Transformers: Dark of the Moon anmeldelse

Sommer er typisk Transformers tid, eller det har hvertfall blitt det annet hvert år nå de siste 6 årene. Så da er det nå kommet en ny film og et spill med samme tittel; Transformers: Dark of the Moon.

Spillet har egentlig ikke så alt for mye med filmen å gjøre, jeg har ikke sett filmen enda dessverre, men utifra mitt detektiv arbeid før jeg satt igang på anmeldelsen har jeg funnet ut at det som foregår i spillet er historien som foregår mellom forrige film og Dark of the Moon. Og det gir litt mer mening når man spiller også for man beveger seg ikke utenfor moder jord i det hele tatt, så det er kanskje en smule rart at spillet faktisk har samme tittel som filmen.

Transformers spill eller filmspill i det hele tatt har jo sjelden fått noe særlig bra karakterer i spillmedier opp gjennom årene, vi har jo alle lest Casper sin anmeldelse av feks Thor: The Video Game og skjønner gjennom hans slående ord at filmspill ikke er noe særlig å satse på. Dette er ganske så synd egentlig for det er mange filmer som har veldig bra historie, og hadde spillselskapene hatt litt bedre tid og ikke minst litt mer spillerom så ville nok spillene også blitt langt bedre. Men dette er ikke en artikkel om filmspill, dette er en anmeldelse av et filmspill.

Jeg er en stor Transformers fan som satt klistret til tv skjermen på midten av 80 tallet og så alt som var å se av Transformers tegnefilmer. Jeg hadde også mange figurer, dette var på 80 tallet så figurene så normale ut, ikke slik de er nå hvor det ser ut som de har pumpa metallkroppene sine fulle med robot steroider. Nei 80 tallet var en vakker tid hvor tegnefilmer og leker var hardt og voldelig, og alt var på engelsk. Uansett 80 tallet er jo en drøm for oss som faktisk fikk oppleve dette merkelige tiåret.

For å komme tilbake til Transformers så ble jeg i ekstase når jeg først hørte at det ville komme en transformers film tilbake når nummer 1 kom. Jeg likte filmen også veldig godt, noe jeg fortsatt gjør selv om jeg syns den manglet en del elementære ting. Men samtidig så var det jo 20 år siden jeg satt klistret til tven og så tegnefilmene så noe modernisering måtte vel til. Film nummer to er jeg ikke like stor fan av da jeg syns den har falt litt for langt bort fra Transformers universet som jeg elsker, og det var og noen nyinnførte roboter jeg fant svært irriterende. Etter hva jeg har lest av film nummer tre så virker det som de går litt tilbake til hovedplottet med Transformers igjen og det setter jeg stor pris på, i tillegg til at det er en del roboter som jeg mener burde sett dagens lys i film nummer 1 er med som feks Soundwave.

Men tilbake til spillverdenen, jeg har også spilt de spillene som har kommet til Transformers. Og jeg likte det første spillet også ganske så godt. Det andre har jeg ikke fått testet ut så mye, og det siste som ikke har noe med filmene å gjøre som heter Transformers War of Cybertron syns jeg var litt klumsete i styreformen så jeg har ikke spilt det noe særlig heller.

Når det gjelder Dark of the Moon så syns jeg faktisk det var ganske så morsomt, vil si det er det beste Transformers spillet siden det første kom. Oppdragene er bedre i dette og grafikken har fått en boost, men man er litt mer satt fast i spillet. Med det mener jeg at man følger historien slavisk og har ikke noe rom til å leke slik man hadde i det første. Det første spillet var litt mer GTA i Transformers stil mens Dark of the Moon er mer linjert. Dark of the Moon er også utrolig kort, det er en av de korteste spillene jeg har spilt noen gang. Jeg var gjennom det i løpet av ca 4 timer, og da hadde jeg også fått testet multiplay i en runde. Spillet består av 7 veldig korte kapitel, 3 fra Decepticons og 4 fra Autobots. De 3 første kapitlene spilles med våre venner fra Autobots, og disse 3 er faktisk like lange som det første kapitelet i Decepticons kampanjen. Siste kapitel er også med Autobots og den gjør opp for de 3 veldig korte i starten selv om den også ikke er super lang. Det er nok lengden på spillet som trekker mest ned i denne anmeldelsen for man kan jo faktisk kjøpe seg et arcade spill som varer lenger og koster en fjerde del av prisen.

Kontrollene i spillet er litt vanskelig å bli kjent med spesielt siden en av de viktige kontrollene ikke fungerer som den skal, når man er Autobots så er jo de fleste robotene i denne fraksjonen biler og da trenger man noen ganger å brekke i svinger. Men når da brekket ikke fungerer i det hele tatt så blir denne kjøreopplevelsen litt vanskelig. Man har to måter å være kjøretøy på, den første er når man har transformert seg fra robot til kjøretøy hvor man blir en blanding mellom de to, et kjøretøy som svever lett over bakken som en luftputebåt og man kan skyte. Og den andre er fullstendig kjøretøy som i et hvilket som helst annet bilsspill, men det er her problemene kommer inn. For å kunne være en fullstendig bil så må man holde LT inne hele tiden og kjøre framover med styrespaken, og RT fungerer som brekk eller det skal hvertfall gjøre det. Hver eneste gang jeg trykte RT så fortsatte bilen rett fram og da gjerne rett inn i en fjellvegg. Så da ble det heller til at jeg slapp opp LT i svinger og brukte den lettere manøvrerte luftputebåten, men dette er også dumt for den går mye mye saktere og går oppdraget på tid så sliter man med å komme dit man skal på den tiden man får utdelt.

Når det er sagt så er det også en del måter man kan drepe sine fiender på så der er kontrollen sterkere igjen, det er med andre ord stor forskjell på kontrollen av kjøretøy og kontrollen av roboten. Sistnevnte fungerer veldig bra og man har både slag, spark, granater, spesial angrep og vanlige gunnere for å slakte ned robotfienden. På RB og LB kan man finne sine spesialvåpen som er unike for hver eneste robot, disse kan også brukes i multiplayer. Iron Hide hadde en slags varmesøkende mine som han kastet ut fra rakettkasteren sin, han hadde også et gevær som skyter som en minigun uten at den trengs å lades i en liten periode, dette var et meget effektivt våpen mot de fleste former fiender. Man kan også kaste granater ved å trykke B, dette var litt vanskelig siden fiendene hadde det med å kaste seg unna.

Hvis det er noen som har spilt Command and Conquer spillene så kjenner dere til videofilmene mellom hvert oppdrag hvor man har en offiser som snakker til seg om hva oppdraget er, slik er det også i Dark of the Moon. Noe som var en liten nostalgi trip for meg bare at det var en helt annet spillserie jeg tenkte på mens spillet lastet. Man får opp en offiser og Optimus Prime på Autobot oppdragene, mens på Decepticons oppdragene får man opp Megatron. Det finnes også små filmer mellom hvert oppdrag så man vet litt mer hva som venter en eller hva slags skade man har utført i forrige oppdrag.

Karakterene man spiller som er ikke så mange, men man har ofte også med seg andre roboter fra Transformers som støtte eller at man skal hjelpe dem. På hvert oppdrag spiller man med en ny karakter og disse er som følger: Iron Hide, Bubble Bee, Megatron, Optimus Prime, Soundwave, Mirage, Starscream og Laserbeak. Som du sikkert ser så er det 8 karakterer men bare 7 oppdrag, men de som kjenner Transformers litt vet jo at Laserbeak er en del av Soundwave så i et oppdrag spiller man som begge disse. Det er også en del andre gode gamle fjes å se i spillet som Ratchet, Warpath og Shockwave. Jeg vet ikke hvor mange av disse som er med i filmen, men jeg håper hvertfall Warpath er med siden han er en av mine favoritter hvorpå det var godt å se han ikke var blitt forandret så mye fra tegnefilmene også.

Grafikken og lydbildet i spillet er helt ok. Hadde jo så klart vært kult å kunne spille roboter slik de ser ut i filmene, men det hadde krevd sin hardware med alle delene som faktisk beveger seg når de transformerer. Det hadde også gjort spillet til en del dyrere å produsere, og man ser med det samme man starter spillet at de har nok ikke allverdens budsjett. Lydene av transformeringen er jo alltid hyggelig å høre, og det finnes noen kule skytelyder. Men utover dette så er det ikke noe å fortelle.

Multiplayer delen syns jeg var veldig skuffende og utrolig vanskelig, det har seg sli at om du er level 20, som er det høyeste du kan bli, så er du egentlig en gud. Du tåler alt, du kan dodge skudd, dine våpen er som atombomber og med andre ord folk som da starter som level 1 har ingen sjans til å komme seg bort fra level 1 siden de dør og dør og dør og dør. Man har 3 game modes, deathmatch, team deathmatch og flagg. Flagg viste seg å være det man faktisk økte litt i level på, de to andre var helt umulig for nybegynnere. Alle spesialvåpen, slag, spark og vanlig våpen kan oppgraderes etterhvert som man klatrer oppover på levelstigen. Man kan velge seg en ferdig lagd robot fra serien eller man kan lage seg sin egen robot fra 4 forskjellige klasser som er scout, warrior, commander og hunter. Scout er små raske roboter som Mirage og Bubble Bee, Warrior er krigere som Warpath og Soundwave, Commander er Megatron og Optimus Prime, og Hunter er roboter som Iron Hide og Starscream. Man får ikke velge hva slags våpen disse klassene skal ha, de er ferdig utdelt.

Transformers: Dark of the Moon er faktisk et ganske så morsomt spill når det gjelder historiedelen, men dessverre så er det alt for kort for å kunne komme opp blant eliten av spill. Med en litt lengre historie og bedre kontrollere så kunne dette vært et flott spill. Det er morsomt med alle de forskjellige måtene man har å drepe fiendene sine på og det er flott at de har lagt achievementene opp slik at man må teste ut disse måtene å drepe på også. Mulitplayer delen av spillet er et mareritt når du er ny spiller, hver klar for å dø 10 ganger mer enn du dreper. Balansen i det hele blir helt feil når nye spillere vegrer seg for å spille pga at deres fiender er guder. Dette spillet kan anbefales til Transformers blodfans, men jeg tror ikke så mange andre vil sette noe særlig pris på det. Vil man ha en kort historie som man spiller gjennom mens man drikker en kopp te så klart da bør du kjøpe det, men bortsett fra det så bruk pengene dine på noe annet.

Autobots transform and roll out.... for the last time

Screenshots (11)Se flere »