Renegade Ops anmeldelse

Med en fiende som heter Inferno så har ikke dette spillet mye sjans til å bli annet enn uberkult, sjekk ut anmeldelsen av Renegade Ops.

Har man ikke vært nærmere 3. verdenskrig enn slik dette spillet starter så vet ikke jeg. Spillet starter altså med at Inferno som er spillets bad guy sprenger en atombombe, dreper tusenvis av uskyldige kropper. Han truer så spillets FN med å sprenge flere bomber om de ikke innretter seg etter hans ønsker, noe de akter å gjøre, men en general er ikke enig i deres beslutning og kaster medaljene sine i bordet før han forlater området. Alt dette foregår i en tegneserie stil hvor alt står mer eller mindre stille, og det er lyd lagt over, egentlig veldig stilig.

Historien fortsetter så med at denne generalen ringer opp noen gamle kjente, litt sånn som i M.A.S.K om noen kjenner til den serien fra 80 tallet, og setter sammen den krimbankende gjengen Renegade Ops. 4 beintøffe eks soldater med skikkelig stort bein i nesa som har hver sin spesialitet.

Gunnar er en blond mann med norske ætter mest sannsynlig, han kjører rundt i en jeep som han kan gjøre om til en Heavy Gun. Roxy er ei vill dame som også kjører rundt i en jeep, og kan få air strike på kommando. Diz er ei sprø lita snelle med fart i rumpa, hun liker også små kjøretøy så jeepen er hennes valg nummer 1 også, og hun kan sende ut EMP mot sine fiender. Sist men ikke minst har vi Armand, en stor svart brummebjørn som har valgt tanks som sin høyre hånd, hans spesialitet er litt mer av den defensive sorten så han har skjold til å beskytte seg med. Så som man kan se er det nok av tøffinger å velge i dette spillet, det som er enda kulere er at du trenger ikke bruke en lang periode på å velge deg en karakter heller for på neste brett så kan du bare velge deg en ny karakter, det er helt opp til deg selv hvem du ønsker å bruke. I alle mellomsekvensene som skjer mellom hvert level vil man også få opp disse stilige tegneserie filmene, noen ganger skjer de også mens man spiller.

For å bruke de spesialitetene som jeg skriver om tidligere her så holder man inne LT, og da vil kjøretøyet stoppe opp og holde stedet man stopper på, man styrer hvor man vil skyte med RS. Dette gjelder ellers også, man styrer kjøretøyet med LS, mens man styrer kanonen med RS. Etterhvert plukker man også opp secondary våpen som man bruker RT for å skyte. Disse våpnene kan være flammekaster, gatling gun og rocket launcher blant annet, etterhvert møter man ganske tøffe fiender eller boss fighter mot Inferno, og da er det greit å ha tilgang på flere våpen. Våpenet man skyter når man bruker RS er bare vanlig maskingevær, men etterhvert som man plukker opp oppgraderinger så vil dette våpenet bare bli kraftigere, litt sånn som i de gamle arcade spillene hvor man flyr og man plukker opp oppgraderinger som gjør det lettere å drepe aliens som kommer mot deg, som spillet 1942 feks.

Spillet er ganske så stort, faktisk så stort som det er lov for et arcade spill på Xbox 360 å være, hele 2 GB. Så har du treig internett linje så er det greit å planlegge nedlastningen litt, for meg tok det vel ca 30 minutter på en 12 mbit linje. Noe jeg kom på nå at jeg ikke har fortalt er hva slags type spill dette er, vel det er et spill som man ser delvis ovenfra og ned, det minner om både Gatling Gears og Assault Heroes, både på hvordan spillet er lagt opp, hvordan man ser spillet og hvordan man styrer det. Så om du har spilt noen av disse titlene så vet du hva du går til når du starter å spille Renegade Ops.

Man har et eget upgrade system for hver karakter, med det mener jeg at alle har det samme systemet, men at man har egne oppgraderinger som ment for hver karakter. Man kan oppgradere det taktiske, defensive og det offensive. Man får poeng gjennom hele historien, og hvor mange poeng du har fått fra et kapitel gir deg en viss mengde oppgraderings poeng. Men samme hvor mange oppgraderingspoeng du har så har ikke det så mye å si siden du uansett bare kan ha to oppgraderinger aktive mens du spiller. Oppgraderinger som man får er type mer secondary ammo, kjappere turret turning, kraftigere skudd og bedre armour. Man kjøper oppgraderingene rett før man starter på et nytt kapitel så man får de ikke mens man spiller, og tjener dem opp. Som jeg nevnte så kan man bare ha 2 oppgraderinger aktive om gangen, men når man kommer til level 15 så kan man ha 3 aktive om gangen og 4 aktive når man når level 30.

Man har et hovedoppdrag man følger for å forpurre Infernos planer om et verdensherredømme, men man har også et sideoppdrag som går på å ødelegge mer av Inferno sitt kriminelle organ. Noen av sideoppdragene går ut på å redde lokalbefolkningen, mens andre kan gå ut på å drepe Inferno sine offiserer. Vil man ha mest mulig poeng som igjen gir mest mulig oppgraderinger så gjør man både hovedoppdrag og sideoppdrag. Spillet har 3 vanskelighetsgrader, casual, normal og hard. Spiller man på casual så får man ikke noe Xp og ingen oppgraderinger, så casual fungerer mer som en training modus egentlig, litt teit egentlig, men normal er ikke spesielt vanskelig det heller.

Grafikken i spillet er et kunstverk for å være arcade, man kan ødelegge 95% av det man finner også så det er ganske så imponerende. Er man lei av å kjøre rundt å drepe fiender, kan man rett og slett finne seg en by og totalknuse den ved å kjøre gjennom alle husene, ganske så morsom liten side quest. Det man har lagt stort fokus på i dette spillet er at destruction skal være en viktig del av det hele, og det kan jeg love deg at fungerer flott.

Renegade Ops er et vakkert spill som kan holde deg aktiv i flere timer, det er morsomt å drepe fiende og det er morsomt å ødelegge landskapet med enten kanoen din eller rett og slett å kjøre gjennom bygningene. Spillet lar deg velge i 4 karakterer noe som er flott siden man også kan spille spillet i 4 player coop enten lokalt eller over Live. Har ikke testet coop så kan ikke skrive noe om dette. Spillet byr også på en morsom og bra historie, som ikke er alt for dyp, men gir deg en bra underholdning ved å vise deg den på 80 talls lignende tegnefilm måte. Spillet koster 1200 microsoft points og gir deg en del achievements som ikke er særlig vanskelige, sammen med 2 avatar awards.
Skal man kjøpe et spill på arcade i denne prisklassen så er Renegade Ops et absolutt godt kjøp.

Screenshots (22)Se flere »