Marvel vs. Capcom 3 - Fate of two worlds anmeldelse

Fargesprakende hurtig tegneserie action, det er Marvel vs. Capcom 3 forklart på en enklest mulig måte.

Hva forventer man av ett spill som Marvel vs. Capcom 3 egentlig? Jeg forventet ikke stort skal jeg være ærlig, jeg hadde spilt nummer 2 på Xbox Live Arcade, og likte det egentlig ikke noe særlig. Men følte jeg fortjente å gi serien en ny sjanse siden den har fått veldig god kritikk i andre medier. Har jo vært flere spill i fortiden jeg har gitt en ny sjanse, og endt opp med en utrolig spillopplevelse. Men de spillene var jo en del dypere enn Marvel vs. Capcom 3.

Når det kommer til slåssspill sjangeren så finnes det ganske mange sterke kandidater for hvem som egentlig er best, og alle har hver sin gruppe med fanboys/girls. Jeg er da medlem av de som elsker Mortal Kombat serien, mens Norbin heller mer mot Tekken serien. Jeg liker slåssespill egentlig, men i lengden blir det litt kjedelig og mange av mine venner blir helt sinnsyke om de taper. Men det er vel også en del av sjarmen med denne sjangeren.

Smak på neven min

Den evige menyen

Etter å ha oppdatert Marvel vs. Capcom 3 får man en beskjed om at det er veldig mye blinking i spillet så folk med epilepsi burde være forsiktig med å spille det. Så følger en ganske så heftig intro film av noen av karakterene, denne er lagd som en tegnefilm og er meget vellagd. Menyen er også vellagd, det er her man velger hvilken vei man vil gå videre i spillet (sier seg selv). Man kan velge å spille Offline Mode som består av Arcade, versus, training og mission. Eller man kan velge Xbox Live som har ranked, player eller lobbyplay. Eller man kan se på gallery eller settings fra hovedmenyen.

Du kan også trykke RB i hovedmenyen for å få opp en ekstra meny hvor du kan stille inn karakteren din med avatar du vil bruke (mange å velge mellom), du kan også velge en personlig banner, litt som i Black Ops. Du starter med ett par stykker og etterhvert som du klarer å slå spillet med forskjellige karakterer eller får en viss poengsum, så vil du åpne opp flere. Du kan også sette sammen et lag med 3 karakterer fra denne menyen som du vil bruke i arcade mode. Pluss at du har tilgang på stats fra denne siden, eneste som er dumt med stats siden er at du ikke kan se hvor mye PP (XP) du har tjent opp, kunne faktisk ikke finne noe sted hvor man kan finne denne informasjonen.

Hvordan i banan himmelens rike funker dette

I offline mode blir det til at man spiller Arcade Mode, eller hvertfall ble det det for meg. Prøvde meg på Mission også ett par ganger, men skjønte aldri helt hvordan det fungerte. Poenget med Mission er at du skal lære deg forskjellige triks til alle karakterene i spillet, jeg gjorde triksene riktig, men ingenting skjedde. Fikk bare en grafitti slengt i trynet hvor det sto Cool og en kommentator som sier det samme. Må vel si det var denne moden jeg var mest skuffet over og som trekker kraftig ned på karakteren, hadde forventet meg en Mission mode alla det jeg er vandt med fra Mortal Kombats senere spill, at man spiller ett slags rollespill og må sloss for å komme seg mot toppen.

Svettestinkende morsomt

Derimot Arcade mode var noe helt annet, i starten var det ganske vanskelig selv på very easy, men etter å ha prøvd det ett par ganger og har funnet ut litt om knappeoppsett og triks, så ble det faktisk svært underholdende. Man starter ved å velge mellom Normal eller Simple knappeoppsett, om du ikke er en hardcore Marvel vs Capcom spiller vil jeg foreslå å velge Simple her for Normal var egentlig ganske så vanskelig. Det er nok smart å sette seg bedre inn i Mission delen om man vil gå for Normal for å klare å skjønne de litt vanskeligere triksene.

Etter å ha valgt knappeoppsett velger man hvilken vanskelighetsgrad, tid man vil spille og hvor mye skade angrepene gjør. Jeg valgte som oftest very easy, 99 sekunder og highest damage for å komme meg fortest mulig gjennom kampene, men det er forskjellig hva man liker. Så skal man velge karakterer, enten kan man trykke LB og velge en ferdig oppsatt trio som man selv lagde fra RB menyen fra hovedmenyen, eller man kan velge 3 stykker fra karakter kartet. Her finnes det 16 stykker å velge fra hos Marvel og 16 stk å velge i fra Capcom. Man har feks karakterer som Wolverine (selvfølgelig), Taskmaster, Ryu, Akuma, Zero, Iron Man.

En skikkelig overhøvling

Etter at man har valgt sine karakterer gyver det løs 3 mot 3, eller 1 mot 1 om gangen, men om en dør så rykker en ny en inn. Spillet går fort så man kan slite litt med å henge med i starten, eller kanskje det bare er alderen til testeren som begynner å slå inn, ikke vet jeg. Men om man har valgt Simple knappe oppsett så har man mye moro man kan lære seg ganske så fort, trykker man B etter å ha opparbeidet seg på en powerbar nede til venstre, vil karakteren gå inn i en slags supermode og banke motstanderen sin sønder og sammen.

I denne moden vil man fort skjønne hvorfor man får en epilepsi advarsel før spillet startet, for her blinker det verre enn på Oslos verste tekno diskoteker en sen lørdags kveld. Man kan også trykke LT da vil det samme skje at karakteren banker møkka ut av motstanderen, men forskjellen er at nå får karakteren også hjelp av de to andre på laget.

Dette er en veldig effektiv måte å knuse en sterk motstander på, men funker ikke på bossen, da kan du bare bruke B knappen. Y knappen er også ganske viktig i dette spillet, her har hver karakter sin egen signaturslag, feks Deadpool som drar fra pistolene sine og skyter på motstanderen samtidig som han sier bangbangbangbang, ganske så festlig. Holder man inne Y derimot vil karakteren utøve en raskere og mer effektivt slag, spark eller dytt. Verdt å teste ut de forskjellige for å se hva som passer deg best.

En suppe av effekter

Mellom hver kamp blir karakterene bladd over til neste side i et tegneserie blad, og på neste side venter en gjeng med 3 nye karakterer. Dette er en veldig kul effekt syns jeg, en fin måte og fremheve at det faktisk er ett tegneserie spill man spiller. Grafikken i spillet generelt er veldig vakker, minner veldig om grafikken i Borderlands eller XIII som var ett tegneserie spill noen år tilbake. Lyden også er herlig og man blir dratt inn i spillet sammen med spillets fargeorgasmer. Som fortalt tidligere så tar det litt tid å komme inn i spillet, men når man først er inne så er det vanskelig å komme seg ut. Man blir sittende selv om det blir veldig ensformig i lengden.

Slowmotion Achievements

Achivementene i spillet er en egen historie, man kan lett få 300 gamerscore ved å spille ett par-tre timer på very easy i arcade mode. Går nok enda fortere i normal da man vil få mer PP (XP). Men samtidig så er det vanskeligere å utføre triks på normal så det utligner seg kanskje. Men en annen ting med achivementene i dette spillet er at de har en veldig delay, som oftest tar det 15-20 sekunder før du får den etter at du har utført det du må gjøre for å få den. Så er det noe man prøver på og man ikke får den så vil man med det samme tenke at den er glitchet, men den kommer bare gi den litt tid.

Slik blir fremtidens krig

Xbox Live slet jeg en del med å klare å få til. Først prøvde jeg Lobby play hvor man kan spille opptil 8 spillere. Kom inn i lobby, fikk min achievement for at jeg sto i lobby, men kom ikke videre. Det ser ut som det er en slags turnering hvor den ene går videre, men det funket ikke helt som det skulle i tilfelle for jeg fikk aldri spille. Så det hoppet jeg ut av etter en stund.

Så prøvde jeg meg på ranked match, der prøvde jeg vel å komme inn 5-6 ganger, men hver gang så feilet det så det fikk jeg aldri prøvd. Så valgte heller player match, og der fikk jeg sannelig være med. Valgte å sette filteret på å bare søke etter spillere på min egen rank, så jeg fikk slippe å spille mot en hardbarka Marvel vs. Capcom spiller.

Jeg hadde ikke store troen på å vinne uansett, men måtte jo nesten prøve siden jeg ikke fikk testet versus mode (lokal 1 mot 1). Jeg møtte en spiller som var klart bedre enn meg, han banket Wolverine og Iron Man sønder og sammen med en karakter mens jeg bare fikk fjernet 50% av hans helse. Så nå var jeg sikker på at slaget var tapt, men det skulle vise seg å være en løgn. For når jeg satt inn Hulken så ble det ikke så lett å være han likevel, Hulken moste hans 3 spillere i løpet av ca 15 sekunder og jeg vant kampen. Ganske så morsomt siden jeg ikke hadde brukt Hulken så mye i Arcade mode. Så om du skal spille Live for første gang så anbefaler jeg deg å bruke Hulken, kanskje han vil hjelpe deg også.

Marvel vs. Capcom 3 – Fate of Two Worlds er så absolutt et morsomt spill, og det ga meg et nytt syn på denne sjangeren som jeg ikke kjenner så alt for godt utenfor Mortal Kombat universet. Det har god grafikk, kraftig lyd, en herlig karakter stall og mange fete triks.

Men det er noe som fortsatt mangler, jeg vil kanskje si det mangler sjel. Storyen er syl tynn, og de kunne gjort veldig mye mer ut av den. Likte feks bedre storyen i Mortal Kombat vs. DC som kom for noen år siden, og ikke bare fordi det er Mortal Kombat, men de hadde hvertfall prøvd å lage en story. Likte heller ikke mission mode som jeg ikke forsto særlig av, og selvom jeg hadde skjønt det så hadde jeg heller ikke likt det. For det man faktisk gjør i mission mode er å lære triks, og det var det jeg trodde training var til for. Arcade mode er herlig, og man kan spille det en god del timer før man blir lei. Men når man først blir lei så er det godt å kunne sette på ett mer rolig spill uten alt for mye blinkende diskolys og skrikende karakterer.

Det skal mer til enn japanske anime damer med store bryster for å lage ett produkt med sjel.
Screenshots (24)Se flere »