Monkey Island: Special Edition Collection anmeldelse

Har du lenge tenkt på å kjøpe deg Monkey Island, men vil ha det på plate så er sjansen din kommer nå med Monkey Island: Special Edition Collection.

Å Samle sammen flere spill i lag i såkalte ”collections” eller ”bundles” er blitt mer og mer av. Mange spillserier eller trilogier har fått slike bundles på markedet i disse dager. Det er selvfølgelig for at utviklerne og utgiverne skal tjene mer penger på spill de har utviklet før, men også for at de som ikke har skaffet seg alle spillene i akkurat den serien nå kan skaffe alle spillene i samme pakke. Dette gjelder også Monkey Island.

To i et

Det er egentlig ingenting nytt i spesial utgaven av Monkey Island. Faktisk er det nok ingenting. Spesial utgaven består kun av de to tidligere utgitte Monkey Island: HD og Monkey Island 2: HD. Altså de to arkade spillene som ble utgitt for lenge siden på Xbox LIVE. Noe som da sier seg selv at om man eier begge spillene så er det ingen vits i å kjøpe spesial utgaven som innholder begge spillene. Ingenting er forandret på dem. Noe som i bunn og grunn skuffet meg ganske mye. For min del er det helt unødvendig å utgi HD utgavene av Money Island spillene på nytt, bare begge to sammen i en disk.

Det er sikkert veldig mange som allerede har spilt Monkey Island, men til de som ikke har gjort det, kommer jeg med en rask oversikt over begge spillene. Både en liten del av historien og selve spillet i seg selv. Men ettersom at spillene ble utgitt for flere år siden, blir denne anmeldelsen veldig liten, med tanke på at de fleste enten har sett eller spilt Monkey Island spillene. Så nå får jeg starte med en veldig kjapp gjennomgang.

Litt om hvert

Money Island spillene er eventyrspill der du spiller som piraten Guybrush Threepwood som har sitt livs største ønske om å bli en pirat, en snill pirat. Igjennom Money Island og Monkey Island 2 møter han på forskjellige fiender, pirater og vakre jenter. Og en av jentene blir han da svært forelsket i. Til slutt møter han på tidenes farligste pirat (som jeg ikke skriver navnet på på grunn av spoilere). Denne piraten prøver alt han kan for å bli kvitt Guybrush Threepwood. Til slutt kidnapper den onde piraten jenten som Guybrush Threepwood er så forelsket i. Og her begynner jakten, kampene og spenningen. Og selve historien sier på en måte seg selv at Monkey Island spillene passer for hvem som helst i alle aldre.

Man vil møte svært mange forskjellige karakterer igjennom Money Island spillene. Noen er onde, andre er snille. I tillegg vil man også få dratt innom veldig mange forskjellige omgivelser med mye variasjon. Sjø, snø og jungel for eksempel. Oppdragene er fine og lyden er veldig bra også. Så ingenting å sette fingeren på der. Grafikken er som sagt oppgradert til flått høy definisjons grafikk, men om man vil, kan man også gå tilbake til den forrige gamle grafikken. Det ble jeg veldig imponert over og likte veldig godt.

Pek og klikk

Monkey Island spillene er ikke som dagens standard eventyrspill der man kontrollerer hver eneste bevegelse hovedpersonen tar. Monkey Island spillene er basert på den svært gamle spillfunksjonen pek og klikk der du bruker Xbox 360 håndkontrolleren sine analogstikker til å bruke pekeren på skjermen til å klippe på hvor du vil gå og til å klikke på et objekt for å få noe til å skje med det. A knappen brukes til å aktivere hvor du vil gå og hvilket objekt du vil bruke. Select knappen brukes til å gå fra den gamle grafikken til den nye HD grafikken.

Likevel er enda pek og klikk utrolig moro å bruke. Litt av sjarmen har selvfølgelig forsvunnet med tiden, men Monkey Island beholder all den sjarmen spillene hadde da de ble utgitt for flere år siden. Så om du fremdeles liker pek og klikk spillene, eller er lei av dagens standard eventyrspill er Monkey Island spillene et svært godt valg. Har du ikke allerede de, så enten kjøp den nye spesial utgaven som denne anmeldelsen dreier seg om, eller kjøp spillene hver for seg for 800 Microsoft poeng på Xbox LIVE markedsplass.

Før jeg avslutter denne anmeldelsen kan jeg like godt fortelle at det i tillegg følger med musikken fra spillet og et par konsept bilder fra spillet digitalt på disken for de som er blod fans av Monkey Island serien.

Er du blod fan av Monkey Island og vil ha begge spillene samlet på en disk i tillegg til et par digitale konsept bilder og musikken fra spillene anbefales denne spesial utgaven. Er du ikke blod fan og har spillene fra tidligere er det bare å kjøre unna.

Screenshots (23)Se flere »