Fruit Ninja Kinect anmeldelse

Det enormt populære Fruit Ninja har tatt spranget fra de mobile plattformene og over på Xbox 360 og Kinect. Men fungerer et simpelt håndholdt spill på Xbox?

Selv om Fruit Ninja ikke kan brife med like astronomiske salgstall som f.eks. Angry Birds kan, er det fortsatt et av de mest populære håndholdte spill siden sin utgivelse for litt over 1 år siden, det har solgt mer enn 20 millioner eksemplarer på alt fra iOS, Windows Phone 7, Android OS og Nokias Symbian. Nå har Fruit Ninja altså tatt spranget over på Xbox 360.

Fruit Ninja er et ganske simpelt spill; et spill som fungerer perfekt på en telefon når man sitter på bussen, venter på toget eller har 5 minutter til overs før man skal gå ut på noe. Gameplayet er simpelt; nederst fra skjermen flyr det ebler, bananer, meloner, appelsiner og andre frukter opp som man så skal hakke i stykker ved å føre en finger over skjermen på telefonen, som om man hadde et lite ninjasverd på fingeren. Det er simpelt, gøy og meget lett å lære. For å gjøre det hele litt mer spennende, er det i visse spilltyper blandet bomber inn i mellom de flygende fruktene som man naturligvis skal unngå, samt magiske bananer, som enten stopper tiden i noen få sekunder, gir dobbelt antall poeng i en kort periode eller fyller skjermen med ekstra mange frukter.

I Fruit Ninja Kinect er styringen naturligvis en smule anderledes, da man nå står foran sin tv og ikke sitter med en telefon i hånden. I Kinect utgaven skjærer man fruktene i stykker ved hjelp av sine armer, som man bruker som sverd – eller også sine bein, hvis man er litt sprek. Styringen fungerer ganske fint, selv om det kanskje er litt vanskeligere, og langt mer anstregende, enn i telefon-versjonene. Men det fungerer fint og på papiret er det et opplagt spill for Kinect.

Men det er et problem med spillets menyer som er laget på samme måte som i f.eks. Windows Phone 7 utgaven, hvor man, for å velge et menypunkt, skal skjære det over akkurat som med fruktene i spillet og ikke holde hånden stille over menypunkter som i de fleste andre Kinect spill. Det betyr at navigeringen i menyene er veldig klønete og man kommer ofte til å velge feil menypunkter og det er veldig irriterende. Det samme skjer i oppgraderingsmenyen hvor man får adgang til nye bakgrunner og nye sverd som er meget vanskelig å navigere rundt i.

Fruit Ninja Kinect byr på en rekke forskjellige spilltyper, uten at gameplayet endrer seg vesentlig mye av den grunn. Det er Classic, hvor man skal skjære over alle frukter – bommer man tre ganger, eller treffer en bombe, er spillet over. En annen spillmulighet er Zen, hvor man skal hakke frukter på tid, uten å måtte bekymre seg for bomber. I Party Mode kan man enten hakke frukter sammen med en annen spiller, eller mot en annen spiller. Det er dessverre ikke mulig å spille med/mot en annen spiller over Xbox Live.

De to siste spillmuligheter er Arcade og Challenges. I Arcade skal man score så mange poeng som mulig, her gir bombene 10 minuspoeng i stedet for å avslutte spillet – denne spillmuligheten er den mest actionfylte og også den mest underholdende. Challenges er en rekke utfordringer, som gis i hovedmenyen, det kan f.eks. være at man skal oppnå en bestemt score i en bestemt gamemode eller å slå en av sine venners rekord. Det er et fint utvalg av spillmuligheter og selv om det er mindre forskjell i de forskellige spilltyper, er gameplayet stort sett identisk hele veien gjennom og etter 10-15 minutter, har man sett hva spillet har å by på.

Teoretisk sett fungerer gameplayet i Kinect utgaven stort sett like bra som på de håndholdte utgavene, men når man starter sin Xbox, rydder stuen og stiller seg foran sin Kinect sensor, er det fordi man har mer enn bare 5 minutter å slå i hjel og her kommer Fruit Ninja Kinect til kort – det er ganske enkelt ikke innhold nok til at det kan holde spilleren fanget i veldig lang tid av gangen. Det er gøy sammen med et par venner, men ensformigheten gjør at det ikke er et spill man spiller veldig lenge av gangen.

Man kan godt se på grafikken at Fruit Ninja Kinect kommer fra et håndholdt spill. Ikke fordi grafikken på noen måte er dårlig, for den er faktisk ganske fin og fargerik, men er på samme tid temmelig simpel. Det gjør egentlig ikke noe for den fungerer fint og den lette tegneseriestilen passer godt til spillets litt useriøse stil. Lydsiden fungerer også fint med gode lydeffekter og et fint og passende soundtrack.

Fruit Ninja fungerer fint på telefoner, hvor man, som sagt tidligere, kan ta et par kjappe spill hvis man har litt tid til overs. Gameplayet fra de håndholdte versjonene er inntakt og styringen via Kinect er skikkelig fin og fungerer også som den skal (bortsett fra i menyene). Men skal man se helt nøktærnt på det, så får man her et håndholdt spill som på din telefon koster 6 kr. men som nå holder en prislapp på 72 kr. (800 MSP) hvis man velger Xbox versjonen. Det gjør ikke spillet dårligere, men med en pris som er 12 ganger høyere enn de håndholdte versjonene, kunne man med ha forventet at Halfbrick hadde funnet på litt mer nytt enn et par challenges og en justert multiplayer mode.

Fruit Ninja Kinect er et morsomt spill, men det er meget vanskelig å anbefale Kinect utgaven, pga. den høye prisen. Vil du spille Fruit Ninja, så last det ned til din telefon, her fungerer det minst like godt som på Xboxen, det er langt billigere løsning, som passer langt bedre til spillet. Har du ikke en telefon som Fruit Ninja kan spilles på, eller har du lyst til å hakke frukter i stykker sammen med dine venner en lørdag kveld – og vil slippe oppryddingen etterpå, så er Fruit Ninja Kinect en god og underholdende løsning.

Screenshots (9)Se flere »