Green Lantern: Rise of the Manhunters anmeldelse

Green Lantern er en av årets tegneserie helter som både er blitt filmatisert og fått et spill med samme navn. Når man tenker på filmspill så vet man jo egentlig allerede hvordan det blir, eller?

Green Lantern er en av de skikkelig gamle heltene, han så for første gang livets lys i juli 1940, og har siden da hatt flere forskjellige personer som har skildret livet til Green Lantern. Karakteren i spillet er en av de nyere i tegneserie delen, han heter Hal Jordan og har vært rundt om siden 80 tallet en gang. I ca år 2000 ble han også med i den ultimate krimbekjempende gjengen Justice League sammen med Superman og Batman blant annet. Det som er spesielt med en Green Lantern er at de har en superkraftig ring, som går for å være universets kraftigste våpen. Den kan lage alt som brukeren klarer å forestille seg som balltre, hammer, fly, minigun og en mech suit. Dette er en liten del av våpnene som finnes i spillet også, men det kommer vi mer tilbake til senere. Hal Jordan var en jagerfly pilot før skjebnen innhentet han og gjorde han om til en Green Lantern, det sies at eneste måten å kunne bli en Green Lantern er om ringen velger deg til å bli en, så det var dette som skjedde med Hal Jordan. I rekkene av Green Lanterns finner man raser fra hele det kjente univers, og det er ikke veldig vanlig med mennesker blant disse grønnkledde heltene.

Da har jeg tatt for meg en liten del av historien til Green Lantern, og fortsetter så med selve anmeldelsen av spillet. Må bare få bemerke at jeg ikke har sett filmen, så jeg vet ikke hvor nøye spillet følger historien der. Men utifra hva jeg har sett av trailere til filmen så virker det som mye mer foregår på jorda i filmen enn det gjør i spillet, der ingenting er på jorda.

Når man starter opp Green Lantern disken kommer man inn i en ganske så simpel, men likevel deilig og enkel meny. Det er ikke noe vanskelig å skjønne hvor du skal gå for å starte opp et nytt spill. Det finnes 3 vanskelighetsgrader, Poozer, Enforcer og Emerald Knight eller lett, normal og hard om du vil. Det finnes også et ekstra menyvalg, under her vil du finne diverse trailere og teasere for selve filmen sammen med noen filmklipp fra spillet. Ellers finnes det også en mulighet til å spille i co-op, dessverre gjelder dette bare som lokal co-op og er en ting som trekker litt ned. Jeg testet oppdrag 2 med 2 kontrollere siden det også er en achievement for å spille et oppdrag i co-op, og utifra hva jeg kunne se fra en ganske stillegående partner så fungerer dette utmerket. Dør den ene så har han 10 sekunder spawne tid før han er tilbake, dør begge så er det resart fra forrige checkpoint så det fungerer egentlig helt flott, men som sagt synd det ikke er online co-op for det kunne trekt spillet opp litt. Forøvrig så spiller spiller nummer 1 som Hal Jordan, mens spiller 2 spiller som Sinestro, som er en lilla alien kar med bart.

Når man starter spillet er man en nybegynner, og har ikke mange våpen enda bortsett fra doble sverd som man får opp ved å trykke X, og man har tilgang til et litt tyngre våpen som er en hammer ved å trykke Y, jeg brukte mest X siden det er de kjappe våpnene, men en kombinasjon av disse viste seg egentlig å være best så lenge man ikke hadde andre våpen. Etterhvert som man jobber seg videre inn i spillet vil man motta ca 15 forskjellige våpen, utifra disse 15 kan man ha med seg 8 i tillegg til X og Y våpnene som jeg nevner over. Man legger de ekstra våpnene inn på samme måte som man gjør i Dragon Age, altså ved å ha de på LT og RT + A, X, Y og B. Holder inne enten RT eller LT og velger en bokstav, 4 på hver triggerknapp. Syns denne måten å legge opp spesialangrepene på fungerte utrolig bra. Man kan også ved å trykke B få opp en giga hånd som kan plukke opp de fleste fiender for så å kaste dem ved å trykke B igjen. A brukes til å hoppe med.

Som jeg var så vidt var innom tidligere så finnes det en del forskjellige våpen, og bortsett fra de våpen som er nevnt i starten av anmeldelsen så kan man også kose seg med miner, skyting fra ringen, ridder klubbe, raketter, pisk og annet jeg ikke kommer på i farten. Men som man likevel ser så har man et bredt våpen arsenal å prøve seg på. Alle er ikke like bra, og man trenger litt tid på å finne ut hva man liker, og hva som får jobben gjort. Når man har nok XP samlet opp kan man bruke dette på å kjøpe nye våpen, noen får man også etterhvert som man kommer videre i spillet. Man kan også bruke XP på å kjøpe oppgraderinger til både attack, ring surge og ring power. Attack er rett og slett hvor kraftig dine vanlige angrep er altså de som brukes fra X og Y uten og holde RT/LT inne. Ring surge er hvor mye kraft hver spesialvåpen bruker, hvor mye de koster og slikt noe. Og Ring power er oppgradering for spesialangrepene slik at de blir kraftigere. Når jeg skriver hvor mye kraft de bruker så har hver Green Lantern adgang til noe som heter green power som er kraften de får sine krefter gjennom. Denne blir tom om man bruker for mye spesialangrep, men recharger 10% om du skulle gå tom, dette kan også oppgraderes hvor mye den recharger og hvor lang tid det tar. Man finner også rundt omkring vaser som inneholder denne kraften for å fylle opp fortere, også en del av fiendene man dreper inneholder denne kraften.

Man kan også finne liv og XP i krukker, de ser forskjellige ut så det er lett å se hva du får. Krukkene til kraften er grønn/gule, XP er hvite/sølv, mens helse er blå, men man plukker jo gjerne med seg det som er. Skjult i kartene kan man også finne grønne og blå meteorer, disse er veldig fine for de øker helsemengden og kraften din for alltid. Det finnes i alt 5 blå som øker helsen din og 9 grønne som øker kraften din, de blå øker med det samme, mens du trenger 3 grønne før kraften din forlenges. Du får også 40 G per type om du finner alle, så altså 80 G tilsammen for dere som er interessert i achievements.

Når det gjelder historien i spillet og for den sagt skyld undertittelen i spillet så skjønner man kanskje at dette har noe med Manhunters å gjøre. For dere som er helt med i tegneserie verden så kjenner dere nok disse igjen fra tidligere, men for oss som ikke er helt med der så kan jeg fortelle så vidt om historien. Manhunters er en gruppe roboter som ønsker å ta over universet, og for å gjøre dette må de få Green Lanterns unna først. Hele spillet starter med et angrep på planeten hvor Green Lanterns har sin hovedbase, og man må kjempe seg gjennom horder med fiender for å ta planeten tilbake. Syns starten av spillet minner mye om starten på det første Prototype spillet, uten alle våpnene man har der vel og merke. Det er vel egentlig det jeg vil si om historiedelen, jeg er ikke så stor fan av å røpe for mye av spillets historiedel som dere sikkert vet fra mine tidligere anmeldelser. Men jeg kan si at jeg syns historien var fin og svært underholdene, til tider litt repeterende, men ikke noe plagsomt likevel. Og de er flinke med å bytte på planeter slik at man får mye forskjellige landskap.

Spillet er linjert, det er ikke mye rom for å gå ut på egenhånd, men det er egentlig greit siden det heller ikke er noe kart eller kompass og det er jo ikke alle spill som trenger å være så åpne.
Måten man dreper bosser og større fiender i dette spillet, vil dere som har spilt Too Human kjenne igjen med det samme, og for dere som ikke kjenner denne perlen av et spill eller har styrt unna fordi det har fått så dårlig kritikk (av en grunn jeg fortsatt ikke forstår), så er det knappekombinasjoner som kommer opp på skjermen som man må trykke for å legge beistet i bakken. Syns det fungerer meget bra, men liker du ikke denne typen take-downs så er du også velkommen til å fortsette å slå på utysket til han faller av seg selv. Spillet lagres via checkpoint saves, dette fungerer greit for det meste, men noen ganger når man kommer til vanskelige bosser og dør så hender det at man faller litt vel langt tilbake i historien, og må kjempe seg gjennom horder med roboter for å komme til rett plass igjen, men som sagt dette fungerer stort sett selv om jeg godt kunne tenkt meg at jeg selv kan velge når jeg vil lagre spillet. Men så er det jo også greit å slippe å tenke på slike ting så det går litt opp i opp. En ting jeg skulle sagt litt om tidligere som jeg glemte helt er at for hver fiende man dreper bygger man opp en power bar, når denne er full kan man trykke inn LB+RB samtidig, og man begynner å sveve lett over bakken + at alle kreftene dine blir mye kraftigere.

Grafikken i spillet er ikke det nyeste som er å finne, men det ser faktisk ikke så halvgalt ut likevel. Mellomsekvens filmene fungerer bra bortsett fra at i noen av klippene ser man ikke munnen bevege seg i det hele tatt når man snakker, men det er faktisk den eneste buggen jeg har funnet i hele spillet også så det kan jeg lett godta. Lyden i spillet syns jeg fungerer fint, det er mye sci-fi lyder som det bør være i et slikt spill, og musikken fungerer også fint.

Jeg har egentlig ikke sagt så mye om jeg liker spillet eller ikke i denne anmeldelsen, har spart det litt til konklusjonen. Men samtidig har jeg heller ikke sagt noe særlig dårlig om spillet, slik mange sikkert hadde tenkt at jeg ville gjøre siden det er et filmspill. Men for å si det kort så syns jeg Green Lanters: Rise of the Manhunters er et svært morsomt spill, men svært få feil. Det har en morsom historie, det er morsomt å spille det, det har mange kule våpen og oppgraderinger, og det fungerer på en virkelig bra måte. Dette blir nok ingen salgssuksess av denne grunn, men utviklerne bør være stolte for at de faktisk har lagd et bra spill som 90% av spillverdenen allerede har slaktet før de har spilt det. Men har du lyst på et spill som er litt anderledes fra andre spill i denne sjangeren så er virkelig dette spillet du må kjøpe deg. I anmeldelsen har du lest om at jeg har sammenlignet det med både Prototype og Too Human, to spill som jeg er en stor fan av, men jeg vil også sammenligne det med et annet superhelt spill som jeg liker godt, nemlig Marvel Ultimate Alliance. Det er mye samme styresett med krefter og hvordan man ser karakteren som gjør at jeg sammenligner disse to, pluss at de selvsagt handler om superhelter da fra hver sin side siden Green Lantern er DC. Det jeg vil avslutte med er at dette spillet er perfekt for Achievement hunters, for gidder du å spille det gjennom på hard og i tillegg lete deg fram til alle meteorene så har du et spill som gir deg 1000 G på mindre enn 24 timer. Du kan også spille oppdragene på nytt etter at du har rundet spillet, så dette vil gjøre det enklere for deg å slå spillet på den vanskeligste graden, altså du kan selv velge rekkefølgen for hvilke oppdrag du vil spille. Men som sagt et godt spill som også fortjener karakteren det har fått.

Screenshots (23)Se flere »