Skydrift anmeldelse

Har du noengang spilt Split Second eller Blur og tenkt, dette hadde vært utrolig kult om var i luften istedet. Vel nå har du sjansen til å finne ut om det faktisk er det med spillet Skydrift.

Før jeg testet Skydrift så hadde jeg så vidt lest litt om det et par måneder før, så jeg visste ikke helt hva som ventet meg ute i det blå. Men jeg ble positivt overrasket at denne type spill og fungerer greit i luften, og at de faktisk hadde klart å lage det såpass realistisk. Har jo testet Snoopy Flying Ace og det er jo noe av det samme som Skydrift, men mye mer barnslig og tegneserieaktig. Men syns likevel Snoopy fungerer bedre enn Skydrift, men det skal vi komme inn på senere.

Det som irriterer meg mest med Skydrift og som kunne gjort det så mye bedre om de hadde fikset, er rett og slett hvordan banene i spillet er bygd opp. Når man flyr så skal man gjerne ha litt plass for det er ikke like lett å svinge som i et bilspill, men det har de ikke tenkt på i dette spillet hvertfall hvor de har lagd banene veldig trange og linjære. Noen steder kan man klare å komme seg unna en veldig trang gjennomgang, men som oftest er det umulig å klare en sving om man i tillegg har et crappy fly, som alle bortsett fra det første flyet er.

Så man kan spørre seg hvorfor jeg syns dette spillet overrasker positivt, nettopp for de få banene som ikke er utrolig kronglete. Når man først har en bane som har litt plass så er faktisk dette et utrolig morsomt spill med stort potensiale. Grafikken i spillet er også meget bra med tanke på at dette er et arcadespill, man flyr i store fjell landskaper, over fabrikk områder og havområder. Så hadde det ikke vært for de alt for kronglete kartene så hadde dette kunne blitt et skikkelig stort spill i år, akkurat slik som Snoopy ble når det kom.

Som nevnt så minner dette spillet om spill som Blur og Split Second, men også Snoopy som i tillegg foregår i luften så det er vel kanskje nærmeste slektning. Og akkurat som i Snoopy og disse to bilspillene så kan man plukke opp powerups i Skydrift også, som man så kan bruke for å stoppe sine motstandere. Powerups som man har tilgang på er som følger: raketter, skiftnøkkel, miner, emp, gattling gun og skjold. Sistnevnte og skiftnøkkel er jo mer et defensivt våpen som man bruker på seg selv, skiftnøkkelen reparerer flyet ditt og skjoldet gjør så du er tåler å bli truffet en kort periode. Smart å sette på skjoldet når man får beskjed om at noen har lock på deg for de gjør seg klare til å skyte raketter på deg.

Du kan ha 2 powerups på deg til enhver tid og bytter mellom dem med Y. Du kan også lage level 2 powerups for å gjøre dem krafigere eller bygge opp antallet, feks level 2 raketter er 4 raketter isteden for 2. Måten å oppdragere på er å ha en powerup på flyet for så å kjøre over enda en lik powerup, og slik har du en level 2 powerup. Man kan også trykke B om det er en powerup man ikke ønsker, på denne måten vil den bli gjort om til boost istedenfor. Veldig smart å gjøre dette rett før mål så man har litt ekstra nitro til overs om man må komme seg forbi noen for å ta seieren.

Man har flere forskjellige moduser også i dette spillet og her er dem du kan spille både i singelplayer og multiplayer:

Speedrace: Om å gjøre å komme seg gjennom så mange ringer som mulig, ringer gir deg også ekstra fart, og kan by på litt styreproblemer etterhvert så velg ringer med omhu.
Survival: For hver runde som går i racet vil den som ligger bakerst bli eliminert.
Power Race: Race bare at man bruker våpen mot hverandre.

Multiplayeren fikk jeg bare testet en gang egentlig, men er ikke noen stor forskjell fra multiplayer og singleplayer bortsett fra at det er veldig få som spiller multiplayer da. Det er veldig synd egentlig for det var absolutt det som gjorde Snoopy spillet så stort, var ikke så mange som spilte seg gjennom singleplayer delen, men i multiplayer delen var det aldri noe vanskelig å finne spillere uansett tid på døgnet.

Grafikken har jeg så vidt snakket litt om allerede, men det som også var veldig fancy var at alltid på siste runde av et race så falt det alltid ting fra hverandre som også kan treffe flyet som feks et snøskred eller et tårn som gikk i tusen knas. Det gjorde banen veldig mye mer spennende for man visste aldri helt hvor denne katastrofen ville inntreffe. Når det gjelder lyden så er den stort sett troverdig siden det stort sett er lyden av fly, natur og lyden av våpen. Eneste kjipe jeg kan si på lydsiden er at du har ca 3 låter som spiller om og om igjen, det blir man alltid litt lei.

Skydrift er ikke et veldig unikt spill, men det er likevel til tider veldig morsomt, og kan også være veldig frustrerende med de veldig kronglete banene man finner i spillet. Klart man kan jo bremse, men hvem er det som gjør det? Neida spillet er nok litt for kronglete selv for en som henger på bremsen. Utifra de 6 av 8 flyene jeg testet så var det bare et fly som taklet disse svingene som var krappere enn fjellovergangene i Sogn og Fjordane. Men til gjengjeld så har man hele 33 baner å teste ut da, man kan vel si ca halvparten egentlig siden mange av banene bare er motsatt vei også.
Spillet har en tøff grafikk og det er såpass nervepirrende til tider at man blir faktisk sittende med det selv om noen baner irriterer deg. Bare synd spillet ikke har slått an mer på multiplayersiden for det er alt for vanskelig å finne folk å spille med. Har du lyst på et nytt flyspill i ekte Mario Kart stil så burde du kjøpe deg Skydrift, er du egentlig litt lei av slike spill så hold deg unna, verre er det ikke.

Screenshots (9)Se flere »