Lego Pirates of the Caribbean anmeldelse

Lego spill er egentlig barnespill, men akkurat når det gjelder Lego så mener jeg at dette er noe som alle aldersgrupper kan kose seg med. Da inkludert klossene man får kjøpt i butikken også.

Denne anmeldelsen er noe forsinket og det beklager jeg for, men jeg skal likevel prøve å skildre spillet så godt som overhode mulig. Lego spillene har noe samme oppskriften i alle sammen, de følger en filmserie noenlunde og inneholder masse dårlig, men ekstremt morsom humor (om noen skjønte den settningen). I 2011 kommer det hele tre Lego spill, Lego Star Wars 3 og Lego Pirates of the Caribbean har kommet alt, mens senere i år kommer siste del av Lego Harry Potter.

Lego spillet vi skal ta for oss i dag er Lego Pirates of the Caribbean som er et spill jeg veldig gjerne ville anmelde da jeg er stor fan av Lego spill, historiemessig hadde det nok vært smartere av meg å anmelde Lego Star Wars 3, men slik går det nå ikke alltid. For når sant skal sies så har jeg bare sett den første Pirates of the Caribbean filmen og halve nummer 2, så jeg kan ikke fortelle så mye om hvordan filmene gjenspeiles i spillet. Men kan hvertfall si at film nummer en holder seg bra historiemessig, men at som i alle Lego spill legges det alltid inn litt ekstra. Og slik regner jeg også med det er i de andre kapitlene av spillet.

Hver gang du starter spillet så starter også introfilmen for spillet opp, denne er jo grei å se i starten da den bygger opp historiedelen til den første filmen. Det er et ganske så langt klipp, men setter deg inn i Lego modus med det samme så absolutt verdt å få med seg. I starten kan du bare velge å starte et nytt spill hvor du starter på en sjørøver øy midt i havet et sted, dette er ditt friområde mellom filmene og kapitlene. Her kan du finne en del puzzels som leder deg til skikkelig godsaker som feks «jukseelementer» eller ekstra som det heter i spillet. Du finner alle ekstra gjenstandene på dette friområdet som blir større for jo mer du spiller og finner gule byggeklosser. Disse ekstra gjenstandene betegnes som små røde hatter, og noen av hattene gir deg feks fortere bygging, fortere reparering, 2x, 4x, 6x, 8x, og 10x penger. Det er ca 24 hatter og alle har noe bra for oss som gjør det lettere for deg å gjennomføre spillet, så jeg anbefaler deg å finne de du kan før du hopper inn i historiedelen.

Det er noen nye elementer i spillet som er veldig kjekt som jeg håper de fortsetter med i Lego spillene, i tidligere Lego spill har det bare vært mulig å være 2 karakterer så det har ikke vært noe særlig problem å bytte mellom dem. Men i Lego of the Caribbean så kan man være opp til 7 spillere og da blir det ofte litt mer kaotisk å bytte mellom hvem man vil være, så måten de har løst dette på er at man holder Y inne for så å velge på et hjul hvilken karakter man ønsker å være. Dette kan også gjøres i free play, men da vil man få opp alle karakterene som man har lukket opp så i teorien trenger man ikke lenger tenke over hvilken karakter man velger, for man vil ha tilgang til alle sammen. Men som jeg skriver over så blir det litt kaotisk med så mye spillere og det gjelder ikke bare det å bytte karakter, det gjelder også at det vanskelig å vite hvem man er til tider, man setter seg også fast i de andre om man har klart å rote seg inn i et hjørne. En annen ny funksjon de har lagt til er at om man trykker fort på B så vil karakteren reparere og grave fortere, dette gjøres enda fortere om man har grave/reparere fortere ekstra funksjonen aktivert.

Rundt omkring i spillet vil man finne steder som gir deg evig med penger, i starten vil stedene gi deg veldig mye, men etterhvert som du bruker stedet vil det bli mindre og mindre, men likevel evig.
En av humorelementene i spillet er tydligvis griser, jeg trodde en stund at det var elefanter for var en del av de i starten. Men fant ut ikke alt for lenge etterpå at det var griser som var det store humorpunktet i dette spillet siden de bruker dem overalt i filmene sine, griser som kjører båter, griser som spiller poker, griser som rir på griser osv. Absolutt mange morsomme situasjoner de har klart å putte griser i som faktisk gjør det morsomt.

Jack Sparrow har et kompass i spillet som han kan ta fram ved å holde inne B, på dette kan han finne 8 ting som er viktig for gjennomgangen av spillet, av disse 8 tingene så kan man også finne skjulte skip i flasker. Disse skip i flasker finnes det 10 av i hvert kapitel, og finner man alle 10 så lages de om til en båt som du kan kjøre rundt i på friområdet ditt. Kompasset kan også finne skjulte steder (secret locations) som inneholder puzzels og dyr som du kan ri på. Som jeg nevnte så vidt tidligere så må man ha gule byggeklosser for å åpne nye steder på friområdet, de får man ved å gjennomføre et kapitel, finne alle skip i flasker og finne alle gjenstandene på Sparrow sitt kompass. Alt dette kan gjøres enten i historiedelen eller i free play etter at du har gjort ferdig et kapitell.

Oppdragene i spillet er særdeles morsomme og varierte, man har mange måter å løse sine gåter på. Noen ganger må man finne ting for å få med seg folk som feks finne en spade eller en kost for å få med seg andre sjørøvere. Man kan rulle tønner, altså ved å stå oppå tønnene og rulle de bortover og ned i en maskin som åpner hemmelige vegger eller dører. Noen ganger må man også styre kanoner for enten å skyte på fiendeskip eller for å skyte på blinker for å skaffe seg et skip i flaske. Det finnes også kikkerter her og der man kan se gjennom hvor man skal finne en karakter som gjør noe, følg etter han med kikkerten og han vil gi deg enten en gjenstand du trenger eller et skip i flaske.

I Free Play som man kan spille etter at man er ferdig med et kapitell eller alle, det er helt opp til deg selv når du ønsker å spille det så er det som i alle andre Lego spill at man går gjennom banen på nytt. Men alle filmer som er i spillet hoppes over, og som sagt tidligere kan man velge selv hvilke karakterer man vil være ved å holde Y inne. Når man starter spillet velges det også automatisk ut 8-10 karakterer som du kan velge fra mens du spiller ved å skippe mellom dem med RB/LB. Free Play er i hovedsak til en ting å finne de tingene man ikke har kunnet finne eller ikke fant i historiedelen, man setter også gjerne på alt man har av ekstra for å gjøre ting en del enklere. Free Play kan også spilles sammen med en kamerat lokalt på maskinen, akkurat som historiedelen også kan. Det er dessverre ingen co-op del som går over LIVE selv om Lego spillene er perfekt til akkurat dette. Er vel bare Lego Star Wars 1-6 og Lego Indiana Jones 2 dette kan gjøres i dessverre.

Spillet er stort sett en nytelse og det er utrolig morsomt å spille, man går rett og slett ikke lei. Men det har noen svakheter selv om det er få. Spillet sliter litt med kameravinkler og det har det egentlig gjort siden det første Lego spillet kom. Noen ganger ser man rett og slett ikke det man skal se enten fordi det er foran deg og kameraet går ikke så langt eller fordi det er bak deg på en rar måte og kameraet snur seg ikke slik osv. En annen ting med kameravinkel som jeg ikke likte noe særlig var at i lokal co-op så kan man nå stikke av fra hverandre så man får en splitscreen, i tidligere spill har det alltid vært slik at man bare kan være på en skjerm, det har også sine svakheter, men syns det er bedre for da kommer man ikke bort fra hverandre. En siste ting jeg ikke likte så godt i dette spillet, men som er en veldig individuell ting er at jeg ble veldig sjøsyk. Jeg er det man kaller en ekstrem landkrabbe som blir sjøsyk av den minste ting som feks husker, dumper, gyngestoler og spill som foregår på havet der inkludert dette spillet. Så brettene som foregår på sjørøverskuter var ikke akkurat mine favoritter for det var nesten så jeg måtte ta sjøsyketabletter for i det hele tatt å kunne spille det. Men dette er ikke noe jeg trekker i, men mer en advarsel for de som er like landkrabber som meg.

Lego Pirates of the Caribbean er et svært underholdene spill med mange nye elementer som tilføres serien, som jeg håper kommer i senere spill også. Spillet byr på seg selv og så vidt jeg kan se holder filmhistorien godt, og jeg vil også si spillet er bedre enn filmene, eller hvertfall den første som jeg har sett. Det er også morsomt å spille dette spillet sammen med en venn, men klarte ikke helt å like den nye splitscreenen de hadde lagt til. Spillet er et must for spillere som er glad i Lego spill, det er også et must for achievement huntere. Har du ikke testet noe Lego spill før så er dette et bra spill å starte på da du fort vil skjønne hva du har gått glipp av. Så trenger du et nytt spill som har glad barnevold, mye humor og som alle aldersgrupper kan kose seg med så kjøp Lego Pirates of the Caribbean.

Screenshots (19)Se flere »