et rollespill?

I motsetning til de fleste andre tredjeperson skytespill har man i Dead Space et inventory. Du kan bære fire våpen samtidig, samt en viss mengde gjenstander du måtte finne som ammunisjon, helsepakker, power nodes og andre ting du kan bruke eller selge i butikkene.

Virtuell Reallity neste

Grafikken er blitt oppgradert fra det foregående spillet, og er mildt sagt imponerende. Stemningen, lyssettingen og omgivelsene er flott komponert, og gir deg følelsen av og virkelig sitte i knipen i dette gyselige og horrorpregede universet. Alikevel sitter jeg igjen med følelsen av at forgjengeren var enda skummlere enn Dead Space 2 da det virker som det er flere fiender denne gangen, og mer actionpreget. Dermed blir noe av suspensen og de spenningsoppbyggende partiene borte.

Softcore

Det kan hende jeg fikk et litt feil inntrykk fordi jeg med første gjennomspilling valgte den letteste vanskelighetsgraden. Hadde jeg derimot valgt å gå for Hardcore modusen hadde jeg kanskje måttet bytte underbukser i ny og ne, da fiendene faktisk hadde vært direkte farlige. Allikevel, misforstå meg rett, dette spillet er fortsatt ikke for pyser. Det er flere nye monstre du kan støte på i Dead Space 2 ,og ikke alle er like barnevennlige. Til tider forundres jeg over at spillet har gått såpass glatt igjennom sensuren da noen av monstrene er forvridde babyer og småbarn, men selvfølgelig, spill er spill.

Lydbildet er rett og slett fantastisk! Hjerteskjærende hyl, kraftige våpen, stemmningsmusikk, og alt annet ned til minste detalj perfekt.

Puzzle Hacker

I løpet av spillet møter du også på flere ulike gåter og problemløsninger du må klare for å komme videre. Disse er lette nok til at du ikke blir stående fast, men til tider må du sette tenkehetten i sving. Balansegangen her er akkurat på det nivået det bør være. Gåtene går som regel ut på å finne deler du må sette inn i dører og elektriske komponenter for å få ting til virke, og ikke minst er det en hackefunksjon du til tider må bruke for å komme deg av sted. Dette er et slags minispill som du skal trykke på de blå kretsene i en sirkel i stedet for de røde, og det hele er gjort på 10 sekunder, men vær obs, fiendene kan avbryte hackingen du pådriver. Nok en gang vil jeg si de har gjort en artig variant av måten å hacke i spill, sammenlignet med mange andre.

Når det gjelder lagring av spillet kan du få gjort dette ved lagringsstedene som er plassert rundt omkring, og skulle du være uheldig å dø slipper du å bli plassert helt tilbake til forrige lagringssted da det i tillegg er flere checkpoints.

Hvorfor ikke leke med noen ukjente

Flerspillerdelen er en kamp der det ene laget er monstre og det andre mennesker. Det ligner veldig på flerspillerdelen til spillet Left for Dead hvis du skulle ha kjennskap til dette. I Dead Space 2 får du etterhvert som du spiller XP og går opp i level i flerspillerdelen, noe som gjør at du lukker opp nye våpen og drakter for menneskene sin del, mens du får bedre angrep og andre bonuser på monstrene sin side. Målet til menneskene er å komme seg igjennom et brett ved å aktivere ulike knapper og å frakte gjenstander til diverse lokasjoner.

Monstrene på sin side derimot har som oppgave å stoppe dem. Man kan velge mellom å være fire forskjellig klasser som monster, som alle har sine egenskaper. Alle monstrene er forsåvidt svakere enn menneskene, men de kan til gjengjeld respawne raskt, og du har hjelp fra noen datastyrte monstre som befinner seg rundt på kartet. Det er et visst antall luker plassert rundt omkring på veien menneskene skal passere, og når du spawner som monster kan du selv velge hvilken luke du vil komme ut ifra, enten det er rett under de eller fra en lengre avstand. Det er også slik at det svakeste monstret du kan velge kun tar 1-2 sekunder å spawne med, mens det sterkeste tar 7 sekunder. Dette er en underholdene, men noe begrenset flerspillerdel i lengden.

Som en oppsummering vil jeg si at dette spillet er underholdene, spennende, godt forseggjort, kreativt og har en generell fin balanse på ting. Det som kunne vært bedre er at storyen kunne gått enda dypere og vært litt enklere å henge med på, og flerspillerdelen kunne vært enda bedre, men alt i alt anbefaler jeg Dead Space 2 på det sterkeste.
Screenshots (28)Se flere »