Cars 2 anmeldelse

Barnespill kommer i så mange varianter nå om dagen, noen mer usaklige enn andre. Hvorfor har tegnefilmer, barneprogrammer og barnespill forandret seg så mye de siste årene?

Dette er spørsmål som vi ikke skal svare på i denne anmeldelsen, men som kunne vært et morsomt tema å ta opp i forumet likevel. Når det kommer til Cars 2 så holder de en ganske så nøytral rolle i forhold til tidsalder av leker, slik de ser ut så kunne de godt ha vært en del av min barndom på midten av 80 tallet. Men nok om det for det er jo ikke leker vi skal anmelde denne gangen, men spillet Cars 2 som kom noenlunde samme tid som filmen kom. Nå har jeg ikke sett filmen, men vil nok si at spill og film ikke har så alt for mye med hverandre å gjøre likevel for det hadde i så fall blitt en kjedelig film. Men når det er sagt så er ikke spillet kjedelig, men en film ville blitt kjedelig om den var lagt opp på samme måten som spillet. For å sammenligne spillet med noe annet så vil jeg si det ligner mest på Blur, men også Disney produserte Split Second og ikke minst Mario Kart.

I Cars 2 er hovedmålet ditt å klatre oppover på spionstigen og bli den ultimate spion, for å bli det må man låse opp nye steg av stigen, og for å gjøre det må man kjøre billøp, og helst vinne for å klatre fortest mulig. Man får nemlig forskjellig poengsum for hvilken plass man kommer på, og man har et visst mål for hvert platå som man ønsker å nå.

Når man starter selve spillet har man muligheten til å velge utallige språk blant annet Norsk og Engelsk, men også språkene til våre nordiske naboland. Man starter spillet ved å velge seg en av karakterene fra spillet, og ikke minst filmen. Man har ca 15 karakterer å velge i fra starten, men åpner etterhvert opp for nye karakterer som man kan spille og vil til slutt sitte igjen med 25 forskjellige. Man kan også laste ned en haug med nye karakterer om man ikke klarer seg med disse 25. De alle har norske navn om man velger norsk språk slik som jeg gjorde som feks Lynet McQueen eller Kranbilen Bill, som også er de to heltene i spillet såvel som i filmen. Jeg har aldri vært noen stor fan av å dubbe spill og filmer, men syns likevel det var en viss sjarm å spille dette spillet på norsk (har faktisk ikke testet det på engelsk enda).

For å komme seg videre i spillet må man gjennom en simpleste tutorialen jeg har vært borti noensinne, men dette er jo et barnespill så hva kan man forvente. Tutorialen lærer deg hvordan du skal svinge, bremse, sladde, bruke nitro og alt annet som man gjør i spillet. Den setter det også inn i hvordan du går opp i level, litt som jeg har prøvd å lære dere gjennom denne anmeldelsen.

Dere spør dere kanskje hvorfor disse søte bilene fra den første filmen plutselig har blitt spioner, dette skyldes den onde Professor Z som har gjort seg den mening å ta over verden, sammen med sine onde småbiler. Siden dette skjedde så ikke Lynet McQueen noen annen løsning enn å samle gjengen, og få de inn på spionskole alle som en, tilogmed Kranbil Bill.

Når selve spillet starter så er det akkurat som et hvilket som helst annet bilspill egentlig, man har et sett med baner som man må gjennom for å komme seg videre til neste nivå. Når man åpner neste nivå så åpner man også for en ny bil og nye baner. Eneste forskjellen i Cars 2, er at de kaller det for klareringsområder. Det å kjøre løpene i Cars 2 er faktisk veldig underholdene, og man har tilgang på en god del våpen som ligger rundt på banen som man kan bruke på sine motstandere. Man har det klassiske maskingeværet, raketter, EMP, olje og miner. Mange av våpnene kan også skytes bakover om man trekker styrespaken bakover, både maskingevær og raketter fungerer begge veier. Om man ikke er fornøyd med veien man kjører kan man også ta utallige snarveier i spillet, som oftest finnes disse ved at man ser andre kjøre dem. Man kan også kjøre baklengs og på to hjul om man føler seg litt i det akrobatiske humøret, dette gjør også så boost meteret øker betraktelig så man kan bruke nitro boost om man trenger litt mer fart. Sparer man så man har fullt opp med boost kan man trykke to ganger på X slik at man får superboost, i tillegg får man også et rødt skjold som dekker hele bilen som vil dytte unna andre biler om de kommer i nærheten. Man kan også dytte unna biler om man ikke har dette skjoldet, ved å kjøre opp på siden på en annen bil og trykke til en av sidene med høyre styrespak.

Modusene man finner i spillet er som man finner i de fleste andre spill av denne typen:

Angrep: Man skal skyte i stykker så mange skranglekasser som mulig, altså små biler.
Overlevelse: Man kjører et vanlig løp og skal drepe en bil som kjører foran, men for å komme videre må man også kjøre over batterier for å beholde livet. Om å gjøre å holde ut lengst mulig.
Kampløp: Vanlig race, bare at man bruker våpen mot hverandre.
Jakt: Her starter man alene også kommer det inn mange biler som man skal kvitte seg med, disse kommer i 5 waves så det kan sammenlignes litt med Horde i Gears of War.
Løp: Vanlig race uten våpen.
Arena: Her er det om å være sist igjen etter å ha kræsjet i stykker dine motstandere. Dette er bare multiplayer så har ikke testet det.
Splitter, er jeg usikker på hva er siden det bare er multiplayer som jeg ikke har testet.

Man kan jo lure på hvorfor jeg ikke har testet multiplayeren i dette spillet, men det har sin enkle grunn at det bare er lokal multiplayer, og jeg har ingen å teste lokal multiplayer med så da droppet jeg det heller. Det er et minus i spillet at de ikke har online multiplayer, men dette har sikkert noe med at det er et barnespill.

Cars 2 er et artig lite spill, det tar ikke så alt for lang tid å spille gjennom det, man kommer seg gjennom i løpet av den dag. Men tror ikke dette har noe å si for barn for de ser jo samme filmen om og om igjen samme dag også så. Jeg liker at det er mer likt Blur enn det er likt Mario Kart, da det allerede finnes så mange kloner av det. Liker også at man har har andre muligheter enn våpen å ta ut fienden sin på slik at man kan velge taktisk hva som er best der og da. Bra at det er såpass mange moduser som det er, ellers tror jeg dette ville vært et litt for repeterende spill. Men det fungerer faktisk veldig bra med hvordan det er lagt opp 4-5 moduser på hvert nivå. Tar kanskje litt lang tid å komme videre til neste nivå noen ganger siden man må spille de samme banene flere ganger selv om man har gull på alle. Spillet fungerer fint for personer i alle aldre, men må nok sies å fungere best for de minste siden jeg heller spiller en omgang med Blur framfor Cars 2.

Screenshots (16)Se flere »