MLB 2K11 anmeldelse

Benjamin har anmeldt det nyeste spillet i den populære MLB-serien.

Hvert år kommer det flere titalls med spill som omhandler sporte. Fotball, tennis, ski, snowboard, basketball og baseball. Vi har utgivere og utviklere som EA Sports og 2K Games. I tillegg til spill som FIFA, Pro Evolution Soccer, Tony Hawk og mange flere. I denne anmeldelsen har jeg anmeldt baseball spillet MLB 2K11.

Ikke for nybegynnere

La meg si det rett ut. Jeg har alltid likt MLB, eller Major Leaugue Baseball, en god del også, men jeg har aldri spilt spillene. Så denne anmeldelsen kommer egentlig rett fra en nybegynner sitt perspektiv. Men jeg har prøvd så godt jeg kan for å forstå meg på dette spillet. SÅ til dere MLB fans; ikke klag!

Det første som dukker opp på skjermen når man starter spillet er at spillet laster ned masse informasjon. Hvilke informasjon det er snakk om, er jeg ikke sikker på. Etter rundt fem minutter med nedlasting av informasjon kan jeg begynne. Menyen i spillet var rett og slett helt forferdelig uoversiktlig. Jeg skjønte så å si ingenting. Så jeg tok å utforsket menyene litt. Jeg fant ut at det var et par moduser først.

Den første modusen var karrieremodusen. Altså, som alle andre sport spill kan du lage din egen karriere. Den andre modusen var en form for treningsmodus der du kunne ta kjappe kamper slik at du ikke trengte å spille karrieremodusen for å spille kamper. Den tredje modusen var bare en liten ekstra modus. Her kunne du se hvilke personer/karakterer du har låst opp, rulleteksten og så klart innstillingene. Det er egentlig i innstillings menyen jeg brukte mest tid på. For å få oversikt over alle knappene og knappekombinasjonene satt jeg i rundt fem minutter og pugget knappene. Det var veldig ensformig. Men for å skjønne noe av spillet måtte jeg gjøre det.

Menyen var som sagt veldig uoversiktlig. Det var vanskelig å finne fram til dit man skulle og menyen var i tillegg lagt opp veldig klossete. Det var altfor mye på skjermen på en gang, jeg skjønte ikke ord over hvor jeg skulle. Så jeg brukte en god del tid på å finne ut av menyene. Det kule var at det var en haug med baseballspillere i menyene slik at jeg faktisk fant ut hvem hver av disse baseballspillene var. Jeg lærte meg navnene, hvor de kom fra og hvilket lag de spilte på. Noe jeg synes var en smule morsomt. Men når sant skal sies var disse baseballspillerne rett og slett strødd utover i menyene. Til og med navn på baseball lagene var strødd utover menyene. Kanskje det var derfor jeg brukte så lang tid på å finne ut hvor karrieremodusen var, når det eneste jeg så var baseball spiller navn på baseball lagene.

Så førsteinntrykket mitt var rett og slett; MLB 2K11 er ikke for nybegynnere av spillserien. Verken menyene, kontrolleren eller noen ting. Om du skulle skjønne noe, måtte du vite noe.

Karrieremodusen

Karrieremodusen i MLB 2K11 er så å si akkurat som alle andre sport spill sine karrieremoduser. Du velger ut en karakter (du kan lage også en om du vil). DU skriver inn hva du vil denne karakteren skal hete og hvilket baseball lag han skal trene på. Når du har gjort dette må du vente en god stund ettersom spillet må oppdateres for ny informasjon. Dette kan ta et par minutter. Når denne oppdateringen er ferdig er det bare å begynne å spille karrieremodusen.

I karrieremodusen vil man som sagt både få lov til å trene og spille store kamper. Akkurat som andre sport spill sine karrieremoduser. Her vil man få en kalender for hvor man er i året og når tid neste trening og kamp er. Denne kalenderen var svært nyttig og oversiktelig, noe derimot selve menyen i MLB 2K11 ikke var. Jeg ser godt at utviklerne hos 2K Games har brukt en god del ressurser og tid for å få kalenderen best mulig til å funke. Og det vises veldig godt.

Jo lengre man kommer utover i karrieren og jo flere kamper man spiller, jo vanskeligere og hardere blir kampene. For å få det til best mulig må man huske på å kjøpe opp nye, bedre spillere og selge gamle, dårligere spillere. Pengene får man ved å vinne kamper også må man jo selvfølgelig også huske på å betale spillerne man allerede har, altså gi de lønn. Så det er ganske mye økonomi i MLB 2K11, ikke bare spilling hele tiden.

Karrieren varer ikke så lenge. Jeg er ikke sikker på hvor mange timer jeg spilte men det var iallfall godt over 10 timer, noe som er egentlig en litt kort karrieredel. Heldigvis kan man lage en ny karriere når man er ferdig med den første, men likevel er det ikke så morsomt, ettersom det ikke ser så utrolig store endringer. Karrieren er rett og slett ganske monoton.

Du må lære

Om du er nybegynner så er det som tidligere skrevet utrolig vanskelig å komme seg inn i MLB 2K11. Og da mener jeg at man virkelig må trene seg ganske mye for å forstå seg på spillet, i alle fall på hvordan man spiller. Så jeg tipser deg at du først ser på innstillingene for å sjekke at alt ser ok ut. Deretter anbefaler jeg å ta en kjapp tilfeldig kamp, altså Exhibition modusen. Det er en såkalt treningsmodus. Når du spiller Exhibition vil ingenting lagres, denne modusen er kun for trening og når man vil ha raske kamper.

I Exhibition kan man velge hvilken vanskelighetsgrad man vil spille på, da valgte jeg den letteste, fordi i mitt syn er den letteste best for nybegynnere. Deretter kan man velge både poeng, hvilken stadion, hvilke baseball spillere og hvilket lag. Noe som var veldig flott. I tillegg sto det litt fakta og informasjon angående de forskjellige baseball lagene og baseball spillerne. Noe jeg likte veldig godt.

Det krever en god del tid og tålmodighet for å lese seg hvordan man spiller. Det vanskeligste er egentlig å få til å kaste ballen i riktig retning. Elles vil den enten bli kastet ut fra banen, bli slått eller bli tatt imot. Så dette med kontrolleren og hvordan man spiller var egentlig det vanskeligste i hele spillet. Så vanskelig at jeg måtte bruke over 30 minutter for å finne ut hva jeg skulle gjøre. Noe ejg synes var utrolig dumt.

Noe annet som jeg ble overrasket av var at man lærer utrolig mye igjennom både karrieremodusen og Exhibition modusen. Både fakta og informasjon om baseball spillerne, stadionene, baseball lagene og selve spillet, hvordan man skal spille det. Noe jeg ble positivt overrasket av. Fordi jeg har aldri spilt eller sett på en baseball kamp.

MLB 2K11 er rett og slett kun for de som har spilt de forrige spillene i MLB serien eller vet hvordan man spiller. Jeg vil virkelig ikke anbefale spillet for nybegynnere, for det var virkelig veldig vanskelig. Så om du har spilt spillene før så er det fantastisk, har du ikke, ikke kjøp.

Screenshots (6)Se flere »