Ms. Splosion Man anmeldelse

Hva er det med mennesker ang. å være sta? Noen spill er såpass vanskelige at de til slutt ikke blir moro lenger, men vi skal klare det uansett. Ms. Splosion Man havner i den kategorien.

Når Splosion Man kom for 2 år siden så syns jeg det var helt greit, litt over gjennomsnittet når det kommer til plattformspill så jeg var ikke i ekstase for å anmelde Ms. Splosion Man. Men etter å ha testet det en times tid så må jeg si at jeg syns dette faktisk er bedre enn det første spillet, klart unikheten forsvinner jo siden det er spill nummer 2. Men jeg syns spillet har mer sjel selv om det er så slitsomt at du sliter meg psykose etter å ha spilt det. Du kan tenke deg den mest slitsomme 14 år gamle jenta, mest sannsynlig din søster. Jeg vet jeg tenker på min søster når hun var 14 år hvertfall når jeg spiller dette spillet for det er nettopp hun Ms. Splosion Man minner om, skrålete, slitsom og synger på musikk fra 90 tallet som har enten med «Girl Power» eller kjærlighet å gjøre. Sikkert flott for dere som vokste opp på 90 tallet og digget den type RnB musikk i tillegg til Spice Girls, og som i tillegg var en slitsom fjortiss, men som ikke har merket det før nå når dere spiller Ms. Splosion Man.

Uansett for å komme litt tilbake til selve spillet og ikke den irriterende fjortiss figuren. Historien i spillet er ganske så simpel, det hele starter med at vitenskapsmennene feirer at Splosion Man er borte fra deres liv, de drikker champagne og koser seg da en av dem klarer å søle litt av bobblevannet på en strømledning, og utfra dette skapes Ms. Splosion Man. Etter å ha sprengt deg forbi vitenskapsmennene kommer det opp en tutorialvideo som viser deg hvordan du spiller og hvordan du ikke spiller, den viser deg en Ms. Splosion Man som gjør alt rett og en annen som ikke klarer å gjøre noenting. Ganske så underholdene tutorial egentlig, og den lærer deg de mest basic tingene i spillet.

Banene i spillet er svært varierte, og man støter på mange forskjellige fiender fra de første vitenskapsmennene som er livredd deg til noe mer avanserte roboter som gir deg elektrisk støt, og ikke minst enorme bosser. Når det gjeler Boss Battles så var det litt merkelig, for man hadde faktisk sin første Boss Battle allerede i level 1-1. Men jeg tror kanskje dette var mer en tutorial boss for han var ikke noe vanskelig å ta ut. Etterhvert som man nærmer seg slutten på Boss Battle dukker det opp skrift på skjermen hvor det står Splode, her trykker man rett og slett på A for å eksplodere, enten en gang eller flere ganger for noen ganger kommer det opp flere ganger på rad. Det fungerer på samme måte som i flere eventyrspill hvor man må trykke knappekombinasjoner for å drepe Bosser, men fordelen her er at man trenger bare bruke en knapp.

Har du lyst på en litt annen utfordring så kan du velge deg en Ghost å spille mot fra leaderboards, dette er et lagret brett som noen andre har fullført allerede. Her kan du se hvordan de har spilt for å kunne få en bedre tid selv, du får også 5 G for å gjøre dette. Har du problemer med å komme deg forbi en checkpoint vil du få opp en skjerm etterhvert hvor det står at du kan jukse deg forbi den checkpointen, jeg gjorde dette et par ganger når jeg sto skikkelig fast. Er du av den typen som må ha rekord på alle banene så er dette dumt for du vil få straffetid for jukset ditt, og da mener jeg skikkelig straffetid. En annen ting du kan gjøre om du står fast og ikke skjønner hva du skal gjøre er å holde inne RT et øyeblikk, dette vil gjøre så du tar selvmord og du starter på siste checkpoint. Fant ut at dette var ganske effektivt om jeg hadde bommet på noe mens jeg hoppet i friluft, og karakteren min falt ned til en sikker død. Istede for å bruke masse tid på å se på karakteren min falle holdt jeg heller inne RT og drepte henne på flekken.

For hvert brett som du gjennomfører uten juks vil du også samle opp penger som du kan bruke på å kjøpe diverse ting som feks filmer, mer musikk, avatar awards og bilder. Noen av tingene du kan kjøpe vil ikke låses opp før du har runnet spillet, så det er bare å fortsette om du vil ha de feteste avatar klærne, og det finnes også en achievement for å kjøpe alt.

En siste ting jeg vil ta med som gjelder både singelplayer og multiplayer er at man kan samle sko, det finnes i alt 47 sko i singelplayer og 50 sko i multiplayer. Disse skoene gir deg 5 penger ekstra per level som du finner dem på så de har en liten verdi, men det er det eneste, pluss at du får achievement i både multiplayer og singleplayer om du finner dem alle. På loadeskjermene har man også fakta om sko så er man en stor sko entusiast kan man lære litt av hvert fra disse skjermene, man får også vite en del fakta om kjøtt og kjøttprodukter, og ikke minst tips om hvordan man best spiller spillet.

Multiplayer:

Multiplayer delen er egentlig ikke så veldig interessant syns jeg, du spiller sammen med opptil 4 personer til og dere har hver deres farge på Ms. Splosion Man. Etter å ha tatt noen runder så må jeg si jeg fortsatt er litt usikker på målet med dette. Det virker som man løper mot hverandre for å komme først i mål, men samtidig så samarbeider man for å komme seg videre. Noen ganger blir du hengende etter fordi du trenger hjelp med å komme deg videre, men da er det ingen som bryr seg. Klarer du å komme først i mål får du tiden for brettet og penger for dette, kommer du ikke først i mål får du ingenting. Brettene i multiplayer er litt forskjellig fra singleplayer brettene, det er ikke store forskjeller, men deler av brettene er helt nye, mens andre deler er helt like. Som nevnt tidligere så har du også 50 sko å finne på disse brettene. Multiplayer er ofte det som gjør et spill morsomt, men som jeg og flere anmeldere har sagt tidligere man trenger ikke multiplayer i alle spill, og Ms. Splosion Man er et slikt spill. Jeg ser ikke noe poeng med multiplayer her bortsett fra at du får noen flere brett for pengene du legger ut for spillet.

Ms. Splosion Man fortsetter der som Splosion Man sluttet, men på en mer interessant måte og med mer varierte brett. Det er noen nye fiender man får prøve seg på, og noen store bosser. Spillet er morsomt i en stund før det blir alt for slitsomt både pga alt for vanskelige brett, og ikke minst pga en alt for slitsom spill karakter. Er man fjortiss og klarer å se seg selv i Ms. Splosion Man så er det sikkert kjempe morsomt, men for en gammel mann som meg så ble dette litt i meste laget av fjortisshet. Multiplayeren finner jeg fullstendig unyttig, de kunne heller ha lagd flere brett til singleplayer. Liker at man kan spille mot en Ghost fra leaderboards, og at man tjener seg opp penger som man selv bestemmer hva man vil bruke på. Spillet fungerer nok best for de som elsker plattform spill og som har mye tålmodighet, har du runnet Splosion Man eller Super Meat Boy, og savner mer frustrasjon så kjøp dette spillet. Er du ikke en særlig stor plattformspiller og har kommet midtveis i spillene over så hold deg unna, dette er ikke noe for deg da.

Screenshots (20)Se flere »