Fallout New Vegas - Old World Blues anmeldelse

De siste 2 tilleggspakkene til New Vegas har ikke vært det jeg vil kalle kvalitet, så jeg var ikke så veldig begeistret for å teste den tredje pakken i serien – Old World Blues.

New Vegas: Old World Blues starter med at man finner en satellitt på en drive in kino langt sør på kartet i New Vegas wasteland, den kan man trykke på når klokka er rundt 12 om natten. Når man gjør så vil man få en beskjed om man er klar til å forlate stedet man er og dra til Big Mountain, beskjeden forteller og at man bør være level 15 for å gå videre. Dette lyttet jeg selvfølgelig ikke til som er en erfaren Fallout spiller, så jeg dro til Big Mountain som level 8 mens jeg spilte på hardcore. Det gjorde det nok en del vanskeligere enn det kunne ha vært, men jeg klarte det nå ganske så bra likevel. Ble bare en del speech challenges som jeg ikke fikk tatt, som i seg selv ville gjort historien helt anderledes. Når man så har godtatt denne beskjeden så kommer det opp en liten eller egentlig ganske lang filmsnutt over hva som har foregått på Big Mountain, at det er en forskningsstasjon hvor de tester på mennesker, både sivile og kinesiske soldater.

I det man våkner

Etter mye om og men så våkner man på et rom, man vet ikke hvor man og man skal prøve å komme seg ut derfra. Rundt seg har man en mengde små roboter av diverse fasonger som alle er ute av drift. Så finner man seg en dør hvor man kommer inn framfor 5 flygende roboter som viser seg å være forskerne på Big Mountain. De forteller deg at de har fjernet hjernen, hjertet og ryggraden din og erstattet dem med robotdeler. Mens du står der å snakker med dem en god evighet om peniser og penistær, og annen svart og pervers humor, så dukker det opp en annen robot på en av skjermene i rommet. Det er den geniale, men samtidig onde Dr. Mobius som en gang var en del av denne forskergruppen. Han kommer med en av sine taler om terror som han skal utføre om Big Mountain forsker teamet. De er naturlig nok lei av dette og inngår en avtale med meg om at hvis jeg dreper Dr. Mobius vil jeg få hjerne min tilbake som han tilfeldigvis har klart å ta over. Dette er historien i starten kort fortalt.

Etter at man har fått hovedoppdraget sitt kan man gå rundt å snakke mer med forskerteamet som består av Dr. Dala, Dr. Klein, Dr. O, Dr. 8 og Dr. Bourous. Disse vil alle gi deg noen ekstra oppdrag som du kan prøve deg på ute i det ganske så store området Big Mountain er en del av. Som nevnt tidligere så er det greit å være ganske høy level siden det er en del speech challenges som krever at du har både høy speech og høy perception, så om du har tenkt å ta noen av robot oppdragene så er det greit å ha i bakhodet.

Rommet som du våknet på tidlig i spillet vil være til din disposisjon gjennom hele spillet, her kan du sove og lagre ting du måtte finne som du vil ha med deg tilbake til New Vegas når oppdraget er ferdig. I rommene rundt ditt er disse robotene jeg nevnte tidligere, disse kan du finne oppgraderinger til ute mens du er på oppdrag og de vil så kunne hjelpe deg videre på veien som feks en auto medic som kan gi deg implanter til å snike fortere, eller en jukebox som kan gjøre så det ene våpenet ditt forandrer tone og farge. Dette er forøvrig et våpen som man bruker mye i spillet da det kan brukes til å skyte i stykker plasmavegger og andre energifelt.

Når du begir deg ut på oppdraget utenfor dette huset blir du fort møtt av fiender som det kryr av overalt, Dr. Mobios har nemlig flere hjernedøde Lobotimites (eller noe sånt) og Cyberdogs som passer på området og din vei mot den forbudte sonen hvor Dr. Mobios holder til. Dette er ikke noe særlig vanskelige fiender og de har mye stæsj man kan ta med seg som våpen, klær, mat og scrapmetal.

En ting som blir veldig slitsomt etterhvert er at Dr. Mobios roper utover området via høytalere at han har sendt ut tropper mot deg eller at området du begir deg inn på er forbudt. Det er ikke så stor forskjell på det han sier så du blir nødt til å høre de samme beskjedene flere ganger. Dette er ikke et stort minus, men ser ikke poenget med å ha det med heller.

The stuff, I want the stuff:

En ting som har vært et stort minus i de to forrige pakkene har vært at det er veldig lite å samle på og lite man kan selge, dette har de absolutt forbedret i Old World Blues, jeg vil faktisk gå så langt å si at alt fra de to andre pakkene tilsammen pluss en del mer har de prakket inn i denne ene pakken. Det var et stort pluss for oss som elsker å gå å samle ting og selge de, det er en egen robot i hybelen din hvor du kan selge ting som i starten har veldig mye penger, men etterhvert så blir det vanskelig å få solgt unna alt. Så da ble det til at jeg bare samlet det i skapet mitt og solgte det når jeg kom tilbake til New Vegas. Butikken får sjelden inn nye varer også, og det som kommer er for det meste mods til de nye våpnene som er med i spillet. Men det er ikke noe krise da det som sagt er nok å finne. Denne pakken om den hadde foregått i den virkelige verden hadde vært en drøm for de som hadde manglet sigaretter for det er pakker med sigaretter og kartonger av samme tjærefylte pinner overalt, i et hvert rom man går inn i vil man finne et eller flere produkter av denne kreftpinnen. Mentats flyter det også mye av og ikke minst scrapmetal og scrap electronics. Det er også veldig mye ammo å finne her, litt for mye for meg som spilte på hardcore siden ammo også tar opp plass i snippsekken min så ble til at jeg solgte tonnevis med ammo.

Give him to the beast

Etterhvert som man beveger seg nærmere og nærmere Dr. Mobios vil han sende sine topp kreasjoner på deg, nemlig hans roboscorpions. Disse ser mye skumlere ut enn det de faktisk er, jeg møter heller en av disse skraphaugene isteden for en levende skorpion ute i New Vegas Wasteland. Disse metall skorpionene gjorde egentlig ikke særlig skade på meg, de klyper litt, men holder seg mest på avstand og skyter laser ut av brodden sin. Et par veltenkte slag med en øks man finner i spillet tar knekken på dem lettere enn man knuser en pakke wasa knekkebrød. Vær også beredt på at de fleste fiendene du møter i denne verdenen er roboter av ymse slag så alltid kjekt å ha med seg noen pulse granater, du vil også få en rekke med nye energi våpen som gjør stor skade på dine robotfiender.

En ting som det tok meg lang tid å finne ut og som irriterte huden av meg den første timen av spillet var at det hele tiden sto på jazz musikk mens jeg spilte. Jeg kunne ikke skjønne hva de hadde tenkt ved å legge på jazz musikk gjennom hele pakken. Dette var jo så klart min egen feil siden jeg hadde vært inne å tuklet på radiostasjonene på pip-boyen min, så det var radiostasjonen som ledet med til drive-in kinoen som sto på hele veien. Følte meg ganske så dum når jeg fant ut dette siden jeg har godt over 350 timer med Fallout 3 og New Vegas til sammen.

På stedene man finner rundt omkring i Big Mountain så er det mange forskningsstasjoner av forskjellig art. To av disse stasjonene har såkalte treningsbaner hvor du skal komme deg fra A til B fortest mulig uten å bli merket av roboter, miner og laserporter. Disse var ganske morsomme, og man fikk belønninger for hver man klarte. De ble ganske utfordrende etterhvert også, og man måtte virkelig tenke strategisk for å klare dem. Det er verdt å ta de fleste av dem siden man får ganske fine belønninger etterhvert.

Nye ting i pakken som man ikke finner andre steder er 3-4 våpen, noen drakter som rustninger og andre klær. Man får mulighet til å bygge/lage sine egne skillbooks etterhvert. Det finnes nye implanter og nye fiender. 5 nye levels og nye perks.

Old World Blues er en pakke til Fallout serien som har fått tilbake en del av den sjelen som jeg har savnet i tidligere pakker. Man føler at dette er virkelig verdt pengene man har brukt på den. Det er masse man kan hamstre i denne verden og enten selge hos roboten på rommet eller ta med tilbake til New Vegas å selge der. En annen nyhet som ikke er brukt i pakker tidligere er at man kan dra tilbake til denne verden etter at man har fullført spillet, noe som trekker mye opp siden det er så mye som kan utforskes, og ikke minst selges derfra. Man kan kalle det er en egen pengebinge. Historien er veldig morsom selv om den til tider kan være litt lang, da tenker jeg på når man snakker med robotforskerne. Dr. Mobios har en en fin liten talefeil som jeg lo meg skakk i hjel av, ord som så og si uttales eller skrives på samme måte mikser han rundt med som feks reason så sier han raisin. Det er litt som å høre Megamind i filmen med samme navn om noen har sett den. Fiender og våpen er ganske godt balansert opp mot hverandre siden man noen ganger støter på store fiender som kan betegnes som bosser. Er du en fan av spillet New Vegas og Fallout serien så er denne pakken et must å få med seg da den bærer preg av og har mye av sjelen til Fallout 3.

Screenshots (6)Se flere »