Gears of War 3 anmeldelse

Kan den episke fortellingen om de testosteron fylte hardhausene få en verdig avslutning? visst faen!

Endelig er spillet så mange har ventet på her. Historien i Gears of War 3 tar foregår 18 måneder etter der Gears of War 2 slutter. Du tar plass i buksene til Marcus Fenix og hans menn, og fortsetter kampen mot de onde Locust og infiserte, også kalt Lambent. Monstrene er enda større og farligere enn noensinne, og du kan vente deg en kamp som nesten ser umulig ut å vinne.

Når det gjelder historien kommer du nå i Gears of War 3 mye mer inn i selve hovedfortellingen, og du får besvart alle spørsmål du måtte lure på fra før av. I tillegg til dette kommer du også litt mer innpå alle karakterene, og du får tilmed vite litt om bakgrunnshistorien til Cole Train og Dom. Historien er engasjerende og fengende, og den blir i hovedsak fortalt via velskapte cutscenes. Er det lenge siden du har spilt GOW2, eller kanskje du aldri har spilt spillene i serien, så har de laget en liten filmsekvens som heter previously in gears hvor du kan få en kort gjennomgang av historien før du begynner.

Du starter i en slags drømmeverden med en grafikk og lyssetting som ga meg bakoversveis. Jeg syntes grafikken i GOW2 var nydelig, men nå er den tilnærmet perfekt. Til tross for at grafikken ligner veldig på forgjengeren, virker det på meg som om de har jobbet enda mer med lyssettingen, teksturer og små detaljer. Da fiender kommer trengende opp av bakken så grus og stein spruter utover ble jeg målløs over hvor bra de hadde fått det til. Man kan også nå ødelegge visse deler av omgivelsene som kasser og skilt eller annet fiendene dine måtte gjemme seg bak. Musikken, lyden og stemmeskuespillet er det heller intet og utsette på, dette er rett og slett uhyre forseggjort, og at Epic klarer å levere på denne måten med en tredje oppfølger gir meg lyst til å hoppe i taket.

Det er også kommet flere nye våpen i spillet. Det finnes slakterkniv du kan plukke opp, du har fått ny siktemetode på Hammerbursten hvis vil velge å se igjennom jernsiktet, og som om ikke din gamle motorsag Lancer var kul nok, har du nå også et nytt våpen som heter Retro Lancer. Med dette kan du ta løpefart som et nesehorn å spidde folk med bajonetten din da du kaster de opp i luften. Du er også til tider i besittelse av de kraftigste våpnene du noensinne har lagt hanskene på, nemlig Vulcan og One Shot. Vulcan er en gigantisk kraftig minigun du nesten må stå stille for å bruke, eller du kan få en lagkamerat til å bære ammokassen som henger fast i den, altså kraftig skyts. One Shoten er en gigantisk sniper som eliminerer så og si alle skapninger med kun et skudd. Det er også kommet en spottefunksjon i spillet på lik linje som de siste Battlefield har hatt. Det vil si at når du trykker inn LS når du sikter på en fiende, vil fienden få en rød prikk over hodet til hjelp for deg og dine medspillere. Det er fint at skaperne har tildelt spillerne både nye våpen og monstre. Skal man gå inn på hva som er nyskapende utover dette vil du nemlig ikke finne så mye annet, men personlig synes jeg det er et riktig valg. Gears of War 3 bør ses på som en trilogi, så hvorfor ødelegge noe som allerede er svært godt spill med å legge inn alt for mange nye elementer. Det må sies at de har funnet den perfekte balansegangen.

Spillets AI synes jeg virker enda smartere og mer aggressiv enn i de tidligere spillene. Du får sjelden stå alt for lenge i fred, og må hele tiden være på vakt. I tillegg kjemper du mot en nye rase monstre som heter Digger, disse kan sende noen slags torpedoer som går under bakken slik at det ikke en gang hjelper å gjemme seg bak dekning, noe som fører til at du må flytte mer på deg å tenke enda raskere. Kontrollene i spillet er gode, og når du først virkelig begynner å mestre de ordentlig med hurtig lading og samarbeid blir det enda mer underholdene.

Samarbeid er en sentral del av spillet, og dere er alltid minimum 4 soldater som kjemper dere av sted, med unntak av noen få steder der veien deles i 2 og 2. Så i hovedsak er du 4 mann som enten kan bli styrt av spillets AI, eller du kan spille hele enspillerdelen i coop med opptil 4 spillere. Dette fører til ekstra mye samarbeid hvis du velger å gå litt opp på vanskelighetsgraden. Vanskelighetsgradene er tildelt alle målgrupper, enten du er nybegynner eller en gammel Gears veteran som er ute etter en enorm utfordring. De har også laget noe som heter Arcade mode, her kan du spille igjennom hele enspillerdelen på nesten samme måte som ellers, bare at du nå i tillegg får poeng og «multiplayers» for fiendene du dreper. Alt dette kommer selvsagt på leaderboars, og du kan sammenligne ferdighetene dine med dine venner.

Det som virkelig er nytt i Gears of War 3 er hvordan de har utviklet alle flerspillermodusene. Du har her også den populære horde modusen, men denne gangen er den blitt videreutviklet. Horde er en modus der du skal overleve bølger av fiender til du klarer den siste bølgen som er nummer 50, men nå kan du bygge piggtrådgjerder, turrets, og andre finesser før hver runde starter. Alle kostnader til bygging, kjøp av spesielle våpen og ammokasser blir finansiert ut i fra penger du får av å eliminere fiender. Skulle du også være lei av måtte starte horden helt på nytt hvis du dør online trenger du ikke frykte for mye, nå kan du nemlig kjøpe deg inn igjen hvis uhellet skulle treffe inn. Dette gjør selvsagt alt litt enklere, men forhåpentligvis vil det ikke ødelegge noe.

Det finnes også en helt ny modus som heter «Beast». Her skal du spille som Locust og målet ditt er i stedet å eliminere alle menneskene på banen før tiden går ut. I Beast er det totalt 12 bølger av fiender, og etterhvert som man denger mennesker tjener man penger som kan brukes til å kjøpe sterkere karakterer. Du kan få prøve deg som blant annet Ticker, Wretch, Savage Drone, og Butcher, og etterhvert som du spiller enda kraftigere monstre.

Versus modusen er også selvfølgelig med i GOW3. Her kan du spille mot andre over Live eller lokalt, med spilltypene Team Deathmatch, Execution, Capture the Leader og Wingman.

Uansett om du velger å spille enspillerdelen eller flerspillermoduser opptjener du XP, som igjen fører til at du går opp i level. Strengt tatt har ikke levlingen så stor betydning, men det er da nå alltid artig å gå opp i levels. Du har til gjengjeld også en masse medaljer og «ribbons» du kan låse opp etterhvert.

Gears of War 3 et fantastisk bra, gjennomført og ikke minst langvarig spill. Bare enspillerdelen vil du bruke omlag 10 timer på, og i tillegg har du en enorm utdypende flerspillerdel som virkelig trekker opp holdbarheten betraktelig. Er du fan av skytespill, tidligere Gears of War, eller rett og slett bare glad i å spille generelt er dette noe du virkelig ikke bør glipp av. Det får mine varmeste anbefalinger. Vi ses på XboxLive.

Screenshots (46)Se flere »