NHL 12 anmeldelse

Et nytt kapittel innen hockeyspill er her. Inneholder det nok forbedringer til å være helt på topp?

Hvert år spyttes det ut nye sportspill fra giganten EA, der idretter som fotball, amerikansk fotball og selvfølgelig hockey er noen av de store vinnerne på spillmarkedet. Publikum blir nærmest aldri lei av sportspill, fordi det skal riktignok gi deg følelsen av å være verdens beste spiller innen den aktuelle sporten. For hver utgivelse blir flere ting forbedret, for å gi deg den mest nøyaktige følelsen av å skli bortover den glatte isen med skøytene på. Klarer NHL 12 å overbevise oss, om at det er verdt pengene?

Winter Classic

Da jeg for første gang fikk se coveret til NHL 12, med Steven Stamkos på forsiden, så forsto jeg fort hvor bunnsolid serien er, og hvor avhengighetsskapende spillet er. Overraskende nok, så starter NHL 12 med et stort bang. Før jeg satte platen inn i maskinen, så hadde jeg heller forventet meg en opplæringsvideo eller at man rett og slett bare kommer rett inn i spillmenyen, men her har EA tenkt annerledes. Man får spille årets Winter Classic. En hockeykamp som holdes utenfor ishallen, og derav ute i frisk luft mens snøkrystaller daler ned. Det er egentlig en veldig morsom og original ide som man får gjennomført her, bare av den grunn å ta på seg Pittsburghs Penguins drakt fra så tidlig som 60-tallet.

Det blir på løpende bånd avslørt store nyheter om forbedringer for hvert års utgivelse, og NHL 12 er kanskje det mest fullverdige spillet i serien til dags dato. Nye godsaker som har blitt inkludert er forbedret grafikk på både spillerne og tribunene, mere nøyaktig og virkelighetsnær fysikk, og ikke minst at det nå er mulig å ta en liten knyttnevekamp med keeperen. Disse forbedringene er absolutt et friskt pust, men det blir ingen merkbar effekt på måten man spiller på.

Selv om NHL-serien blir forbedret hvert år, så har kjøperne alltid tanken om det er nok forbedringer til å kjøpe spillet for full pris, der i blandt meg selv. EA har absolutt inkludert nye viktige og spenstige oppussinger, men den følelsen at man er nødt til å kjøpe NHL 12 på den dagen det kommer ut, skurrer litt i tankene mine. Hvis du storkoser deg med både å se og spille ishockey, så kan en tur til butikken på utgivelsesdatoen være en god ide, men for dere andre som ikke har mye til felles med serien, så føles det ikke nødvendig å bruke flere pengelapper med en gang.

Haugevis med spillmoduser

En av de mest brukte og viktigste av spillmodusene i NHL 12 er «Be A Pro». Her får man sjansen til å velge ut en proff hockeyspiller, og deretter spille som den personen gjennom flere sesonger. Undertegnede valgte selv vår «Norske Hobbit»; Mats Zuccarello Aasen, som til daglig spiller i New York Rangers. Når man spiller en kamp i denne modusen, så vil man selvfølgelig bli byttet ut på benken og motsatt gjennom hele kampen. Men i stedet for å vente på sin tid på isen, så kan man spole tiden fremover til når man skal inn på banen igjen. Noe som var veldig unikt og spennende med denne modusen, var at det er mulig å låse opp gamle stjerner, som i sin tid regjerte på isen. På listen kan man blant annet finne «tidenes beste» hockeyspiller Wayne Gretzky, noe som er et hyggelig syn for de fleste hockeyinteresserte.

En annen spillmodus jeg tilbrakte en del tid med var «Season Mode». Her blir man utvalgt som trener for det laget man vil selv, og der etter gjennomfører sesonger på rekke og rad.

Jeg har spilt NHL-spillene flere ganger før jeg fikk NHL 12 i postkassen, og hvis det er noe jeg alltid har ergret meg over, så er den menyene i spillet. Siden spillet inneholder uendelige mange spillmoduser, så blir menyskjermen pepret ned med en smule overkant mange valgmuligheter. Dette gjør menyen rotete og vanskelig å forstå, selv for en erfaren NHL-spiller.

Hvor er Russland og Norge?

Noe som er merkbart underlig er at verdens nest største ishockeyliga ikke engang er med i spillet, og da snakker jeg selvfølgelig om KHL. Den russiske ligaen med andre ord. Enten kan dette ha noe med rettighetene, eller så har EA kanskje noe i mot Russland innen hockeyrelaterte saker, i og med at utviklerteamet bak NHL 12 holder til i Canada. Men den russiske ligaen er ikke den eneste ligaen spillet mangler. Get-ligaen er heller ikke dessverre med, noe som jeg ærlig synes at EA burde ha puttet inn for flere år siden. Norge er ikke en liten nasjon innen hockey, og derfor burde den norske serien absolutt være med.

NHL-serien har alltid holdt seg på øverste hylle når det gjelder grafikk, og NHL 12 utvikler det til et helt nytt nivå. Fra snøen som daler ned på Winter Classic, til de nydelige animasjonene blant hjemmepublikumet og spillerne dem selv, så viser EA at de vet hva de gjør når det gjelder grafikk.
Når det gjelder lyden, så er det ikke mye å sette fingeren på. Nettopp fordi det ikke er mye lydsekvenser, sett bort fra publikum og pucken som blir slått inntil vantet. Som er veggen inntil hockeybanen, hvis noen av dere ikke har forstått det fra før av.

EA har i de siste årene vært veldig gode til å få tak i reklamer inn i spillene sine, og dette når toppen her. Før kampene vil innslag som «Brought to you by» dukke opp nokså ofte. Spesielt med bilmerket Honda, og når du gjør forhandlinger eller avtaler som manager vil du bruke en BlackBerry mobil. Disse «skjulte» reklamene gjør seg kanskje bra på amerikansk TV, men ikke i et fullverdig spill. Det hele føles rett og slett bortkastet ut, med tanke på hvor ellers godt spillet flyter.

NHL 12 er absolutt et av de beste sportspillene ute på markedet for øyeblikket, og kan definitivt kjempe om seieren mot FIFA 12. Det har blitt inkludert mange forbedringer, men muligens ikke nok til å gjøre det nødvendig å kjøpe det for full pris, men det kommer an på hvor stor interesse man har for sporten. NHL 12 er et spill jeg absolutt vil anbefale for alle idrettinteresserte, fordi det beviser nok en gang at hockey fungerer fantastisk i spillform.

OBS: Siden vi fikk inn en anmelderkopi av spillet, så fikk jeg ikke prøve online.