Captain America: Super Soldier anmeldelse

Slåssing og akrobatikk under 2. verdensskrig høres bra ut på arket, men klarer Captain America å overbevise?

Captain America er et relativt ukjent navn for norske innbyggere, helt til nå. Etter å ha ligget i flere tiår nederst i tegneseriekassen, blir superhelten endelig vekket til live igjen. Han er klar for både film og et lite innhopp i spillmediet.

Et merkverdig prosjekt

Historien bak mannen med den tettsittende latexdrakten er heller tynn. Den handler om amerikaneren Steve Rogers, en ekte patriot med ordet Amerika i sitt hjerte. Da den 2. verdenskrig bryter ut, vil selvfølgelig Steve verve seg til den amerikanske hæren, men den gang ei. På grunn av sin svake fysiske styrke, blir han ikke utvalgt til å kjempe mot tyskerne.
Senere møter Mr. Rogers en offiser som har et hemmelig prosjekt på gang, og vår helt blir med. Prosjektet blir kalt "Operation Rebirth", og målet med eksperimentet er å utvikle en supersoldat med overnaturlige krefter, som senere skal bli kastet ut i kamp mot det tredje riket.

Det er ikke mye man får vite angående verken karakterene eller mer av historien. Man blir faktisk kastet rett ut i kamp i de tyske skyttergravene, med ingen aning hvorfor. Dette er noe «Next Level Games» burde ha tenkt igjennom før de slapp spillet ut i butikkhyllene. Hva skjer? Hvorfor er jeg her? Hvem er han/hun? Dette er spørsmål du vil spørre deg selv ofte gjennom historiedelen.

Fort glemt blant andre superhelter

Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke hadde hørt mye om superhelten vi møter i dette spillet, der grunnen var at flere helter som Spiderman og Batman hadde fått mye mer fokus på TV og film gjennom min egen barndom. Kanskje den største hovedsaken for at Captain America har blitt så fort glemt i flere år, er nok det store og tunge fokuset på landet som man finner i tittelen på mannen i kondomdrakten. Nemlig Captain America. Bare du hører navnet på superhelten vil du bli forstyrret over det sløve og overpatriotiske navnevalget som tegneserieskaperen fant opp tidlig på 40-tallet.

Har du spilt tidligere superheltspill, så er det lett å komme seg inn i spillmekanikken som brukes her. Ved hjelp av X-knappen denger man løs på nazistene, som merkelig nok ikke virker til å ha noen stø ryggrad. Slåssingen er nærmest snytt ut av nesa fra Batman: Arkham Asylum, noe som ikke kan være annet enn bra. Videre er vår helt utstyrt med et slags skjold, som bærer like farger som hans drakt, rødt, hvit og blått, som er ironisk nok de samme fargene som blir brukt i Amerikas flagg. Selv om jeg trodde at skjoldet ikke skulle bli viktig og nødvendig gjennom de mange kampene i Tyskland, så beviser Captain America at et skjold er alltid viktig å ha i baklommen. Skjoldet gir deg riktignok høyere beskyttelse, men det kan også brukes til å kastes på fiendene.

Akrobatikk på høyt nivå!

Selv om spillet fokuserer mye på nærkamper, så gir det deg også muligheten til å ta noen turntreninger. Med det, så mener jeg akrobatikk på høyt nivå over hustak eller i varebygninger, mens intetanende tyskere klør seg i håret og samtidig ser ut i løse luften. Denne sprettende og lekne delen består av å treffe en kontrollerknappen i det rette øyeblikk, for å skape en slags kombinasjon av nøyaktig timing. Det er alltid fint med et friskt pust i blant, men Kapteinen må se seg fort slått av sin storebror; Batman, når det gjelder slåssing og akrobatikk.

Superhelter trenger selvfølgelig superskurker i sitt nærvær, og det får man massevis av her. Samme som Captain America, så har også nazistene fått sprøytet inn noen ulovlige midler i både kropp og sjel. Fiender som er pansret til randen fra topp til tå, blir fort et vanlig og repeterende syn, noe som er faktisk veldig spennende og morsomt.

Det er mye å klage på over i Captain America: Super Soldier, der en av store synderne blant utviklingsteamet er sjefen for det grafiske. Selve scenarioet og karakterene ser mer ut som en billig animasjonsfilm av en leketøyssuperhelt fra seint på 90-tallet, da Actionman og Barbie-dukkene regjerte nok til å gjøre små barn avhengige av lekene. Det samme er omgivelsene, som er grå og tunge, og det blir fort nitrist å se den samme gamle datamaskinen eller murveggen i hvert laboratorium eller gate. En annen viktig sak er vanskelighetsgraden, for den er altfor enkel. Jeg selv spilte på Normal, og det tok ikke lange tiden å få fiendene ned i bakken.

Når det gjelder lyden, så er det omtrent bare positive tanker som man kan fortelle. Stemmeskuespillet fungerer helt greit. Fiendene har livvaktige og mystiske stemmer, mens selve Kapteinen har en like livløs stemme som en gråstein. Det resterende av lyden høres ellers bra ut med eksplosjoner og kampdueller.

Noe jeg opplevde ofte gjennom kampanjedelen er hakkingen når man vrir kameravinkelen rundt. Det hakker omtrent like mye som tanken om at det finnes en viss superhelt ved navn; Captain Norway finnes langt inne i Dovrefjellet.

Nok en gang kort enspillerdel

Det har nærmest blitt en vane innen lisensspill-sjangeren at enspillerdelen har blitt forkortet til de grader, og denne gangen er intet unntak. Derfor vil du tilbringe få timer alene sammen med superhelten. Det er heller ikke mye gjenspillingsverdi å finne, med unntak av alle samleobjektene man kan lete etter, som tyskerne av en eller annen merkelig grunn har lagt fra seg overalt.
Bortsett fra kampanjen, så er det også en ekstra modus lagt til, og det er «Challenge Mode». Her kan man utføre forskjellige oppgaver som for eksempel å drepe et visst antall fiender i løpet av en angitt tid, eller samle opp objekter som er spredt rundt.

Amerikas krigsikon Captain America gjør mye fornuftig og bra i sitt innhopp i spillverdenen, men har fortsatt mye å lære fra sine superhelt storebrødre. Er du en stor fan av menn i latexdrakter, så kan jeg anbefale spillet, men det er en bedre ide å vente til spillet har funnet sin plass i brukthyllen eller billigkassen, eller rett og slett bare se den nye filmen på kino.

Screenshots (8)Se flere »