Rotastic anmeldelse

Gale menn med akrobatisk flyvning som prøver å samle diamanter. Det finner du bare i Rotastic

Å slenge deg frem og tilbake i full fart har alltid vært gøy i spillform. Jeg snakker ikke om hoppingen i spill som Assassin's Creed eller noe lignende, men heller den enkle arcade-følende slengingen i nedlastbare spill på Xbox LIVE. Noe man finner her. Et morsomt og engasjerende lite spill, men som mangler det lille ekstra for å komme helt til topps. Jeg snakker om Rotastic.

Et sjarmerende spill

Rotastic er et spill som få har hørt om, og jeg kan fortelle at jeg ikke hadde hørt en gang navnet før jeg fikk spillet nedlastet over nettet. Noe som kanskje kan virke urettferdig, i og med at det er selveste Focus Home Interactive som står for utgivelsen, en underdog i spillbransjen. Rotastic er rett og slett et spill som man kan lette finne frem igjen, og spille i lang tid, bare på grunn av originaliteten.

Rotastic kan vel ikke sies å ha den aller beste historien, der grunnen er at det nesten ikke inneholder noen historie. Det eneste jeg har fått med meg, er at innbyggerne i byen ikke kan gå, og derfor må de svinge rundt i lufta. Ved å falle utenfor der kameraet fokuserer, så er man dødsdømt. Med mindre man har noen flere liv igjen.
Man vil møte flere forskjellige fiender og skapninger gjennom alle nivåene, der noen er for eksempel forvokste fugler, flaggermus og sylskarpe sager, som ikke vil noe annet enn å ødelegge dine akrobatiske svingninger.

Siden Rotastic er et nokså enkelt spill i seg selv, så er også kontrollerne rimelig enkle og nøyaktige. Det er hovedsaklig bare en knapp man bruker gjennom hele spillet, og det er A-knappen. Hvordan man spiller, kan jeg raskt prøve å fortelle deg her; når du er nærme et objekt som du kan ta tak i, så skal man trykke på knappen, og når man er perfekt posisjon til å bevege seg videre for å samle flere diamanter, så trykker man igjen på A-knappen for å slippe. Lettere blir det ikke.

Nydelig grafikk, men irriterende lyd

Spillets grafikk kan beskrives med ordene sjarmerende og lekende. Det hele virker som dratt ut av en tegneserie, noe som gjør grafikken særegen og frisk. Jeg har sett noe lignende før, men det fungerer omtrent for hver gang. Figurene ser fine ut, med fargerike kroppsdeler og klær, og det hele viser frem en flott grafisk stil.

Rotastic kan ikke akkurat stille seg i toppsjiktet når det gjelder lyd. Etter å ha fullført noen titalls baner, så har jeg hørt omtrent den samme setningen utallige ganger, der «guiden» forteller om du har fullført banen godt, middels eller rett og slett dårlig. Jeg vil heller anbefale å skru ned volumet helt ned til nullpunktet, enn å pine deg gjennom kommentarene til den utvalgte taleren. Ellers fungerer sprettlydene og andre detaljer utmerket.

Gjennom solokampanjen vil man møte flere forskjellige oppgaver. For det meste er det de vanlige banene med samling av diamanter som briljerer, men det er også plass for noen forandringer i kampanjen. Flere baner har som mål å overleve angrep fra kraftige fiender, mens andre baner har bokser som må sprekkes for å fullføre nivået. Spillet inneholder 70 baner fordelt i 7 verdener, noe som kanskje høres mye ut, men det vil ikke ta lange tiden å fullføre alle. Men du kan i det minste prøve å samle på nye rekorder og gullhjelmer.

Selv om spillet i all hovedsak fokuserer på enspillmoro, så er det også blitt duket for litt flerspiller. En modus som fungerer lovende bra. Man kan konkurrere med venner i å samle et visst antall diamanter først, og en modus med navn «Deathmatch», der man kan kutte tauet til motstanderen og om å gjøre og vinne, som man selvfølgelig alltid har lyst til. Bare pass på å ikke irritere motstanderen din altfor mye, hvis du ikke vil få et par uhyggelige tilbakemeldinger.

Rotastic er et sjarmerende lite spill, som man absolutt kan tilbringe noen kvalitetstimer med. Spillet har en nydelig grafisk stil og kjapt gameplay, noe som gjør det friskt og morsomt på samme tid. Spillet er kanskje ikke verdt prisen på 800 MS Poins, på grunn av at spillet ikke føles stort nok i seg selv. Men hvis du er glad i spill der man må tenke med sunn fornuft, for å finne den beste løsningen, så vil jeg absolutt anbefale Rotastic.
Screenshots (15)Se flere »