Dead Island anmeldelse

| Kommentarer (11) |

Du er på ferie og er full, du finner en dame som du tar med deg. Morgenen etter forstår du at ølbrillene har lurt deg nok en gang, siden du våkner opp ved siden av en zombie som tygger på beina dine.

Omtrent slik starter Dead Island. Eneste forskjellen er at du ikke tar med noen opp på rommet, men du er drita full og presser deg gjennom folkemengder, og bøtter nedpå whisky før du kaster innpå 3 piller du stjal fra en dødende kvinne på dametoalettet. Dagen etter våkner du med en skikkelig skallebank, og ikke helt vet hva som foregår. Alt er stille som om du er den siste personen som lever på dette luksushotellet, utenfor skinner solen som vanlig og utsikten mot havet er fantastisk. Hvertfall en kort periode før det flakser døde folk forbi vinduet og balkongen din, det er da du skjønner at noe ikke helt er som det skal være, og eventyret eller skal man si marerittet starter for fullt.

Hvem skal man være, hvem skal man bli

Nå skal man velge hvem man vil være i spillet, og man har 4 karakterer å velge mellom. Enten kan man velge Logan som er god på kastevåpen som kniver, spyd og ninjastjerner, eller man man velge Purna som er god på skytevåpen (jeg valgte henne, men har fortsatt bare skutt et skudd), eller har man Xian som er god med skarpe våpen som kniver og sverd, og sist men ikke minst Sam B som er en mester på blunt våpen som økser, slegger og balltre. Alle karakterene har forskjellige mengde helse og stamina når man velger dem, Purna som jeg valgte hadde litt bedre liv enn de andre, men litt dårligere stamina. Hadde jeg visst hvor viktig stamina er i dette spillet ville jeg nok valgt noen med mer stamina, men det kan jeg gjøre ved neste gjennomspilling. Hver karakter har også sin spesielle superpower som man kan bruke når et meter har fylt seg opp, da holder man B inne i et par sekunder før alt blir rødt, og zombiene lyser ektra godt opp. For Purna innebærer dette også at man får et autosikte som finner fram til zombiene og de dør av et eller to skudd. Denne superkreften varer bare 3-5 sekunder så man må være kjapp på avtrekkeren for å få med seg noen i det hele tatt. Disse skillsene kommer jeg tilbake med mer om senere.

Loot, loot and more loot

Det er mye loot i Dead Island, er man en looter slik som jeg er så kommer man ikke så langt av gangen for det er hele tiden bagger, kofferter, skuffer og skap eller døde kropper som har noe inni eller på seg som jeg er interessert i å loote. Man får bare en gjenstand fra hver oppbevaringenhet, bortsett fra på døde kropper hvor man noen ganger får to, men det er helt greit for man har ikke uendelig med plass heller. Eller jo man har egentlig det, når man starter spillet har man 12 plasser til våpen, alkohol og medisinesker, men alt annet man plukker opp kan man plukke opp i det uendelige. Man har i tillegg til disse 12 plassene og det uendelige også plass til 150 skudd, 50 for hver våpen type. Alle disse tingene man kan plukke opp i det uendelige er ting som lim, batterier, vann, mat, mobiler, skruer, spiker og alt mulig annet man kan modifisere våpen med. Dette er rett og slett deler til oppskrifter som man kan bruke til å modifisere sine våpen til det bedre, man kan feks lage et balltre med spiker som stikker ut på fronten, eller pistoler som skyter kuler med strøm og en haug andre varianter, vil ikke nevne for mange for det er morsomt å oppleve dem selv. Som du kanskje skjønner så bruker man ikke vann og mat til å modifisere sine våpen med, disse varene brukes til diverse små oppdrag som er i spillet fordi noen ikke blir mett etter å ha spist 20 bokser med mat i løpet av 2 minutter. Neida, men dette er oppdrag som man gjennom hele spillet kan få litt XP for i tilfelle man mangler bare litt for å gå opp en level.

Lengden av noe vidunderlig

Jeg nevnte så vidt dette med våpen modifikasjoner, du finner noen av disse oppskriftene ute på øya hvor du er, men du vil få mesteparten av dem fra oppdrag som du gjør. Og ikke bare fra hovedoppdragene, men også fra de mange sideoppdrag som finnes i spillet. Etter å ha brukt 2 dager på å spille dette spillet så har jeg ikke kommet lenger en 53% i hovedhistorien, og greit nok 2 dager kan være 2 dager eller det kan være 4 timer og dagen, eller hva som helst. Men jeg har faktisk brukt så mye som 22 timer på å spille dette spillet, og jeg kan bare si at spillet er enormt. Når du starter å spille tenker du at joda dette er jo ganske så stort, men jo lenger ut du kommer jo større blir det. Og man skulle tro at et så stort spill som det er snakk om her ville ha mye loadetider, men det finnes nesten ikke loadetider i spillet. Skal man reise fort/teleportere mellom to steder slik man kan i spill som Oblivion, Fallout og Fable så er det ingen loading i det hele tatt, og det må jeg si er veldig imponerende. Den eneste loadingen som man finner er om man skal reise mellom 2 steder, altså fra øya i starten og over til byen som man må gjennom en tunnel for å komme til, på slike steder har man loading, men det er så lite at det ikke er noe man tenker på en gang.

Små ting

Vil bare slenge inn disse småtingene mens jeg husker det, to ting jeg sysn var litt kult med spillet grafisk sett er at man for det første kan se sine egne bein når man ser ned på bakken, dette er noe som ikke er så alt for vanlig i FPS spill, for det andre syns jeg det er kult at skyggen faktisk gjør det samme som du gjør, dette er også noe som ikke ofte inntrer. En annen ting med spillet er at dette er en øy som er ned mot Australia et sted tror jeg for alle biler har rattet på høyre side, og de fleste man snakker med har en australsk aksent. Er faktisk litt ekkelt å kjøre bilene i spillet når man sitter på feil side, hadde ikke trodd det skulle være noe problem, og spesielt ikke siden jeg selv ikke har lappen, men det var faktisk litt uvant. En annen ting man bruker nå og da, som jeg vil ta med i denne seksjonen, er lommelykt, denne lille lyskilden er noe jeg virkelig hater, både i spill og i virkelighet. Alt blir så mye mer skummelt med en gang man drar fram en lommelykt, men samtidig så vet jeg at jeg hadde savnet den om den ikke var med også for det er noen litt vel mørke områder i spillet hvor en lommelykt kommer godt med. En annen ting som er veldig kjekt er at du hele tiden har tilgang til din achievement progress, for hvert tiende drap så vil du få informasjon om at du feks har drept 230/250 walkers, og vet da at du nærmer deg en ny achievement.

Hvor er mekanikeren?

Dine våpen vil etterhvert bli ødelagt, da er det greit å ha muligheten til å reparere dem for man finner noen våpen man liker bedre enn andre. Personlig liker jeg best våpen som kutter av ben og armer lettere enn feks store klubber som bare knuser hoder. En litt hard og kvalm setning egentlig, men man kommer ikke utenom slike ting i Dead Island da dette er en stor del av spillet. For å reparere et våpen må du finne deg en reparasjons benk, herfra kan du bruke penger som du har funnet eller tjent deg opp på å reparere dine våpen, oppgradere dem så de blir sterkere både i kraft, penetrering og holdbarhet. Du kan også lage våpen her som jeg har vært inne på tidligere, det er her alle dine modifikasjon oppskrifter blir lagret, og du kan se ut fra oppskriftene hva du trenger for å modifisere et våpen. Feks så er oppskriften på en molotov cocktail; 2 flasker med alkohol og en fille.

Noen våpen er etthåndsvåpen og andre er tohåndsvåpen, etterhvert får man også skytevåpen. Etthåndsvåpnene bruker lite fatuige og er stort sett ganske så effektive for å kutte av lem, mens de litt tyngre tohåndsvåpnene bruker mye fatuige og er veldig dummer å bruke i store klynger med zombier da man som oftest vil dø, disse våpen typene er best å bruke på litt større zombier som man ikke vil ha for mye nærkontakt med. Kliner man til med en slegge et par ganger i armen på en Thug, som de større zombiene heter, så vil han knekke armen og vil ikke kunne bruke den for å slå deg. Du kan gjøre det samme i beina, men da utsetter du deg selv for litt mer fare når du utfører angrepet. Jeg pleier å knekke begge armene hans så han ikke har noe annet å angripe meg med enn hodet sitt, og det er så klønete at han aldri får inn noe nikk. Andre måter for å drepe en Thug eller noen av de andre typene med sterkere zombier er å kaste våpen på dem, holder man inne LT så man får opp et rødt kryss og trykker så RT, vil våpnet bli kastet inn i kroppen til zombien. Dette fungerer best med kniver, sverd og macheter, men du kan kaste en slegge på han også om du ønsker det. Man kan også kaste gasstanker på zombiene som man finner rundt omkring, disse kan ta skytes på eller man kan kaste sine våpen på den for å få dem til å smelle, dette er en veldig kraftig måte å ta ned den verste type zombier eller store klynger.

Vil jeg beholde mitt favorittvåpen?

Dead Island bruker som så mange andre spill checkpoint saving, jeg er ikke noen særlig stor fan av denne måten å lagre på, men jeg syns det fungerer utmerket i Dead Island. Grunnen til dette er fordi de lagrer alt, dør man så spawner man der hvor sist save skjedde akkurat som man er vandt med fra andre slike spill. Men forskjellen ligger i at alt du har foretatt deg fra sist du savet til du døde er også lagret slik at du slipper å gjøre alt på nytt igjen, har du drept en vanskelig zombie etter at du lagret sist så er han også død etter at du har loadet fra den siste checkpointen. Så om du har kastet favorittvåpenet ditt inn i en fiende som ikke døde, men du dør så vil våpenet fortsatt sitte i denne fienden når du kommer tilbake fra spawningen.

Mr. Experience

Måten man tjener Xp på i Dead Island er mange, man får egentlig XP for stort sett alt man foretar seg. Åpner jeg en bag og tar ut pengene fra den så tjener jeg litt Xp, brekker jeg begge armene på en zombie og kutter av han hodet så får jeg Xp for alle tre (u)dådene, har jeg drept så mange zombier eller kjørt mange nok mil med bilen min slik at jeg klarer en challenge så får jeg mye Xp. Så det er ikke noe problem å gå opp i level eller å klare challenges for du har en challenge for omtrent alt du foretar deg, og når du klarer de så får du som sagt mer Xp. Når du går opp i level så skjer det 3 ting, for det første så får du mer helse, for det andre får du velge deg et skill point og for det tredje så går også zombiene opp i level så de blir vanskeligere å drepe. Men det har ikke så mye å si for du er blitt så flink til å drepe zombier uansett så litt ekstra motstand blir bare morsomt. Når det gjelder skillpoints så har man en del å velge i, og det er mange kule, men og noen skikkelig kjipe. Man har tre skill trær som man velger fra, fra det første treet velger man skills som har med din superkreft å gjøre for å gjøre den sterkere rett og slett, på det andre skill treet har man ting som gjør dine våpen bedre, og på det tredje treet har man det som gjør personen du er bedre som feks mer fatuige, mer inventory plasser og slike ting.

Forskjellige typer døde

Det finnes mange forskjellige typer med zombier på Dead Island, og noen er lette å hamle opp med, mens enkelte krever litt mer tankegang for å få has på dem. De første man møter som man også møter gjennom hele spillet er Walkers, disse er treige og lette å få has på, men slipper man de for nærme så slår de hardt. Det jeg pleier å gjøre er å vente til de er nesten innpå meg så trykker jeg LB som er spark, dette setter dem litt ut så da angriper jeg med en sigd eller lignende lem kutter så er de nede i løpet av kort tid. En annen type zombier man blir godt kjent med er infected, dette er etter min mening de mest slitsomme, de løper utrolig fort og kommer ofte i klynger på 3-4, de slår deg hyppig og får du dem ikke unna er du død i løpet av sekunder. Bruker mye spark på disse også. Så har man de jeg så vidt har nevnt tidligere, nemlig Thug`s, disse er litt større både i høyde og bredde enn de andre, og de slår jævlig hardt så her er det greit å holde avstand eller å knekke armene deres, de er veldig treige så når man kjenner rytmen deres så er de svært lette å drepe. Ram er en annen type zombier, de er kjempe tøffe og utrolig dumme, de er ikledd en tvangstrøye og kommer løpende mot deg for å stange deg. Blir du truffet 2 ganger så dør du om du har fullt liv, men det beste er bare å hoppe unna like før de treffer deg, snu deg og slå de noen ganger mens de er forvirret. Gjenta noen ganger og han faller til bakken som et korthus.

Suicider sier seg kanskje selv, det er en stor klump av en zombie som hele tiden går rundt og ler, kommer man for nærme han så sprenger han. Holder man avstanden og kaster 2 kniver på han så er han ikke noe problem lenger. Floaters derimot er litt mer hardhendte, de er store feite karer som spyr syre på deg, men de er treige så kommer man seg bak de er det bare å stikke og stikke med et kjapt våpen til de ligger i bakken med fettet utover alt, eller ta de ut på avstand med skytevåpen. Den siste rasen med zombier er noe som heter Butcher, denne zombien har jeg ikke truffet på enda så han kan jeg ikke si noe om, men utfra navnet så kan jeg jo si at jeg ikke akkurat gleder meg til å håndhilse på han. En ting jeg liker med Dead Island når det gjelder karakterene er at de bruker veldig mange skins så det er sjelden å se to like samtidig, og man har både damer og menn, og noen ganger ungdommer faktisk. De blander også alle disse rasene sammen så det er flere typer som angriper deg samtidig, veldig kjekt og veldig skummelt. Jeg fikk sms noen ganger mens jeg spilte dette spillet, og jeg hoppet nesten opp i taket for jeg skvatt så sinnsykt, man sitter veldig intenst når man spiller dette for man vet ikke hva som lurer rundt neste hjørne. Og jeg må si jeg er litt sliten i kroppen i dag etter 22 timer mer eller mindre i strekk gjennom de 2 siste dagene.

Lite bugs

Som dere kanskje så la jeg ut en nyhet om bugs i Dead Island på Xboxlife i går, jeg kan ikke si at jeg har opplevd det samme. En av de første tingene som slo meg var faktisk hvor bugfritt det var, og ble overrasket når jeg så at det var mye bugs i det og at flere anmeldere så spillet som halvferdig. Vet ikke hvilke konsoller de spilte på, men Xbox versjonen ser svært ferdig ut, og har nesten ingen bugs i det hele tatt. Jeg har funnet to bugs som jeg mener ikke ødelgger gameplayet i det hele tatt og vil derfor heller ikke sette ned karakteren jeg gir. Den ene var at lyset fra solen skinte inn som et lasershow i den ene hytten jeg var, jeg var her i max 2 minutter så vi ikke si det stedet har mye historietid i spillet. Tar du ikke sideoppdraget vil du ikke komme til dette stedet i det hele tatt om du ikke er ute på looting da. Den andre feilen er litt irriterende, men det finnes veier rundt den. Når du er i en butikk og skal selge unna noe av det du har funnet, og er i den visningen som viser alt du har i ryggsekken din, når du så trykker på noe du skal selge så spretter «pilen» til et helt annet sted i ryggsekken din etter at du har solgt gjenstanden du trykte på. Så om du hadde flere av denne gjenstanden så må du da lete deg frem til den igjen, men om man trykker på LT/RT for å få opp de forskjellige rommene så er ikke dette noe problem lenger. Dette er de eneste to tingene jeg trekker ned på, og syns det er såpass lite at det ikke vil forandre helhetsvurderingen av spillet.

Samarbeid er som gull i munn

Dead Island er et spill som er perfekt å spille co-op i, det er lagd til det rett og slett. Du har spille opptil 4 personer sammen, og om du ikke har noen å spille med så vil det hele tiden mens du spiller komme en beskjed i høyre hjørne om at den og den personen er på samme område som deg, så om du vil kan du klikke høyre på D-padden og bli med denne personen. Ganske kjekt egentlig. Man kan også bytte våpen med de man spiller co-op sammen med, og ta disse våpnene med seg over til sitt spill. Jeg spilte ikke så alt for mye co-op da jeg ikke kjente noen som hadde spillet enda (naturlig nok siden det kommer 9/9), men jeg spilte det såpass at jeg fikk vite at man ikke trenger å være i nærheten av hverandre om dette skulle være noe man ønsker, jeg var hele 500 meter unna han jeg spilte sammen med uten at det var noe problem, vi gjorde forskjellige oppdrag tilogmed. Så man har hvertfall to valg når man spiller co-op, enten gjør man det som jeg gjorde det og være langt fra hverandre og ta egne oppdrag eller så får man holde sammen og ta de samme oppdragene. Er jo også mulig at to og to holder sammen og tar oppdrag på den måten. Må si jeg likte denne måten å spille på veldig godt for hadde vært rart om man skulle ta et åpent spill som Dead Island og lukke det når man først spiller co-op.

Grafikk og lydbilde

Grafikken i Dead Island er vakker, man har virkelig lyst til å reise til en sydhavsøy når man først ser utsikten fra hotellet, dette er selvfølgelig før man ser døde kropper stupe fra hotelltaket. Grafikken er detaljert, man ser rynker og tårer i ansiktene på folk, og man ser flerrer og bitemerker i aniktene og kroppene til zombiene. Men grafikken hadde ikke hatt mye å stille opp med om det ikke hadde vært for det fantastiske lydbildet som er i spillet, man hører bølgebrus, vinden i trærne, en zombie som ler noen kvartaler unna, folk som skriker, bil lyder, eksplosjoner, skytevåpen, lyden når du kutter av et bein/arm og blodet spruter ut. Det er skikkelig vakkert, kanskje litt feil ordvalg igjen, men sånn er Dead Island.

Dead Island er et meget bra og flott spill som man kan sitte evigheter med, ikke bare fordi det er såpass stort at man må sitte evigheter med det, men også fordi det er så mye man kan utforske og mange mange man kan drepe. Man ser klart hvor Dead Island har sin inspirasjon fra, spill som Dead Rising serien, Fallout serien, Left 4 Dead serien og Far Cry serien har hatt en tydelig innvirkning på skaperne av spillet. Når det gjelder Left 4 Dead og Dead Rising som begge er zombie spill så har Dead Island gjort det en del bedre enn dem begge, man ser mye Left 4 Dead i Dead Island, men der som Left 4 Dead tapte stort var nettopp i historiedelen som jeg syns de nesten ikke har noenting av, der har Dead Island gjort det stort og har en dyp og lang historie som vil holde deg nyskjerrig gjennom hele spillet. Når det gjelder Dead Rising så har de den tida som gjør at spillet mister mange stjerner hos meg, dette tidspresset har ikke Dead Island slik at du kan ta deg tid til å kose deg med våpnene som du har lagd, noe du ikke kunne gjøre i Dead Rising pga tidspresset. Men en ting er sikkert Dead Island er et av de voldeligste spillene jeg har spilt noen gang, og da snakker vi en 27 år lang spillhistorie her hvertfall. Man kan dele opp en zombie så han ligger der i 6 deler, hode, 2x armer, 2 x bein og overkropp, man kan også dele beina og armene opp i to igjen, men da blir den ene delen ofte bare gørr og blod som ligger utover. Blod er det veldig mye av i spillet, etter at du har slaktet 3-4 zombier så ligger det en dam igjen med blod. Er det noe spill jeg ville satt 18 års aldersgrense på i disse dager så ville det nok vært Dead Island, og spillet har jo også en 18 års aldersgrense så sånn sett er det greit. Spillet er som sagt grafisk vakkert, lydene er utmerket og som jeg ikke nevnte i lyd delen så er det også veldig mye bra musikk i spillet som bygger opp en veldig trist atmosfære. Slik jeg har sett det har spillet minimalt med bugs og feil, og jeg vil ikke trekke for noe jeg ikke har sett så denne gangen blir det en karakter jeg veldig sjelden setter, men som jeg mener Dead Island så absolutt fortjener. Og som dere og vil se når dere får spillet så er det igjen morsomt å drepe zombier.

OPPDATERING: Har satt ned karakteren 1 hel karakter pga litt lite gjennomtenkte løsninger i co-op, nå som jeg har spilt det i 15 timer så ser jeg at spillet ikke fortjener en karakter 10, så er nede på 9 nå. Man får ikke lik Xp begge parter når man spiller og det er litt teit, + at det er flere bugs og grafiske feil når man spiller i coop enn det er i singelplayer så det trekker litt ned. Men selv om det er noe flere feil i co-op delen enn det er i singelplayer delen så er dette fortsatt en av årets beste spillopplevelser, og det bør oppleves.

Screenshots (46)Se flere »