Bastion anmeldelse

Da er endelig Summer of Arcade offisielt i gang, og første spill ut er det noe underlige, men unike spillet Bastion.

Da er endelig Summer of Arcade offisielt i gang, denne anmeldelsen ble litt forsinket pga de grusome terrorangrepene vi ble utsatt for i forrige uke, men nå er den nå her hvertfall. Er glad for at det er et koselig spill som Bastion jeg skal anmelde nå bare få dager etter det som har skjedd.

Bastion er et spill jeg ikke visste så alt for mye om da jeg fikk det, hadde vel sett noen bilder fra det, men er absolutt det spillet jeg vet minst om fra årets kandidater i Summer of Arcade. Syns fra bildene jeg så at det så ut som en Xbox versjon av Zelda, men det kan jeg avkrefte og takke for at det ikke var da jeg ikke er noen stor Zelda fan.

Bastion er noe helt unikt vil jeg si, det var virkelig noe annet enn jeg hadde forestilt meg da jeg satte meg ned med det. Menyen man møter når man starter spillet er helt lik mange andre arcade spill hvor man har få alternativer som start ny historie, options, achievements og liggnende. Men musikken de har valgt å legge over menyen er fantastisk, det er noen nydelige toner som kommer ut av mine høyttalere som jeg ble sittende å høre på en stund før jeg startet spillet.

Når man så velger å starte en ny historie så blir man egentlig kastet rett inni det med det samme, man har en kort videosnutt som forteller hva som har skjedd, og at verdenen man skal gå inn i er en slags drømmeverden, eller som de og sier mange ganger at det er den gamle verden. Men to ting som er veldig spesielt med dette spillet er at for det første så har man en fortellerstemme som følger deg gjennom hele spillet, og du kan tenke deg at dette kan være litt slitsomt kanskje. Men nei, det er heller den strake motsetningen, historiefortelleren setter en slik sjel og atmosfære på spillet som gjør det helt fantastisk. Første gangen det var i tillegg satt stemningmusikk på et brett og han startet å snakke så minte det meg veldig om musikken fra An American Prayer av Jim Morrisson, og siden jeg er en såpass helfrelst The Doors fan så ble brettet helt magisk for meg. Stemmen til denne historiefortelleren er skikkelig god, den bringer deg videre i spillet selv om du har planer om å slutte å spille, du vil så gjerne finne ut hva som ligger rundt neste stein slik han forteller historien for deg.

Den andre tingen som gjør dette spillet veldig unikt er måten hvordan brettene er bygd opp, for når du først starter så er det ikke store plassen du har å bevege deg på. Men etterhvert som du faktisk beveger deg så bygges mer og mer av brettet opp. Om dere husker fra filmen X-Men (husker ikke helt om det er nummer 1 eller 2) når Magneto går over et stup så bygger han veien foran seg med metallplater, litt sånn er det det fungerer her også. Man vet ikke helt hvor man skal gå og man vet ikke helt hva som ligger foran en, men så klart etterhvert kommer det jo også en del fiender i disse områdene man ikke har utforsket enda.

Personlig syns jeg spillet var litt kjedelig og ganske så vanskelig i starten, men etterhvert som man fikk mer og mer historie inn, og man fikk bedre og bedre våpen så startet spillet å utvikle seg til noe jeg virkelig satte pris på. Dette kan høres ut som en avslutning på anmeldelsen, men det er ikke rett for jeg har fortsatt en del å fortelle.

Historiedelen av spillet går ut på at man i hvert level skal finne en Core som man skal ta med tilbake til Bastion, som er den eneste menneskebyen som eksisterer. Når man har denne Core`n så plasserer man den i byens sentrum, og man kan da starte byggeprosessen av diverse bygginger som man trenger for å komme seg videre i spillet. Her samles også diverse gjenstander man måtte finne på sine eventyr som feks en vannpipe og en kjele. Husene man kan bygge er alt fra oppgraderings bygninger til kirker og butikker, og alle hjelper deg på sin måte videre i historien. Kirken hjelper deg ikke direkte, men gjør så du kan tilbe en Gud som gjør fiendene dine vanskeligere å drepe, og samtidig forer deg med mer Xp og valutaen i spillet.

Fra vannpipa og kjelen som jeg nevnte tidligere får man en litt hardere kamp, her har man 20 runder eller waves om du vil til å beseire fienden, litt som i Gears of War sin Horde. For hver andre runde så får man 100 penger, med en stor bonus på siste brett om man klarer alle 20 runder. Ganske så vanskelig i starten når man har dårlige våpen som ikke er oppgradert. En annen måte man kan tjene seg litt ekstra penger og gjenstander på i spillet er å gå inn alle våpenutfordringer som er for hvert våpen. Her har man mulighet til å vinne 3 forskjellige premier for hvor bra man gjør det, jeg har funnet ut at uansett hvor dårlig du gjør det så får du tredje plassen, og mottar en oppgraderingsdel til våpenet du bruker på den utfordringen. Noen av disse er veldig vanskelig for å få førsteplassen, mens andre er en god del lettere. Her gjelder det også å oppgradere våpnene så mye som mulig før man hopper inn i manesjen.

Man har et ganske imponerende arsenal med våpen til at det bare er et arcade spill, man starter opp med favorittklubba til hovedpersonen som jeg bare har hørt omtalt som «Kid» eller «The Kid». Så får man ei bue, og etterhvert får man både en muskedunder, machete og hvertfall 6-7 våpen til. Man har også mulighet for å bruke noe som heter secret attack som brukes ved å trykke inn RT, denne angrepsmetoden brukes bare om man har en eliksir tilgjengelig som man kan ha 3 av, men som man finner flere av gjennom historien. Secret Attacks kan være spesialangrep med de forskjellige våpen, men man kan også få feks et lite kjæledyr til å hjelpe en. Man får tak i flere ved å finne de rundt omkring eller ved å kjøpe de i butikken. Man vår valutaen i spillet ved å drepe fiender, slå istykker tønner og annet som står rundt i verdenen, og å gjennomføre oppdrag. Og som sagt tidligere så kan du tilbe guder for å få et mer utfordrende spill, men samtidig tjene deg opp mer penger. Man kan også holde inn LT for å ta opp et skjold som beskytter mot alle angrep forfra, tar man det opp rett før et angrep treffer vil angrepet heller gjøre skade på den som angriper deg, et såkalt counter attack.

Grafikken i spillet er jo helt grei, man forventer ikke så mye grafikk i et spill som dette siden det har en slik barnslig undertone så vil ikke si noe som er spesielt bra med den, men samtidig er det heller ikke noe spesielt dårlig med den så for et spill som dette så får den bare være bra. Lydene i spillet er gode, har ikke reagert på noe dårlig med de heller, men er ikke så alt for mye av dem, men det passer slik historien er lagt opp så det er bra. Musikken har jeg så vidt vært litt inne på allerede, og må kunne si der at det er noe av den beste musikken jeg har hørt i et spill noen gang, tilogmed bedre en Halo. Det er myke deilige toner hele tiden, enkelte ganger tar de enda et skritt opp og gir spilleren en helt fantastisk musikalsk opplevelse som blir veldig vanskelig å forklare, men den ga meg hvertfall frysninger på ryggen. Fortellerstemmen har jeg jo og snakket en del om, og den er også fantastisk og veldig unik måte å fortelle historien på.

Bastion er kort fortalt et utmerket spill som skiller seg ut fra mengden av arcadespill som finnes på Markedplace. Det har en godt fortalt historiedel, fortalt av en stemme som sier alt du gjør. Kan virke slitsomt, men er faktisk veldig kult og ikke minst unikt. Musikken er en reise inn i paradis, man har mest lyst til å slutte å spille og bare bli sittende å lytte. Er det et spill som burde selge soundtrack ved siden av spillet så er det Bastion. Spillet kan virke litt vanskelig i starten, men ikke la det knekke det for spiller du videre vil du finne en spill perle blant de sjeldne. Er noen svakheter i spillet, men ikke nok til at dette er et godt kjøp. Personlig syns jeg lastetidene er litt for lange til å være et arcadespill, men man får hele tiden oppdatert informasjon på lasteskjermene så det er ikke noe reelt problem. Eller er oppdragene litt korte, men her har man også mye påfyll med «Hordemode» og våpenutfordringer som bygger opp lengden på spillet. Bastion er nok et spill de fleste av oss vil like om vi gir det mer enn 30 minutter spilletid, det er unikt, det er spesielt, og det er en vakker reise for en liten gutt som vil sette verden tilbake slik den var. Spillet koster 1200 MSP og verdt hvert eneste øre.