From Dust anmeldelse

Ta opp kampen med naturens enorme krefter i et nytt Gude-spill fra mannen bak det klassiske Another World – les vår anmeldelse av From Dust her.

Eric Chahi, mannen bak det fantastiske Another World (1991) og Heart of Darkness (1998) forlot spillbranjen i 1998, for å forfølge sin drøm om å forske på vulkaner. På vei til den lille øygruppen Vanuata utfor Australias østkyst fikk han likevel idéen til et nytt spill, og han bestemte seg for at han ville lage ét siste spill.

Da Chahi i 2006 lagde idéen til det nye spillet for Ubisoft slo de til med det samme og spillet ble annonsert for offentligheten i juni 2010, og det ble her bekreftet at spillet var under utvikling hos Ubisoft Montpellier, med Eric Chahi som kreativ drivkraft. From Dust (i starten kalt Project Dust) er spillet, som kom ut av Eric Chahis hjerne på den andre side av Jorden, og det er tydelig at han er blitt inspirert av omgivelsene han befant seg i på hans reise, da spillets hovedpunkt er naturen, som på én og samme tid kan være fin, men også veldig dødbringende.

From Dust kan best beskrives som en blanding av Lemmings og Peter Molyneux’ Black & White. Som i Black & White spiller man en kraftfull Gud og i From Dust skal man beskytte et simpelt stammefolk mot naturens krefter, føre dem i sikkerhet og sikre deres overlevelse ved å gjenskape deres byer, og lære dem forskjellige magiske evner.

Spillet inneholder 13 baner og målet med hver bane er å føre en liten stamme av mennesker til en rekke totempæler, som er plasert rundt omkring. Ved disse totempæler vil de bygge en liten landsby, og dyrke jorden så frodig vegetasjon sprer seg – og dekker de nok av jorden med planter, åpnes det en passage til neste bane.

Man styrer ikke stammene direkte – man kan gi dem simple kommandoer, som f.eks. å begi seg mot den neste totempælen, og nå skal man som Gud sørge for at de kommer sikkert frem. Det gjøres bl.a. ved å bygge demninger av sand foran elver, bygge sand over vannutløp så vannstanden synker eller pøse på med sand over kraftig vegetasjon slik at man kan bevege seg over området.

Når stammen når totempælene bygger de landsbyen og med jævne mellemrom får man nye egenskaper som f.eks. kan slukke brann i landsbyene, kan gjøre vann til gele så man kan fjerne deler av vannet eller man kan senke vannstanden drastisk i elver og hav i en kortere periode – alle gode egenskaper man må bruke for å sikre stammefolkets overlevelse.

Man skal ikke bare guide stammefolket til de mange totempæler, men også sørge for at de samler nok kunnskap til å kunne overleve. Rundt omkring i landskapet står noen magiske steiner som gir stammen kunnskap om forskjellige ting, f.eks. hvordan de redder landsbyen fra en tsunami eller hvordan de takler de voldsomme forskjellene i vannivåer mellom flo og fjære. Man sender en mann ut for å lære denne kunnskapen som han tegner på en drage, som han så bringer tilbake til landsbyen. Når denne dragen henger og svever over landsbyhyttene, vil stammefolket overleve vannmasserne da de store vannmassene brekker av og brøler forbi og rundt landsbyen. Det ser forøvrig veldig imponerende ut.

De første banene er lette å gå gjennom, og de fungerer mest som tutorial baner, men etter en kort stund skrur spillet vanskelighetsgraden opp, og man må bruke de små grå for å finne ut av hvordan man hjelper sitt stammefolk. Det er ikke én enkel løsning på en gitt utfordring – da man kan velge å løse den som man selv ønsker det. Velger man å bygge en demning over elven som stammefolket skal krysse, velger man å tømme elven for vann ved å stoppe dens utspring eller velger man å grave kanaler så elvens vann går en annen vei? Det er helt opp til deg.

Det er veldig simpelt, og ikke minst ganske morsomt å endre og leke med landskapet. Med den venstre trigger samler man en viss mengde stoff opp, det kan være alt fra sand og vann til lava, og med høyre trigger slipper man stoffet igjen. Der hvor man har samlet f.eks. sand opp kommer det et dypt hull, og der hvor man legger sanden igjen kommer det en sandhaug som på meget realistisk vis flater seg ut som en skikkelig sandhaug ville gjort, alt etter som om den blir lagt i vann, på en klippe eller på en flat overflate.

Det eneste som ødelegger gameplayet litt er den til tider noe tvilsomme kunstige intelligensen hos stammefolket – et problem man ofte ser i spill av denne typen. De små mennene velger av og til noen veldig rare ruter mot totempælene – de velger ofte å klatre opp de bratteste klippene (hvilket de ikke klarer) eller å krysse en elv akkurat der strømmen er sterkest, så det er vanskelig å lage en "bru" til dem. Det kan være ganske frustrerende i starten, men etterhvert lærer man å leve med det.

I løpet av spillets 13 baner låser man opp 30 utfordringer i spillets Challenge Mode. Det er noen små utfordinger, hvor man f.eks. skal stoppe steppebrann, beskytte landsbyer, redde et bestemt antall stammefolk, og andre ting på tid. Tidene blir så postet på online ranglister.

From Dust er et slikt spill hvor den tekniske siden løfter gameplayet til et høyere nivå. Det ville ikke på langt nær like gøy å leke med elementene hvis de ikke var så overbevisende som de er her. Det ser virkelig imponerende ut når man former og leker med landskapet akkurat som man ønsker det. Vannet i en elv reagerer veldig realistisk når man heller en haug med sand ned i den – måten som vannet smyger seg utenom sandhaugen ser virkelig imponerende ut.

Rent grafisk er From Dust ganske flott, både estetisk og teknisk. Stammefolket er flott designet med noen karakteristiske masker, og landsbyenes hus er også fint designet. Landskapene er til tider direkte vakre, og vannet som renner i elvene ser virkelig flott ut. Grafikken er visse steder litt grov i kantene og animasjonene på stammefolket er litt stive og klomsete, men det er ikke noe som ødelegger spillopplevelsen på noen måte. Lydsiden er nærmest helt minimalistisk – soundtracket er inspirert av den australske urbefolkning, men det hele er så nedtonet at det nærmest blir til en ambient lydspill som passer utmerket til spillet.

From Dust er et meget spennende bekjentskap. Mange steder virker det nesten som en teknologi-demo, som skal demonstrere en ny teknologi siden friheten til å forme landskapet nærmest helt som man ønsker det er virkelig overbevisende. Gameplayet er utfordrende, underholdende og meget fritt – man kan stort sett helt selv velge hvordan man vil utføre en gitt oppgave. Det kan også være frustrerende, på grunn av den litt tvilsomme kunstige intelligensen.

From Dust koster 1200 MSP og selv om det er mange spill som er billigere enn dette, er det absolutt god verdi for pengene. Med 13 baner og 30 utfordrene Challenges, er det masse å gi seg ut på – og når man er ferdig med disse ting, kan man gå tilbake til banene igjen og leke videre med dem. Der er foresten ingen multiplayer spillmodes.

Med From Dust beviser den gode Eric Chahi at han er en av de beste spilldesignere vi har, selv om det er mer enn et tiår siden han sist har stått bak et spill. From Dust er et av de spill som alle bør prøve, og til denne prisen (og med en gratis demo på Xbox Live Arcade) er det ganske enkelt ingen unnskyldning for ikke å prøve denne lille smaragden.

Screenshots (23)Se flere »