Harry Potter and the Deathly Hallows- Part 2 anmeldelse

Benjamin har anmeldt det siste spillet i Harry Potter serien. Les hans dom!

Harry Potter spillene har gått drastisk ned helt siden de tre første spillene kom som da var basert på filmene. Etter Harry Potter og Fangen fra Azkaban har Harry Potter spillene aldri vært noe særlig. Kvaliteten har minket drastisk i tillegg har utviklerne fått altfor lite tid på seg for å utvikle et bra Harry Potter spill.

Harry Potter og Dødstalismanene Del 2 er det siste Harry Potter spillet basert på selve historien om gutten som overlevde fyrst Voldemort. Men er Dødstalismanene Del 2 like dårlig som Del 1? Det får du vite i denne magiske anmeldelsen!

Historien slutter

Harry Potter og Dødstalismanene del 2 er som sikkert mange vet slutten på historien om gutten som overlevde avada kadavra forbannelsen og mørkets herre fyrst Voldemort. Foreldrene hans ble drept, men ikke Harry Potter. Og det er dette som slutter. Historien om gutten som overlevde.

Dødstalismanene del 2 starter der del 1 sluttet. Fyrst Voldemort har fått tak i oldstaven som skal betegnes som den sterkeste staven i historien. Så nå er hans neste mål å drepe Harry. Harry, Hermine og Ronny har enda et par malacruxer de må finne og ødelegge. Deretter går turen til det siste slaget, på skolen Galtvort. Deres siste kamp er deres største kamp noensinne.

Mens alt det skjer er magisamfunnet i splittelse. Gomper (umagiske folk) blir drept og enhver som er imot fyrst Voldemort vil bli torturert og drept. Harry er i tillegg den mest ettersøkte personen i verden. Og enhver dødseter vil skaffe Voldemort Harry. Slik at Harry nå er i ytterste fare og må operere i stillhet. Fra blant annet å bryte seg inn magibanken Grimgott og dra til Galtvort.

Og til slutt, alt slutter!

Samme gamle

Dødstalismanene del 2 er så å si helt lik del 1. Samme trylleformler, samme grafikk og samme kontroller. Alt er så å si helt likt med unntak av historien og stedene man vil få besøke.

I Dødstalismanene del 2 prøver utviklerne hos Bright Light studios å lage en Gears of War-aktig Harry Potter opplevelse. Altså i-stedet for skytevåpen har man tryllestavene. Man tar dekning, på samme måte som i Gears of War, og skyter fra dekningen. Dette ble også brukt på samme måte i del 1. Og jeg ser ingenting som er annerledes.

Skytingen er også det samme som i del 1. Man kan velge en av et par forskjellige trylleformler som stuepefy, expelliarmus og et par andre. Når man skal skyte er det bare å pepre på skulderknappen (RT) så skyter man. Fiendene som man skal knekke er kun dødsetere, ingen desperanter som i del 1 er i del 2. Noe som skuffet meg en smule ettersom det er noen desperant kamper i filmen til del 2.

Man kan både løpe mens man skyter, gå i dekning og skyte i blinde, eller zoome inn med venstre skulderknapp (LT). Men jo mer du skyter når du zoomer inn, jo mindre presist blir skuddene. Dette var enkelte ganger svært irriterende når man har en flokk dødsetere på vei mot deg. I tillegg må man i enkelte trylleformler som expelliarmus og bombarda vente i et par sekunder med å avfyre neste skudd. Dette ble jeg svært irritert over.

En annen ting som er så og si ikke forandret på noen som helst måte heller er intelligensen til fiendene. Noen ganger kan de bli altfor smarte, så smarte at de faktisk infiltrerer deg, andre ganger kan de plutselig bare stå rett foran deg uten at de gjør noe, eller at de bare springer rundt i en sirkel. Det var mange ganger svært irriterende. Iallfall når det kommer rundt 10 dødsetere stormende mot deg.

Ellers har heller ikke selve dødseterne forandret seg særlig mye. Eller derimot, ingenting. Det finnes egentlig fire typer fiender i spillet. De første er vaktene med vaktuniform man må bekjempe i Flirgott banene, de neste er såkalte nybegynner dødsetere, også kalt Snatchers, som ikke har noen kappe eller noe, men som kjemper for Voldemort, den tredje er vanlige dødsetere med kapper og masker, og den fjerde er på en måte samme som den forrige typen, bare at disse dødseterne er større og tar lengre tid å knekke.

Fra film til spill

I forhold til Dødstalismanene Del 1, tar Del 2 for seg kun filmen, og bare filmen. Alle stedene som blir vist i filmen, er i spillet. Man kommer til å få dra til Flirgott banken, mysteriekammeret, Galtvang og selve Galtvort. Men noe som skuffet meg, var at det ikke var noe form for free road modus når man har fullført spillet. Altså at man kan gå hvor man vil på de stedene som er i spillet.

Ettersom filmen var en smule kort (rundt 2 timer) er spillet det samme. Det tok meg rundt tre timer å gjennomføre historiedelen. Likevel ble jeg glad for at utviklerne hos Bright Light studios ikke gikk utenfor historien som i del 1, og kun gjorde at vi spilte filmen, og ingenting annet. Det var jeg svært glad for. For om det var noe som skuffet meg veldig i Del 1, var det at spillet gikk utenfor selve historien.

Utviklerne har vært veldig gode til å designe mysteriekammeret, Galtvang, Flirgott og selve Galtvort. Likevel kunne de gjort det enda bedre. For ingen av stedene som er i spillet er ikke mer enn 70% lik de i filmen. Men slik er det med alle filmspill, eller lisensspill som de også kalles. Så det gjør egentlig ikke så veldig mye. Men som sagt, de kunne gjort det bedre.

Noe annet de også kunne gjort bedre er stemmene til karakterene. Ingen av karakterene i spillet har de originale stemmene, noe jeg ble litt flau over å høre. Det var rett og slett pinlig å høre enkelte av karakterene sine stemmer. Animasjonene var heller ikke så bra. Både animasjonene, grafikken og lyden er så å si helt lik det man hørte og så i Dødstalismanene Del 1.

Etter man har fullført historiedelen som man kan fullføre på skarve tre timer kan man boltre seg i challenge mode. Det er en egen modus som lar deg spille alle historie oppdragene, det eneste som er forskjellen er at de tar tiden, hvor mye du blir skadet og nøyaktigheten. Så det gir heller ingen igjenspillingsverdi.

Harry Potter og Dødstalismanene er så å si like skuffende som Del 1. Akkurat som i del 1 er magien helt borte. Elendig grafikk, dårlig lyd og variasjonen i omgivelsene er helt forferdelige. Man føler man går på samme sted igjennom hele spillet. Oppdragene er også helt det samme, bare komme seg ”bortover”, fra A-B, B-C osv. Mildt sagt veldig skuffende. Ingen variasjon i det hele tatt. I tillegg er mellomsekvensene gørr kjedelige. Det høres ut som at stemmeskuespillerne bare leser alt opp fra et ark, ingen innlevelse. Og når man først kommer til kamp, så varer kampen altfor lenge. Utviklerne trekker alltid kampene ut for å få spillet til å vare så lang tid som mulig. Musikken er like elendig som resten. Jeg anbefaler kun Harry Potter og Dødstalismanene Del 2 til blodfans (som meg) av Harry Potter, til alle andre: NEI!